کاشت مو با بانک موی دیگران ممکن است؟

کاشت مو با بانک موی دیگران ممکن است؟

ریزش مو یکی از عارضه‌هایی است که امروزه بنا بر دلایلی مختلفی چون استرس، اضطراب، ژنتیک، بیماری، مصرف دارو، تغذیه نامناسب و…. بسیاری از زنان و مردان را در سراسر جهان درگیر خود کرده است. این عارضه هیچ محدودیت سن و جنسی ندارد، به طوری که افراد در هر سن و سالی که باشند درگیر آن خواهند شد.
خوشبختانه علم پزشکی در این زمینه رشد و پیشرفت چشمگیری داشته است. در حال حاضر راه‌های درمانی مختلفی برای این عارضه وجود دارد. انتخاب هر یک از این روش‌های درمانی با توجه به نظر پزشک و شرایط جسمی بیمار متفاوت خواهد بود. بدین ترتیب باید برای درمان ریزش مو و کمک به رشد مجدد آن‌ها به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.
در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با کاشت مو، روش‌های درمانی که می‌توانند جایگزین مناسبی برای موهای ریخته شده باشند بیشتر آشنا شوید.


کاشت مو چیست؟


با توجه به مطالب منتشر شده درباره کاشت موی کلینیک صدف: کاشت طبیعی مو یک فعالیت زیبایی است که به انتقال فولیکول‌های مو از یک نقطه در سر یا بدن به قسمت‌های جلویی و میانی سر در افراد می‌گویند. قسمتی که فولیکول‌ها از آن برداشت می‌شوند، «بانک مو» و نواحی بدون موی سر که فولیکول‌ها در آن قرار می‌گیرند، قسمت «دریافت کننده» نام دارد.
عمل کاشت مو بسته به تعداد موهای کاشته شده، ممکن است چهار تا هشت ساعت در یک روز و در مواردی دو روز زمان ببرد. اکثر مراجعان در طول جراحی به هوش بوده و فقط بی‌حسی در قسمت پوست سر آن‌ها اعمال می‌شود. جراحی با برداشتن موهای سالم توسط متخصص پوست آغاز می‌شود. برای طبیعی شدن کاشت مو، متخصص پوست می‌تواند به دو صورت عمل کند؛ جراح در روش اول یک نوار از پوست سر را با موهای سالم برش می‌دهد و در روش دوم عمل برداشت مو را روی هر تار مو به صورت جداگانه انجام می‌دهد. زمان روش دوم طولانی‌تر است؛ در عوض از ایجاد زخم‌های نواری روی پوست سر جلوگیری می‌کند.
قبل از انجام پیوند، تکنسین‌ها موهای برداشته شده و جراح پوست سر را برای عمل پیوند، آماده می‌کنند. پس از پیوند کامل موها، پوست سر بانداژ شده و دستورالعمل‌های مراقبت در منزل به شما داده می‌شود.


آیا امکان کاشت مو با بانک موی دیگران وجود دارد؟

در حال حاضر تقریبا بیشتر اعضا بدن را می‌توان اهدا کرد، این موضوع باعث شده تا بسیاری از افراد به دنبال آن باشند که آیا موهای سر انسان هم قابل اهدا هستند؟ کاشت مو با بانک موی دیگران می‌تواند پیچیدگی‌ها و سختی‌های خود را به همراه داشته باشد، در زمان پیوند مو فولیکول‌های شخصی به شخص دیگر انتقال پیدا می‌کنند. برای انجام این کار و موفقیت آمیز بودنش، باید هر دو افراد DNA یکسانی داشته باشند. در غیر اینصورت سیستم ایمنی بدن این پیوند را رد کرده و هیچ کاشت مویی انجام نمی‌شود.
برخی افراد فکر می‌کنند پیوند مو با بستگان درجه یک می‌تواند موفقیت آمیز باشد. در صورتی که اینگونه نیست و با این حال باید از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن استفاده کنند، که مصرف آن‌ها می‌تواند عوارض بسیاری به همراه داشته باشد. یکی از عوارض رایج آن عفونت پوستی می‌باشد. از دیگر عوارض کاشت مو با بانک موی دیگران می‌توان به پیچیدگی روش درمانی، مصرف داروهای سرکوب کننده، افزایش احتمال ابتلا به سرطان، دیابت، ناراحتی کلیوی و…. اشاره کرد.
شاید از خودتان بپرسید پس بهترین روش برای افرادی که بانک مویی ندارند چه روشی می‌تواند باشد. باید بگوییم که بهترین راه آن است که به پزشک مراجعه کنید، معمولا پزشک برای این دسته از افراد از بانک موی بازوها، قفسه سینه، کمر و…. استفاده می‌کنند.
روش درمانی سلول‌های بنیادی می‌تواند یک روش مناسب برای افرادی باشد که سر طاسی دارند. این روش هنوز در ایران فراگیر نشده و بیشتر پزشکان در سراسر جهان در حال تحقیقات روی این روش درمانی هستند.
در نهایت باید بگوییم که هیچ کسی جز دوقلوهای همسان نمی‌تواند از این روش درمانی برای طاسی سر خود استفاده کنند. این روش درمانی برای دوقلوهای همسان(تک تخمی) یک راه درمان دائم طاسی سر و ریزش مو می‌باشد.


