کمک سازمان‌های بین‌المللی به مهاجران در ایران «تبعیض‌آمیز» است

کمک سازمان‌های بین‌المللی به مهاجران در ایران «تبعیض‌آمیز» است

به گزارش خبرنگار مهر، سردار مجید میراحمدی بعدازظهر پنجشنبه در حاشیه بازدید از اردوگاه سفید سنگ و مهمانشهر تربت جام در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اولویت اول کشور این است که عزیزان افغانستانی در کشور و وطن خودشان حضور داشته باشند و تلاش ما این است در مدتی که در کشورمان هستند از خدمات لازم برخوردار باشند و به خوبی پذیرایی شوند.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور تأکید کرد: این خدمات به‌معنای این نیست که مشوقی برای اسکان دائمی در ایران باشد، آغوش ما برای خدمات و پذیرایی از مهاجرین باز است و نگاه ما در سطح کلان و دراز مدت این است که عزیزان افغانستانی به کشور و وطن‌شان برگردند اما در این مدت در خدمت مهاجرین در حوزه توانمندسازی، یادگیری، ارتقای سطح آموزشی و تحصیلی آنان هستیم.

وی افزود: بیش از ۶۵ درصد افرادی که وارد مهمانشهر شدند، بیسواد بودند اما در حال حاضر متوسط بیسوادی به زیر ۶ درصد رسیده است.

میراحمدی با اشاره به کاهش کمک‌های سازمان‌های بین‌المللی به مهاجرین و اتباع خارجی مستقر در ایران، اظهار کرد: بیش از ۵ میلیون افغانستانی در کشور ایران زندگی می‌کنند و برخی ادارات نیز جمعیت آنان را ۶ میلیون نفر اعلام کردند و در دیدارهایی که با نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی صورت گرفت، به آنان گفتیم کمک‌هایی که سازمان‌های بین‌المللی به مهاجرین و اتباع خارجی دارند در حد کمتر از چند ده هزار نفر است که می‌توان گفت تبعیض‌آمیز است.

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی به هیچ وجه منتظر کمک‌های جهانی نیست و بر مبنای تدابیر مقام معظم رهبری، دولت سیزدهم و نگاه انسان دوستانه و اینکه مهاجرین افغانستانی، انسان‌های بی‌پناه هستند، دولت ایران مانند ملت خودش با کمال میل به مهاجرین خدمات ارائه می‌دهد.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور خاطرنشان کرد: در بازدید از اردوگاه سفید سنگ به دلیل اینکه همکاران ما در اردوگاه با سیل مهاجرین جدید در چند ماه گذشته به دلیل تحولات در کشور افغانستان مواجه هستند و مهاجرین به این مکان منتقل شدند، برای بهبود وضعیت مهاجرین تلاش‌های خوب و با کیفیتی در جهت اسکان، بهداشت، درمان و جنبه‌های مختلف رفاهی صورت گرفته است.

وی افزود: در اردوگاه سفید سنگ اکنون ۶۰۰ مهاجر ساکن هستند، بخش زیادی از آنان خانواده‌اند که ۶ ماه در این مکان مستقرند، در این راستا تصمیم گرفته‌ایم وضعیت آنان روشن شود یا به مهمانشهر تایباد منتقل و یا به کشور افغانستان برگردند و هرچه زودتر باید وضعیت این افراد مشخص شود.

میراحمدی با اشاره به ارزیابی از مجموعه فعالیت‌ها در مهمانشهر تربت جام، تصریح کرد: در مهمانشهر اقدامات بسیار خوبی در زمینه‌های آموزشی، اصلاح وضعیت اسکان، بهداشت، درمان، تحصیل، کارگاه‌های آموزشی و خوداشتغالی انجام شده که کیفیت ارائه خدمات به مهاجرین بی‌نظیر است.

وی با بیان این‌که در بررسی‌های به‌عمل آمده، هیچ‌گونه نارضایتی از جانب مهمانان مستقر در مهمانشهر مشاهده نشد بلکه شور، نشاط و رضایت‌مندی در چهره آنان کاملاً مشهود بود، خاطرنشان کرد: نکته جالب این‌که با توجه به شرایط کرونایی، افراد مستقر در مهمانشهر ۶۰ درصد دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کردند این در حالی است که تزریق دوز سوم متوسط در کشور ۴۰ درصد است و مهاجرین ۸۵ درصد دوز دوم را دریافت کردند و حتی دانش آموزان زیر ۱۳ سال نیز واکسیناسیون را آغاز کرده‌اند.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور گفت با اشاره به این‌که تمام کلاس‌های آموزشی هوشمندسازی شده و امکانات و تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، درمانی و سایر جنبه‌های مختلف مانند تجهیزات استانی به‌روز شده است، اضافه کرد: به لحاظ رسیدگی به کارآموزی، کارگاه‌های یادگیری و فنی حرفه‌ای مختلف در مهمانشهر راه‌اندازی و اکنون ۸ کارگاه اشتغال‌زایی فعال و تعداد قابل توجهی از مهاجرین مشغول به‌کار هستند که از این طریق کسب درآمد می‌کنند.

منبع : مهر