کابل جوش چیست و چه ویژگی ها و کاربردهایی دارد؟

کابل جوش چیست و چه ویژگی ها و کاربردهایی دارد؟

انواع کابل و سیم برق در بازار وجود دارد که شما می توانید، برای کاربری های مختلف از آن استفاده کنید. “کابل جوش” یکی از انواع پرکاربرد کابل به شمار می آید، که از آن در فرایند جوشکاری یا دستگاه های جوش استفاده می کنند. این کابل ها دارای ویژگی های خاص و متمایز از انواع دیگر کابل است. در این مقاله سعی داریم شما را با هرآنچه لازم است درباره “کابل جوش” بدانید آشنا کنیم و در ادامه به کاربردها و ویژگی های آن اشاره خواهیم کرد.

کابل جوش چیست؟

کابل جوش به نوعی از کابل گفته می شود که در جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرد. این کابل ها غالبا در دو نوع ترموست و ترموپلاست در بازار عرضه می شود. هر کدام از این کابل ها دارای ویژگی های خاصی هستند که در نهایت به دلیل این ویژگی ها کاربری آن نیز متفاوت است.

شاید برای شما سوال باشد که از کابل های جوش در چه مواردی استفاده می شود. همانطور که میدانید اصلی ترین استفاده از کابل های جوش، در فرآیند جوشکاری الکتریکی می باشد. در این فرایند دو بخش مقاومت و ARC مورد توجه قرار می گیرد. به جوشکاری ARC جوشکاری قطعه کاری نیز گفته می شود.

امروزه برندهای مختلفی اقدام به تولید این نوع کابل می کنند، برند سیم و کابل یزد یکی از بهترین و معتبرترین برندهای سیم و کابل در کشور است که شما می توانید برای تهیه کابل های جوش از این برند اقدام به خرید کنید.

علاوه بر این موارد دیگری نیز وجود دارد که لازم است در زمان خرید این نوع کابل به آن دقت کنید:

  1. طول مدار جوش: یکی از پارامترهای مهم در انتخاب این نوع کابل به شمار می آید که در واقع به مسیری که برق در آن جریان دارد اشاره می کند. اگر می خواهید میزان دقت جوشکاری افزایش پیدا کند لازم است به طول کابل الکترود، گیرنده الکترود و کابل کار در محاسبه طول مدار جوش توجه کنید.
  2. منبع انرژی یا برق جوشکاری: موضوع دیگری که در انتخاب کابل جوشکاری لازم است مورد توجه قرار گیرد مربوط به منبع انرژی است که در واقع وظیفه انتقال انرژی را بر عهده دارد.
  3. توان خروجی منبع تغذیه: در این پارامتر شما باید توجه زیادی به مقدار جریان عبوری یا مصرفی دستگاه داشته باشید. چرا که توان خروجی تاثیر مستقیم بر طول و قطر کابل جوشکاری خواهد داشت.

هر آنچه که باید درباره کابل جوش، ویژگی ها و کاربردهای آن بدانید

اگر قصد خرید و استفاده از کابل جوش را دارید، باید اطلاعاتی کلی و اولیه درباره این نوع کابل داشته باشید، تا در نهایت بهترین گزینه را انتخاب کنید. در ادامه به هر آنچه لازم است درباره کابل جوش بدانید اشاره می شود.

مورد اول: ویژگی های کابل جوش

از آنجا که کابل های جوش به طور مستقیم در فرایند جوشکاری استفاده می شوند از همین رو تاثیر مستقیم بر میزان مصرف انرژی و نیز کیفیت جوش دارند. هر چه کیفیت این کابل ها بیشتر باشد طبیعتا میزان مصرف انرژی نیز کاهش پیدا می کند. قدرت کابل جوش یکی از مهمترین ویژگی های این کابل ها به شمار می آید و این ویژگی در واقع همان قدرت کابل است که جریان به صورت حداکثری و بدون هیچ مشکلی از آن عبور کند.

