چگونه مشکلات خانوادگی را حل کنیم؟

چگونه مشکلات خانوادگی را حل کنیم؟

اختلافات خانوادگی از جمله مسائلی است که ممکن است هر خانواده‌ای با آن مواجه شود. این مشکلات ممکن است به دلایل گوناگونی رخ دهد و در برخی موارد می‌تواند اعضای خانواده را درگیر چالش‌های مختلفی کند. از آن جایی که نمی‌توان از بروز خیلی از این اختلافات جلوگیری کرد به همین منظور باید آن را جدی گرفت و برای رفع آن چاره‌ای اندیشید. به همین منظور در ادامه برخی از رایج‌ترین مشکلات خانوادگی را معرفی نموده و راه‌حلی  را برای آن‌ها در نظر می‌گیریم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

انواع مشکلات خانوادگی و چگونگی رفع آن

دعواهای والدین

چیزی که شاید بیشتر از همه در میان اعضای خانواده‌ها اتفاق می‌افتد اختلافات والدین با یکدیگر است. با وجود این که از نظر خیلی‌ها این نوع دعواها طبیعی و به نوعی نمک زندگی است اما اگر از حد طبیعی خارج شود می‌تواند سلامت روانی فرزندان را تحت تاثیر قرار دهد. این رفتارهای عصبی می‌تواند سبب بروز اختلالات هیجانی، پرخاشگری، افسردگی، گوشه گیری، اضطراب و مشکلات رفتاری در کودکان شود. در واقع این کودکان از سنین پایین شروع به الگوبرداری از بزرگترها می‌کنند و مشاهده این دعواها باعث می‌شود که در جمع هم سن وسالان خود این رفتارهای خشونت آمیز را از خود بروز دهند. امروزه هم همانند گذشته نمی‌توان به واسطه گری بزرگان فامیل اتکا کرد و در این صورت تنها راه‌حل موثری که باقی می‌ماند کمک گرفتن از مشاوره خانواده است.

اختلافات والدین با فرزندان

بسیاری از نوجوانان به دلیل قرار گرفتن در دوران بلوغ دچار تغییرات رفتاری می‌شوند که این موضوع می‌تواند باعث بروز اختلافات میان فرزندان و والدین شود. نوجوانی دوران بسیار پرچالشی است و در این دوره فرزندان  نمی‌خواهند که کسی در کارهایشان دخالت کند و دوس دارند که به صورت مستقل تصمیم گیرنده نهایی باشند. در این برهه زمانی اگر خانواده نیز نتواند با چالش‌های پیش روی فرزندش کنار آید مشکلات دوچندان خواهد شد. مواردی نظیر تحقیر، توهین، تنبیه فیزیکی، کنترل کردن بیش از حد و… رفتارهای نامناسبی از سوی والدین است که می‌تواند به این اختلافات دامن بزند. در این شرایط مشاوره نوجوان برای کنترل شرایط و آشنایی با نحوه رفتار صحیح با فرزند می‌تواند کمک کننده باشد.

اختلافات بین فرزندان

در بسیاری از مواقع شاید به فور شاهد دعوای فرزندان با یکدیگر شده باشید. این دعواها معمولا ناشی از تبعیض والدین، حسادت، آزار و اذیت و دخالت‌ها در امور یکدیگر رخ می‌دهد و حتی می‌تواند به درگیری لفظی و فیزیکی ختم شود. در این نوع دعواها برخورد پدر و مادر با فرزندان نقش اساسی را ایفا می‌کند و اگر تبعیضی از جانب والدین صورت گیرد می‌تواند دامنه این اختلافات را گسترش دهد. در این مواقع بهتر است که پدر و مادر برای نحوه تربیت صحیح فرزندان خود و حل مسئله از مشاوره کمک بگیرند.

مشکلات مالی

خیلی از افراد از همان اوایل ازدواج مسئله مالی را آنطور که باید و شاید جدی نمی‌گیرند و بدون در نظر گرفتن آن وارد زندگی مشترک می‌شوند. از آن جایی که شرایط مالی می‌تواند در کیفیت زندگی زوجین تاثیرگذار باشد از همین رو باید به آن توجه ویژه‌ای کرد. امروزه با توجه به شرایط بد اقتصادی خیلی از خانواده‌ها با مشکلات مالی روبرو هستند و همین موضوع زمینه ساز اختلاف و دعواهای خانوادگی شده است. اگر به هر دلیلی در زندگی مشترک خود درگیر مشکلات مالی شدید به شما پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا یک برنامه ریزی مالی برای خود ایجاد کنید و خرج‌های مهم را اولویت بندی نمایید.

