چیلر چیست ؟ و معرفی کاربردهای آن

چیلر چیست ؟ و معرفی کاربردهای آن

چیلر دستگاهی است کهنوعی پمپ انرژی به حساب می آید. این دستگاه بر اساس طراحی منحصر به فردی که دارد گرما را جذب کرده و محصول خروجی از آن آب سرد است. این روزها با توجه به توسعه صنعت و تکنولوژی چیلر ها از جمله مهمترین تجهیزات سرمایشی و تولید برودت در انواع ساختمان ها به حساب می آیند. از آبی که در داخل چیلر قرار دارد با کمک فن کویل ها و هواساز ها می توان برای خنک کردن هوا به داخل ساختمان ها استفاده کرد و یا از این آب برای تکمیل فرایند های تولیدی ماشین آلات صنعتی بهره برد.

برخی از کاربران سوال می کنند که آیا چیلر می تواند گرما نیز تولید کند؟ باید بگوییم که چیلر های جذبی دو اثره آب گرم را با کیفیت بسیار بالایی تولید می کنند. این چیلر ها مانند یک دیگ آبگرم بزرگعمل کرده و آب گرم مورد نیاز افراد را تولید می کنند. اگر چیلر تراکمی دارید می توانید با معکوس کردن سیکل برودتی آبگرم مورد نیاز خود را جهت استفاده در صنایع مختلف تولید کنید.

به علت اهمیت زیادی که چیلر ها در تولید آب گرم یا سرمایش در صنایع مختلف دارند در این مقاله قصد داریم تا در خصوص چیلر، انواع و کاربرد آنها مطالب مفیدی ارائه دهیم. اگر در خصوص چیلر سوالی دارید بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

معرفی کلی چیلر

چیلر که نام دیگر آن را سرد کن است نوعی دستگاه سرمایشی به حساب می آید که وظیفه آن جذب گرمای جریان سیال به کمک سیکل تبرید است. با گرم شدن هوا نیاز به این دستگاه سرمایشی خصوصاً در واحدهای تجاری و اداری بیشتر می شود. کولر،  هواساز، چیلر خانگی، چیلر صنعتی و اسپلیت انواع متعددی از تجهیزات سرمایشی هستند که با توجه به مکان مورد استفاده و نیاز افراد عملکرد متفاوتی قرار می دهند.

شاید برایتان سوال پیش بیاید که ساز و کار چیلر چگونه است؟ یا به عبارت دیگر اساس کار چیلر چیست؟ چیلر چه از نوع خانگی باشد چه از نوع صنعتی، بر مبنای تبخیر کار می‌کند. دستگاه بعد از اینکه مقدار معینی گرما دریافت کند شروع به کار کرده گرمای دریافتی را به سرما تبدیل می نماید. چیلر این تبدیل را با کاهش فشار در دماهای پایین انجام میدهد.

چیلر های جذبی که ماده مبرد آنها معمولاً آب است در داخل اواپراتور چیلر در دمای پایین تبخیر شده و در پایان کار با سرد شدن محیط اطرافاواپراتور آب موجود در چیلر خنک می شوند آب بعد از خنک شدن در داخل چیلر توسط پمپ و لوله کشی به طرف دستگاه هایی که برای توزیع هوای سرد در داخل ساختمان نصب شده‌اند، انتقال می یابد.

در حالت کلی اگر بخواهیم اساس کار چیلر را به طور مفید و مختصر بیان کنیم باید بگوییم که وظیفه اصلی این دستگاه کاهش دمای آب و سرد کردن آن جهت خنک کردن و متعادل سازی هوای داخل ساختمان است.

کاربرد انواع چیلر

چیلر از نظر کاربرد بیشتر برای مصارف صنعتی و تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می گیرد. چیلر در ساختمان ها و مراکز صنعتی و اداری ابتدا دما را کاهش داده و سپس آب خنک شده را به طرف وسایل سرمایشی انتقال می دهد. اما در مورد کارکرد چیلر در رابطه با مصارف صنعتی نکته حائز اهمیتی که وجود دارد این است که آب خنکی که توسط چیلر تولید می شود برای فرایند هایی که نیاز به سرمایش دارند مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال آب سرد شده توسط چیلر برای خنک کاری و سرمایش ماشین آلات خطوط تولید استفاده می شود.

مزایا استفاده از چیلر

استفاده از چیلر مزایایی دارد که در اینجا قصد داریم مزایا استفاده از این دستگاه را به طور خلاصه شرح دهیم.

·         چیلرهای خانگی چون فضای کمی اشغال می‌کنند می توانید از آنها برای خنک کردن هوای خانه استفاده کنید.

·         چیلرها علت طراحی منحصر به فردی که دارند به طور جداگانه جهت سرمایش و گرمایش هر یک از اتاق ‌ها تنظیم می شوند.

·         این دستگاه ها در مصرف برق صرفه جویی کرده و به خاطر فیلترهای مجهزی که دارند هوا را تصفیه می کنند.

·         چیلرهای خانگی مزایای زیادی دارند یکی از مزایای آنها این است که می توانید در هر کدام از اتاق های یک فن کویل قرار داده و آن را به چیلر مرکزی متصل کنید، بدین ترتیب هوای مطبوع را به داخل ساختمان هدایت کنید.

·         حتی در فضاهای بزرگ مانند سالن های ورزشی، مراکز صنعتی، سینماها و محیط های اداری می توانید با استفاده از چیلر هوای مورد نیاز را تامین کنید.

انواع چیلر

چیلر ها با توجه به نوع عملکردی که ارائه می دهند به دو دسته چیلرهای تراکمی و چیلر های جذبی تقسیم بندی می شوند. چیلرهای جذبی سرمای مورد نیاز محیط را با استفاده از انرژی حرارتی تامین می‌کنند اما چیلرهای تراکمی برای تولید سرما از انرژی الکتریکی استفاده می کنند.

چیلرهای تراکمی بر اساس نوع کمپرسور و کندانسور خود به دو دسته اصلی تقسیم بندی می شوند. چیلر های جذبی نیز همانند چیلر های تراکمی به دو دسته تک اثره و دو اثره تقسیم می شوند.

چیلر تراکمی

چیلر تراکمی به این دلیل که از برق دستگاه کمپرسور تغذیه می کند به چیلر برقی معروف شده است. چیلر تراکمی از ۴ قطعه اصلی( اواپراتور، کمپرسور، کندانسور و شیر انبساط) تشکیل شده است. نیاز به سوخت طبیعی ندارد و در ابعاد مختلف و متنوع در بازار موجود است.

چیلر جذبی

چیلر های جذبی برای تامین برق مورد نیاز خود از جذب کننده و مولد حرارتی استفاده می کنند. این نوع چیلر هادر مصرف برق صرفه جویی می کنند و برای تهویه مطبوع بسیار مناسب هستند. چیلر های جذبی در ابعاد بزرگ موجود هستند و می توانید جهت خرید چیلر مورد نیاز خود با ما تماس بگیرید.

هزینه تعمیر، سرویس و نصب چیلر چقدر است؟

قیمت خدمات تعمیر و نگهداری چیلر به طبقات ساختمان، نوع و برند چیلر، تعویض قطعات و موارد دیگر بستگی دارد. هزینه نصب و سرویس با توجه به نوع و برند چیلر متفاوت است.جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه نصب، تعمیر و سرویس چیلر با استفاده از شماره های زیر با مشاوران ما تماس بگیرید.