کاظمی‌پور: زنان فرماندهان جنگ نرم خانواده در ورزش هستند/ 3 محور مورد توجه ما است

کاظمی‌پور: زنان فرماندهان جنگ نرم خانواده در ورزش هستند/ 3 محور مورد توجه ما است

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در این نشست ابتدا محمدرضا تهرانی رئیس کارگروه ورزش با اشاره به اهمیت گسترش ورزش در میان جمعیت بانوان کشور این مهم را موجب سلامت خانواده و ترغیب فرزندان در جهت گرایش آنان به این مهم ارزیابی کرد.

در ادامه جلسه، معاونت ورزش بانوان با ابلاغ پیام عذرخواهی حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان که به واسطه کسالت نتوانسته بود در جلسه مذکور شرکت کند از اهتمام و جدیت وزارت ورزش در گسترش ورزش بین جمعیت بانوان مطابق با ضوابط و شعائر سخن گفت.

وی در بخش از سخنان خود با اشاره به اولویت امور معاونت بانوان، اظهار داشت: از همان ابتدای قبول مسئولیت در بخش بانوان بر سه محور مقوله فرهنگی، ورزش همگانی و ورزش قهرمانی تاکید داشته ام. این سه محور اگرچه در راستای یکدیگر قرار دارند اما هر کدام سازوکار و تمهیدات ویژه ای را طلب می کنند. متاسفانه شیوع بیماری کرونا در میان جامعه باعث شد تا میزان تحرک و ورزش خانواده ها به حداقل کاهش پیدا کند. همین امر پیامدهای منفی بسیاری به جهت مشکلات جسمانی و حتی روانی به همراه داشت که رفع این مشکلات نیاز به زمان کافی دارد.

کاظمی‌پور با تاکید بر رعایت ضوابط و هنجارهای مرسوم جامعه توسط بانوان ورزشکار، تصریح کرد: ما بر ورزش بانوان خصوصا در بخش همگانی که بخش اعظم جامعه را پوشش می‌دهد تاکید داریم منتهی در این بخش هم پاره‌ای مشکلات وجود داشت که سعی کردیم آنها را مرتفع کنیم به عنوان مثال تعداد زیادی از اماکن ورزش همگانی مجوز نداشتند در نتیجه نظارت کافی هم بر آنها صورت نگرفته بود که که با جدیت مانع ادامه این روند شدیم. در بخش قهرمانی هم فعالیت بانوان در برخی از رشته های ورزشی به دلیل قوانین کشور مطلوب نیست. بدیهی است فعالیت زنان در رشته هایی چون کشتی، mma، بوکس و حتی وزنه‌برداری مشکلات خاص خود را دارد. برخی از آنها از جمله mma, اصلا قانونی نیست در مورد دیگر رشته‌های یادشده نیز باید تمهیدات لازم اتخاذ شود. با این توصیف که هدف اصلی ما، فراهم کردن بستر مناسب و محیط سالم برای ورزش است.  

وی افزود: با جدیت پیگیر راه‌اندازی مراکز تندرستی و استعداد یابی در وزارت ورزش هستیم و بزودی این مهم در سطح گسترده عملیاتی خواهد شد. با آموزش و پرورش، وزارت علوم و شهرداری‌ها تعامل خیلی خوبی داریم و تلاش می‌کنیم هم‌افزایی و همگرایی قابل‌قبولی در خصوص اشاعه ورزش در هر دو بخش بانوان و آقایان داشته باشیم.

در پاسخ به این پرسش که عزیمت برخی از بانوان ورزشکار به خارج از کشور بازتاب‌هایی را به همراه داشته شما در وزارت ورزش برای این موضوع چه فکری کرده اید، گفت: بحث مهاجرت کم و بیش در میان صنف‌های دیگر هم وجود دارد اما چون رسانه‌ای نمی‌شود بازتابی هم ندارد این مسئله با وجودی که در ورزش بسیار اندک است اما به سبب فراگیر بودن این مقوله بازتاب زیادی دارد و ایضا هجمه‌های سیاسی هم از این طریق به کشور وارد می‌شود. دلیل عمده مهاجرت‌ها جنبه اقتصادی دارد و قهرمانان به دلیل کوتاه بودن دوران ورزش حرفه‌ای انتطار دارند در همین زمان کوتاه به خواسته‌های خود برسند. بنابراین یکی از اقدامات ما برای اقناع ورزشکاران باید توجه ویژه نسبت به معیشت و درآمد آنها باشد. این موضوع را هم از طریق مجلس محترم و دولت پیگیری می‌کنیم تا قهرمانان هر دو بخش دختران و پسران به جهت اقتصادی تامین شوند.

معاون بانوان وزارت ورزش و جوانان در ارتباط با حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، گفت: واقعیت این است که امر مذکور مطالبه عمومی بانوان نیست بلکه عده معدودی به این امر اصرار دارند. در این زمینه بعضا حساسیت‌هایی هم برای برخی فدراسیون‌های جهانی ایجاد شده بود که با بررسی همه جوانب و رعایت شئونات سعی کردیم  ضمن پایبندی به اصول و مقررات جاری کشور مسئله را حل و فصل کنیم. در هر حال باید رشته‌های مختلف ورزشی را به نحو مقتضی مدیریت کنیم. به عنوان مثال رشته‌های المپیکی داریم که علیرغم داشتن استعدادهای فراوان مورد توجه قرار نگرفته‌اند. کریکت یکی از این رشته‌هاست که پوشش مناسبی هم دارد و بانوان ما می‌توانند در آن فعالیت خوبی داشته باشند. اگر بتوانیم این رشته‌ها را فعال کنیم چه بسا بانوان علاقه ای جهت گرایش به رشته‌های خشن و پربرخورد نداشته باشند. در حال نهایی کردن و ابلاغ پیوست فرهنگی ورزش در هر دو بخش دختران و پسران هستیم که 200 صفحه کتاب را شامل می‌شود.

وی گفت: این پیوست فرهنگی به مرور باید به مرحله اجرا و عمل گذاشته شود. نهایتا اینکه تلاش ما این است تا محیطی سالم و پرنشاط را برای تحرک و ورزش بانوان فراهم سازیم در این راستا انتظار داریم مدیران ورزش اعم از ستادی و ادارات کل استان‌ها همکاری جدی‌تری داشته باشند و در عین حال از بانوان توانمند و متخصص در بخش‌های مختلف استفاده کنند.

پیش از سخنان معاونت بانوان وزارت ورزش و جوانان امیررضا انصاری مسئول بخش جوانان حزب موتلفه اسلامی طی گزارشی اهم فعالیت‌های حوزه تحت مدیریت خود را برای اعضای کارگروه ورزش تشریح کرد.

پیش از سخنان کاظمی‌پور،  تعدادی از اعضای کارگروه ورزش از جمله غلامحسین زمان‌آبادی، حجت‌الاسلام صانعی، علی محمدی، محمدرضا نصرالله‌زاده و آقاجانی مسئول بخش بانوان استان تهران حزب موتلفه اسلامی پرسش‌ها، نقطه نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با ورزش بانوان مطرح کردند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم