کار را رها کردیم و دنبال کاغذبازی افتادیم/ تعلیق خط قرمز ماست

کار را رها کردیم و دنبال کاغذبازی افتادیم/ تعلیق خط قرمز ماست

به گزارش خبرنگار مهر، عابد حقدادی در نشست خبری در مورد عدم حضور تیم ملی ژیمناستیک در مسابقات جهانی گفت: ناهماهنگی در تقویم بازی‌های آسیایی و فدراسیون جهانی به وجود آمده است. با توجه به اینکه بازی‌های آسیایی با یک سال تأخیر برگزار می‌شود این مسابقات قهرمانی جهان کسب سهمیه مردان است. این مسابقات در بلژیک برگزار می‌شود. ما باید یا تیم را به بازی‌های آسیایی یا به بلژیک می‌فرستادیم‌. سایر کشورهای آسیایی هم همین درخواست را داشتند که ورزشکاران به بلژیک برسند. اما نشد و برخی این را فضاسازی رسانه‌ای کردند.

وی ادامه داد: ما کلاً برای بلژیک اعزامی نداشتیم و تمامی کشورهای آسیایی هم در بازی‌های آسیایی شرکت می‌کنند و تیم دیگری را به بلژیک می‌فرستند و تیم دوم خود را به هانگژو می‌فرستند. ما چون از نظر فنی این شرایط را نداریم بنابراین حضور در بازی‌های آسیایی را انتخاب کردیم. خیلی به سختی می‌توانیم پروازی داشته باشیم تا تیم را از هانگژو به بلژیک برسانیم. فاصله زمانی زیادی حدود ۱۰ ساعت بین این دو کشور وجود دارد و حضور مؤثری نمی‌توانستیم داشته باشیم.

حقدادی در مورد انتشار پیامی معنادار در فضای مجازی گفت: انتشار این پیام با جلسه امروز کاملاً به صورت اتفاقی بود. من از آقای خسروی وفا و سایر مسئولان خواهش کردم جلسه‌ای برگزار شود و در خصوص لایسنس ورزشکاران و اعزام بین‌المللی تصمیمی گرفته شود. سوال ما این است که من به عنوان مسئول فدراسیون یک روزی استعفا دادم و محل کارم را ترک کردم و براساس قوانین کشورم دیگر مسئولیتی ندارم.

حقدادی ادامه داد: این اتفاق یا در بهمن یا اسفندماه ۱۴۰۰ رخ داد. در طول ۱۴۰۱ که در فدراسیون نبودم و استعفا کرده بودم و براساس اساسنامه‌ای که خودشان وضع کرده‌اند ۳ ماه بعد از استعفا دیگر مسئولیتی ندارند. پس چطور سال ۱۴۰۱ لایسنس‌ها را گرفتند، تیم ملی را در رویدادهای مختلف اعزام کردند تیم ملی در باکو و آلمان و.. حضور پیدا کرده است. ثبت نام این ورزشکاران را چه فردی انجام داده، لایسنس ها را چه کسانی گرفته‌اند. آیا این افراد آن زمان مسئولیتی داشتند؟ انتخابات برگزار شده و ایراداتی داشته و فدراسیون جهانی در حال رسیدگی است اما هنوز بعد از ۴۰ روز پاسخی داده نشده است.

وی تاکید کرد: اگر آن زمان تعاملات انجام می‌شده چرا الان نمی‌شود. اگر آن زمان تعاملات کردند که مسئولیت نداشته باشند چرا الان انجام نمی‌شود. اگر بخواهیم گروگان بگیریم نمی‌شود. مسئولیت اعزام برعهده وزارت ورزش است. اگر به منافع کشور فکر کنیم همان طور که قبلاً انجام دادیم الان هم می‌توانیم انجام دهیم. اما باید بدانیم که ورزشکاران ما جامعه ورزش آگاه است نمی‌توانیم خودمان را گول بزنیم.

وی افزود: همه مسئولان وزارت و کمیته وقت و انرژی گذاشتند. جلسه‌ای هم برگزار کردند که من هم نبوده‌ام. فکر می‌کنم به نتیجه‌ای هم نرسیده‌اند. من ورزشی هستم و از عمر ۴۰ ساله‌ام ۳۰ سال آن را ورزشکار و یا مسئولیت داشته‌ام، از جنس این کار هستم و بر نمی‌تابم که به تیم ملی کشورم به خاطر یک جایگاه سازمانی ضربه بخورد. هر زمان که تصمیمی برای فدراسیون بگیرند من خودم پیش قدم هستم چون نمی‌خواهم آسیب ببینند.

حقدادی عنوان کرد: تا مسابقات قهرمانی آسیا و کل تمامی مسابقاتی که زیر نظر فدراسیون جهانی است یک فرصت داریم. ما فکر می‌کردیم تا آن فرصت مشکل حل می‌شود اما نشد. نباید منافع ملی را به منافع شخصی گره بزنیم. با این موضوعات آشنایی دارم. من بارها در سازمان‌های مختلف تودیع و معارفه شدم اما شاید برخی دوستان برای اولین بار است که می‌خواهند تودیع شوند. هر تصمیمی که مسئولان بگیرند و هر چیزی که صلاح ورزش کشور باشد تمکین می‌کنم. تمام قد به فکر منافع ملی ورزش کشور هستم و ادعایی هم ندارم. من هم اگر قانونی بخواهم، توانایی آن را دارم. کسانی که اطراف آن دوستان هستند، شاگردان من بودند. می‌توانم ادعا کنم ۴۰ نفر پشت من هستند و باید مجمع نظر دهد.