اختلاف با خانواده همسر

اختلاف با خانواده همسر یکی از دیگر از مشکلات رایجی است که بسیاری از زوجین درگیرش هستند. از جمله مواردی که می‌تواند سبب بروز این اختلافات شود می‌توان به تفاوت فرهنگ‌ها و شکاف بین نسل‌ها اشاره کرد. زوجین باید حتما پیش از ازدواج در رابطه با این موارد با هم صحبت کنند و با شناخت کامل از خانواده یکدیگر وارد زندگی مشترک شوند. در صورت مواجه شدن با این مشکل سعی کنید با حفظ خونسردی و در کمال احترام با خانواده همسرتان معاشرت کرده و در عین حال برای خود مرزبندی داشته باشید.

اختلاف بر سر انجام امور منزل

در گذشته تقریبا انجام تمامی امور خانه برعهده زن بود و خانم‌ها نقش اصلی را در انجام کارهای خانه داشتند. اما امروزه دیگر شرایط با قبل کاملا فرق کرده و با اشتغال خانم‌ها انجام همه امور منزل مسئولیت سنگینی محسوب می‌شود. همین موضوع در برخی از مواقع می‌تواند سبب بروز اختلافات خانوادگی گردد. به همین منظور باید تقسیم کار بین زوجین صورت گیرد تا کارها سریع‌تر انجام شود. با این عمل دیگر فشار کارهای منزل بر دوش یک نفر نیست و هر دو نفر در انجام امور با هم همکاری می‌کنند.

مشکلات جنسی

یکی دیگر از مشکلات شایعی که امروزه خیلی از افراد از آن رنج می‌برند مشکلات جنسی است. رابطه جنسی موجب تقویت حس صمیمیت میان زوجین شده و از طرف دیگر به سلامت جسمانی و روانی نیز کمک می‌کند. مشکلاتی نظیر بی‌میلی جنسی و سردمزاجی می‌تواند باعث اختلافات میان زوجین شود و طلاق عاطفی را به دنبال داشته باشد. برای رفع این مشکل و بهتر شدن روابط بهتر است که از مشاوره جنسی کمک بگیرید.

نقش مشاوره خانواده در رفع مشکلات خانوادگی

در عصر حاضر به دلیل تغییرات سبک زندگی و گسترده‌تر شدن اختلافات، دیگر پا در میانی ریش سفیدان و بزرگان فامیل آنقدر کارساز نیست و بدین منظور باید از یک متخصص برای رفع مشکلات کمک گرفت. در این شرایط بهتر است که زوجین از طریق مشاوره خانواده اختلافات خود را با درمانگر مطرح نموده و با یک برنامه ریزی اصولی برای رفع آن قدم بردارند. مشاوره خانواده به طور کلی طیف گسترده‌ای از مسائل و چالش‌های مختلف را شامل می‌شود که از جمله آنها می‌توان به مشاوره کودک و نوجوان، مشاوره بلوغ، مشاوره زناشویی، مشاوره جنسی، مشاوره طلاق و… اشاره نمود. امروزه به دلیل دور بودن مسافت و همچنین به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا خیلی از افراد ترجیح می‌دهند که از مشاوره تلفنی و یا آنلاین استفاده کنند. در حال حاضر مرکزهای مشاوره متعددی وجود دارد و هر یک از آنها در زمینه‌های مختلفی به مراجعه کنندگان مشاوره می‌دهند. اگر ساکن تهران هستید می‌توانید به مرکز مشاوره شکرانه در شرق تهران مراجعه نموده و از راهنمایی‌های متخصصان و روانشناسان این مجموعه بهره‌مند شوید. مزیت بزرگ مرکز مشاوره شکرانه دریافت مشاوره به صورت غیر حضوری (تلفنی و آنلاین) است و افراد بدون نیاز به مراجعه حضوری به راحتی می‌توانند مشکلات خود را با درمانگر مطرح نمایند.

جمع بندی

هر فردی در طول زندگی خود به دلایل مختلفی ممکن است درگیر مشکلات خانوادگی شود و این موضوعی اجتناب ناپذیر است. اما چیزی که در این بین باید به آن توجه کرد نحوه کنار آمدن با این مسائل و چالش‌هاست. در بسیاری از مواقع نمی‌توان به تنهایی با مشکلات پیش امده روبرو شد و در این شرایط باید از یک متخصص گرفت. متخصص می‌تواند با توجه به تجربه و دانشی که دارد برای شما راه‌حلی منطقی را ارائه دهد و شما را از گرداب مشکلات خارج کند. البته ناگفته نماند که مشاوره نقش راهنما را دارد و این شما هستید که برای رفع مشکلات باید به راهکارهای ارائه شده توسط درمانگر عمل کنید.