چین: نقش مخرب آمریکا برای صلح و ثبات جهانی نگران‌ کننده است

چین: نقش مخرب آمریکا برای صلح و ثبات جهانی نگران‌ کننده است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز پنجشنبه در سخنانی اعلام کرد که چین از آمریکا می‌ خواهد تا اطلاعاتی را درباره وضعیت اضطراری در خط لوله نورد استریم ارائه کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین در این خصوص ادامه داد: پکن امیدوار است واشنگتن اطلاعات مرتبط را پنهان نکند.

وی در ادامه گفت: روابط میان روسیه و چین بر اساس اصول عدم تعهد با بلوک‌ ها، عدم رویارویی و عدم هدف قرار دادن طرف‌ های ثالث است. این یک عامل مثبت برای حفظ صلح و ثبات در جهان به شمار می آید و لذا جای هیچگونه نگرانی نیست. چیزی که واقعاً باید باعث نگرانی شود، نقش مخرب ایالات متحده برای صلح و ثبات جهانی است. لذا واشنکتن نباید در روابط میان مسکو- پکن سیاه نمایی کند.

وی پیشتر سکوت آمریکا پس از افشای نقش این کشور در انفجارهای خطوط لوله گازی نورد استریم روسیه را قابل تامل دانسته و گفته بود: انفجارهایی که منجر به تخریب ۳ خط لوله از ۴ خط لوله شامل پروژه‌های نورد استریم و نورد استریم ۲ شد، تأثیر منفی جدی بر بازارهای جهانی انرژی و همچنین محیط‌زیست بر جای گذاشت.

پیش از این «سیمور هرش» روزنامه‌نگار برنده جایزه پولیتزر در اظهاراتی فاش کرد که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بعد از بیش از ۹ ماه بحث و بررسی بسیار محرمانه در شورای امنیت ملی این کشور، دستور خرابکاری در خطوط لوله نورد استریم یک و دو روسیه را صادر کرد.

بنا به این افشاگری، غواصان آمریکایی در تابستان سال ۲۰۲۲ و تحت پوشش رزمایش‌های ناتو مواد منفجره را در خطوط لوله نورد استریم ۱ و ۲ کار گذاشته‌اند.