وی گفت: اینها کار را از من یاد گرفته اند اما من ورزشی صحبت می‌کنم. ما ورزشکارانی داریم که می‌توانند مدال بگیرند و نباید دور بمانند. هر فردی تا زمانی که مثمر ثمر است باید بماند و کار کند.

حقدادی در پاسخ به این سوال که تا کی قرار است دو رئیس در ژیمناستیک داشته باشیم گفت: بحث دو رئیس نداریم. یکی از کاندیداها اعتراض داشته اما مصوبه کارشناسان خبره را یادشان نبوده که بدهند. همان روز از آنها خواستم بدهند که نداشتند. تاکنون در فدراسیون جهانی به نتیجه‌ای نرسیدند و فکر می‌کنم بررسی را به تعویق انداخته است. البته این حدس من است. دوستانی دبیر فدراسیون بودند و استعفا دادند و فرد دیگری جایگزین شده و یا استعفای سایر دوستان وجود دارد که من فکر می‌کنم بحث‌های حقوقی است که براساس اساسنامه باید تصمیم‌گیری کنند. من فکر می‌کنم مسائل را به چالش کشیده‌اند.

رئیس فدراسیون ژیمناستیک گفت: اعضای مجمع نگران هستند که اگر انتخابات بخواهد تجدید شود سوگیری اتفاق نیفتد. باید چهارچوب‌ها رعایت شود. اگر قرار باشد کمیسیون ورزشکاران برگزار شود باید به روز باشد و اینها مستند است‌. همه اینها را می‌دانیم و نهادهای رسیدگی هم اینها را می‌دانند تنها راه ما مراجعه به اساسنامه است. کیومرث هاشمی گفتند خط قرمز ما تعلیق است. من هم همین را می‌گویم. همه از حضور هاشمی خوشحالیم چون تمام مراتب ورزش را طی کرده است. حرف او منطقی و حساب شده است. وقتی خط قرمز او تعلیق است حرف او برای ما حجت است. برای اینکه تعلیق نشویم باید به اساسنامه رجوع کنیم. جلوی تعلیق فوتبال را گرفت.

رئیس فدراسیون ژیمناستیک راجع به این که انتخابات با کدام اساس‌نامه برگزار شده، گفت: انتخابات با اساسنامه مورد تأیید اعضای مجمع و فدارسیون جهانی بوده. یک مورد از اساسنامه جهانی بیاورید که ما از آن عبور کرده‌ایم. تنها اشتباه آن مجمع ندانستن و عدم اطلاع دبیر مجمع از یک مصوبه بوده. سوال ما این است که آیا مصوبه‌ای برای حضور کارشناسان خبره در مجمع بوده است یا خیر؟ اگر هست بیاورید. چرا آن زمان استعفای خود از ریاست فدراسیون را به فدراسیون جهانی اعلام نکردند که به این روز بیفتیم؟ من درباره عدم احراز صلاحیت ایشان صحبتی ندارم ولی باید خیلی چیزها را به اطلاع فدراسیون جهانی می‌رساندند. پوست ورزش را ممیزی‌ها کنده، نمی‌توانیم این شکلی پیش برویم و هر کسی ما را دوست داشت، با ما باشد و هر کس نه، برود. کارمان شده کاغذبازی و حاشیه.

وی درباره بحث بازی‌های آسیایی و لایسنس ورزشکاران در پاسخ به خبرنگار مهر مطرح کرد: چیزی که از عهده‌مان بر می‌آمده، برای بازی‌های آسیایی انجام دادیم. نامه کتبی من به خانم درگاهی برای تمدید لایسنس بچه‌ها موجود است. نمی‌شود همیشه بهانه‌جویی کنید؛ رسمی و کتبی اعلام کردیم و جلسه هم گذاشتیم. مثلاً من دبیر فدراسیون را عوض کنم، چرا به فدراسیون جهانی اطلاع ندهم؟ دبیرشان را بعد از ۳ سال عوض کرده‌اند و به FIG نگفته‌اند. ما مگر از جمهوری اسلامی یا ورزش طلب‌کاریم؟ مگر این‌ها کجا ورزش بوده‌اند یا چه هزینه‌ای داده‌اند؟ به برکت همین مملکت آدم حساب شده‌اند و رئیس شده‌اند؛ تمام شده و رفته. به من هم بگویند می‌روم، بحثی نیست، طلب پدرم را که ندارم.

وی تاکید کرد: این ژیمناست‌های ما ثبت‌نام شده‌اند و در لانگ‌لیست بوده‌اند. حتی من گفتم اسمم را خط بزنید که یک ورزشکار دیگر ببریم. جمع‌بندی شد ۴ نفر اعزام کنیم و فردا امیدواریم مشکلات لایسنسی حل شود و با ۵ نفر ورزشکار برویم چون شانس مدال هستیم.