راهکار برای افراد با بانک موی ضعیف چیست؟


بسیاری از افراد در ناحیه اهدا کننده دارای بانک مو بسیار ضعیفی هستند، این موضوع می‌تواند باعث شود تا نتیجه ضعیفی از کاشت مو داشته باشند. انجام کاشت مو طبیعی از فردی که بانک موی ضعیفی دارد تنها باعث می‌شود، موها بعد از مدتی ریزش پیدا کند و رشد مجددی نداشته باشند. البته این موضوع را نباید با ریزش در یک ماهه اول بعد از کاشت مو اشتباه بگیرید. ریزش مو در یک ماه ابتدایی یک امر کاملا طبیعی بوده و جای نگرانی نیست.
اما طبق نظر پزشکان یکی از بهترین روش‌های کاشت مو برای افرادی با بانک موی ضعیف می‌تواند BHT باشد، این روش دقیقا مشابه روش FIT است. در این روش هیچگونه زخم و اسکاری روی سر باقی نمی‌ماند.
این روش به تنهایی شاید نتواند روش مناسبی برای جلوگیری از ریزش موها و طاسی سر باشد، اما می‌تواند به عنوان یک روش مکمل یا جایگزین به شمار رود.


سایر روش های جایگزین کاشت مو

همواره پزشکان بر این باورند که کاشت مو می‌تواند یک روش قطعی و مطمئن برای درمان ریزش مو و طاسی سر باشد. اما این تنها راه از بین بردن ریزش مو و طاسی سر نیست، راه‌های موقت بسیاری وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها ریزش موهای سرتان را درمان کنید. استفاده از این روش‌های موقت شاید بازده سریع‌ترین در مقایسه با کاشت مو داشته باشند، اما در مقابل هزینه بسیار کمتری هم در برابر کاشت مو خواهند داشت. در ادامه این مطلب لیستی از سایر روش‌های جایگزین کاشت مو را بیان خواهیم کرد:


فیناستراید

این روش درمانی در مقایسه با ماینوکسیدیل کاربرد بسیار وسیع‌تر و بیشتری دارد. فیناستراید در مقایسه با ماینوکسیدیل از قیمت بسیار بالاتری برخوردار است. برای نتیجه گیری بهتر نباید مصرف این دارو را قطع کنید.


مزوتراپی

یکی از روش‌های درمانی غیرتهاجمی است که توسط یک تزریق و بی حسی موضعی انجام می‌شود. با استفاده از این تزریق می‌توانند تمام مواد لازم رشد موها، آنزیم‌ها، عصاره‌های گیاهی، ویتامین‌ها و… را به ریشه موها برای رشد مجدد برساند.

لیزر درمانی


این روش یک روش غیرتهاجمی است. با استفاده از این روش ریزش مو متوقف نخواهد شد و موهای جدیدی رشد نمی‌کنند، تنها به ضخیم شدن ساقه موهای موجود کمک خواهد کرد.


استفاده از شامپو و تونیک‌های مخصوص مو


در حال حاضر شامپو، ماسک مو، تونیک و… بسیاری از برندهای ایرانی و خارجی روانه بازار محصولات بهداشتی شده‌اند. از این رو ممکن است سازگاری هر فردی با این شامپوها و محصولات آرایشی با فرد دیگر متفاوت باشد.
معمولا باید از شامپوهایی که شامل بیوتین، روی، کراتین و… هستند برای جلوگیری از ریزش مو استفاده کنید.
البته در کنار مصرف شامپو و تونیک، استفاده از شامپوهای گیاهی هم می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. محصولات گیاهی فاقد هرگونه مواد نگهدارنده و شیمیایی هستند و می‌توانید بدون هیچ دغدغه‌ای از آن‌ها استفاده کنید.


پلاسما درمانی


PRP یا همان پلاسما درمانی که یکی از جدیدترین روش‌های از بین برنده طاسی سر است. در این روش از خون فرد استفاده می‌کنند و با کمک سانتریفیوژ پلاکت‌های خون را جدا کرده و به نواحی که نیاز دارد تزریق می‌کنند. این تزریق به جلوگیری از ریزش مو و پرپشت شدن موها کمک بسیاری خواهد کرد. کسانی که موهای نازکی داشته‌اند از این روش درمانی نتیجه خوبی کسب کرده‌اند.


ماینوکسیدیل


یک درمان موضعی است و بیشتر روی افرادی تاثیرگذار خواهد بود که در مراحل ابتدایی ریزش مو قرار داشته باشند. این دارو را می‌توانید بدون نیاز به نسخه پزشک از داروخانه‌ها تهیه کنید. برای اثرگذاری بیشتر و نتیجه‌گیری باید حداقل چهار ماه متوالی از ماینوکسیدیل استفاده کنید. توجه داشته باشید که با قطع مصرف این دارو، تمام تاثیرات آن از بین خواهد رفت.

جمع بندی


قطعا تنها راه درمان دائمی ریزش مو، کاشت مو است. البته با پیشرفت علم پزشکی راه و روش‌های بسیاری برای جلوگیری از ریزش مو و طاسی سر بوجود آمده است. در این مقاله سعی کردیم تا راه‌های درمان ریزش موی سر علاوه بر کاشت مو را به شما معرفی کنیم. این راه‌های درمانی برخلاف کاشت مو، موقت هستند و نمی‌توان به عنوان یک راه درمانی دائم به آن‌ها نگاه کرد.
برای درمان ریزش مو و انتخاب یک راه درمان مناسب با شرایط جسمی خود، بهتر است با پزشک متخصص پوست و مو در این باره مشورت داشته باشید.