کارخانه کمپوست در شرق اصفهان تاسیس می‌شود

کارخانه کمپوست در شرق اصفهان تاسیس می‌شود

مهران زینلیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در جلسه کارگروه مدیریت پسماند، پیشنهاد شهر بهارستان مبنی احداث سایت پسماند با مشارکت شهرهای اطراف بررسی شد و با توجه به اینکه بهارستان از شهر اصفهان فاصله زیادی ندارد و در عین حال هزینه زیاد و مباحث زیست محیطی مطرح بود، این پیشنهاد مصوب و مقرر شد که این سایت پسماند به شرق استان منتقل شود.

او ادامه داد: احداث کارخانه کمپوست در شرق استان سبب می‌شود که از حومه شهر اصفهان دور باشد و شهرهای مانند ورزنه، هرند و اژیه نیز دسترسی راحت‌تری به این محل داشته باشند و نتیجه سرمایه‌گذاری مطلوب‌تر باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: این تصمیم گرفته شده اما ابتدا باید مطالعات این طرح برای جانمایی کارخانه در شرق استان انجام شود.

زینلیان همچنین به بررسی محل دفن پسماندهای شهر چادگان در این جلسه اشاره کرد و گفت: این موضوع چند سالی مطرح بود که دستگاه‌های مربوطه درمورد زمین مناسب برای انتقال و دفن پسماندهای این منطقه به توافق برسند زیرا آنجا دریاچه سد زاینده رود قرار دارد.

وی اظهار داشت: خوشبختانه در جلسه کارگروه مدیریت پسماند با تأکیدی که شده بود سه گزینه برای محل دفن پسماند ارائه شد که مورد توافق دستگاه‌ها قرار گرفت و اداره محیط زیست و آب منطقه‌ای به جمع بندی رسیدند و مقرر شد که اجرای طرح با اولویت بندی پیگیری شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان اضافه کرد: بازیافت پسماندهای الکترونیکی نیز موضوع دیگر این جلسه بود که پیش‌تر محیط‌زیست بخشنامه‌هایی را در این‌باره ابلاغ کرده بود اما به خوبی اجرا نشده بود.

دستورالعمل محیط‌زیست برای فرهنگسازی بازیافت پسماندهای الکترونیکی

زینلیان افزود: پس از ارائه گزارشی درباره وضعیت پسماندهای الکترونیکی قرار شد که با محوریت و تاکید بر استفاده از بخش خصوصی و شرکت‌هایی که مجوز دارند بازیافت پسماندهای الکترونیکی انجام شود ضمن اینکه بر فرهنگ سازی برای همکاری و استفاده از شرکت‌های مجاز برای بازیافت پسماندها الکترونیکی تاکید شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا محیط‌زیست تاکنون موضوع وجود ۲۰۰ هزار تن خاک آلوده به ضایعات نفتی در منطقه حفاظت شده قمیشلو را برای رسیدگی در جلسات مطرح کرده است؟ اظهار داشت: خیر، گزارشی تاکنون در این باره به ما ارائه نداده‌اند.

ورود جدی استانداری به آزادسازی حریم رودخانه زاینده‌رود

زینلیان همچنین درباره دستور آزادسازی سواحل دریاچه زاینده‌رود از سوی معاون اجرایی رئیس‌جمهور به استاندار اصفهان، گفت: استان اصفهان مصصم است همراه با تصمیمی که در دولت گرفته شده حرائم قانونی منابع طبیعی، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها را آزاد سازی کند؛ در حوضه زاینده رود هم رودخانه و دریاچه سد را داریم که با همکاری بازرسی استانداری، شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی و دادستانی، جدی این موضوع را پیگیری و اجرا خواهیم کرد.

او اضافه کرد: بنا به آمار شرکت آب منطقه‌ای استان حریم و بستر رودخانه زاینده رود در سال جاری از وجود بیش از ۱۰۰ واحد آزاد سازی شده است.

منبع : مهر