سطح مقطع کابل جوش نیز ویژگی دیگری است که در کنار مواردی مانند طول، مقدام مقاومت کابل، مقاومت حرارتی و دمای محیط مورد بررسی قرار می گیرد.

طول کابل نیز ویژگی مهم دیگری است که در این کابل ها باید مورد توجه باشد. مقدار جریان عبوری و قدرت در کابل های جوش دارای رابطه برعکس است. هر چه طول کابل کمتر شود براین اساس میزان جریان انتقالی از آن نیز بیشتر می شود. در زمان جوش برق دچار افت ولتاژ می شود که نشان دهنده مقاومت داخلی کابل در برابر جریان است.

مورد دوم: کاربرد کابل جوش

یکی از مواردی که لازم است درباره کابل های جوش بدانید، کاربرد آن است که می تواند انتخاب شما را در خرید این کابل ها راحت کند. کابل های جوش برای پرکردن فضای خالی در فرایند جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرند. کیفیت این کابل ها نیز تاثیر مستقیم بر فرایند جوشکاری دارد علاوه بر اینکه می تواند کاهش میزان مصرف انرژی را نیز به همراه داشته باشد.

مورد سوم: مشخصات کابل جوش

در این مرحله لازم است با مشخصات کابل جوش مورد استفاده برای دستگاه جوش آشنا شوید.

  1. روکش عایق: یکی از مهمترین پارامترهای مورد استفاده در انتخاب کابل جوش بر اساس عایقی است که در آن به کار رفته است. کابل های دارای روکش نئوپرین برای جوشکاری های نسوز استفاده می شوند. علاوه بر این نوع روکش، کابل های جوش دارای عایق پی وی سی و TPR نیز در بازار وجود دارد.
  2. سایز: سطح مقطع کابل های جوش نیز پارامتر دیگری است که در زمان خرید باید مورد توجه قرار گیرد. در بازار ایران کابل های جوش غالبا در سایزهای ۱۲، ۱۴، ۱۶ و ۱۸ وجود دارد.
  3. طول کلی مدار جوش: اگر می خواهید از کابل در دستگاه جوش استفاده کنید یکی از پارامترهای مهم مربوط به نیروی الکتریکی است که برای رسیدن به دستگاه طی می کند. مسیر طی شده شامل منبع انرژی، کابل های الکترود، نگهدارنده الکترود، قوس الکتریکی و کابل و گیره کار می باشد.
  4. توان خروجی ترانس جوشکاری: این پارامتر در واقع همان توانی است که منبع انرژی دستگاه آن را مصرف می کند.
  5. چرخه منبع برق جوشکاری: این چرخه در واقع در یک بازه ده دقیقه ای تعیین می شود تا دستگاه به حداکثر دمای مجاز برسد.

مورد چهارم: تفاوت کابل جوش با دیگر کابل ها

یکی از مهمترین مواردی که لازم است درباره کابل های جوش داشته باشید، وجه تمایزی است که آن را از دیگر کابل ها تفکیک می کند. از جمله این تفاوت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انعطاف پذیری و دوام بیشتر
  • استفاده از قوس الکتریکی برای کاربرد کابل
  • مورد استفاده در فرایند جوشکاری
  • دارای تنوع کلاس، رده های مختلف و نیز کاربردهای متفاوت

نتیجه گیری

کابل های جوش دسته ای از کابل ها هستند که از آن در جوشکاری استفاده می شود. از آنجا که فرایند جوشکاری متفاوت است از همین رو کابل هایی که برای این منظور تولید می شود دارای ویژگی ها و شرایط خاص می باشد. که این ویژگی ها باعث تمایز آن از سایر انواع کابل می شود. امروزه در بازار برندهای مختلف کابل جوش عرضه می شود که برای خرید با کیفیت و با قیمت مناسب بهترین گزینه پیشنهادی، خرید محصول مورد نظر از فروشگاه برق زوم است. این شرکت انواع کابل و سیم برق را با کیفیت بالا و از برندهای مختلف به صورت آنلاین به فروش می رساند.