اتاقهای کوچک‌تر از 12 متر نباید بخاری داشته باشند

اتاقهای کوچک‌تر از 12 متر نباید بخاری داشته باشند

به گزارش خبرنگار انتظامی باشگاه خبرنگاران پویا؛ بهرام عباسی در گفت‌وگوی خبری با اشاره به آمار سازمان پزشکی قانونی استان تهران درباره تعداد فوتی‌های ناشی از گازگرفتگی در سال 98 و 99، اظهار کرد: در سال 98، 136 نفر و در سال 99، 189 نفر بر اثر گازگرفتگی در استان تهران جان باختند یعنی آمار جان‌باختگان ناشی از گازگرفتگی در استان تهران در سال 99 نسبت به سال 98، 36 درصد افزایش پیدا کرد.

کارشناس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران با اشاره به نکاتی که حین نصب و راه‌اندازی وسایل گازسوز حائز اهمیت است، افزود: گاهاً در حوادث گازگرفتگی که آتش‌نشانی تهران به محل حادثه اعزام می‌شود، شاهدیم که از لوله آکاردئونی مخصوص هود، به عنوان دودکش استفاده شده است، این لوله‌ها اصطلاحاً “چفت و بست” نمی‌شوند، استحکام کافی را در برابر ضربات فیزیکی ندارند و از مکان خود می‌توانند جابه‌جا شوند ضمن اینکه مقداری از گاز مونوکسید کربن را داخل محیط منزل یا محل کار پخش می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: گاهاً مشاهده می‌کنیم که دودکش بخاری را در شومینه قرار می‌دهند که این کار اصولی نیست، شیب دودکش می‌تواند معکوس شده، عمل خروج گازهای ناشی از احتراق به خوبی انجام نشود و گاز مونوکسید کربن در محیط منزل یا محل کار پخش شود.

عباسی ادامه داد: بخاری‌های بدون دودکش، برای مکانهای پرتردد و رفت‌وآمد مناسب است و برای منازل یا فضای بسته اصلاً توصیه نمی‌شود.

کارشناس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران متذکر شد: بخاری‌ها زمانی درست کار می‌کند که اولاً دودکش آن به درستی نصب شده باشد، دودکش شیب منفی نداشته و جهت مسیر آن رو به بالا باشد.

وی با بیان اینکه طول دودکش به ازای هر یک متر طول افقی، سه متر باید عمودی و در زمان روشن بودن بخاری باید گرم و تا حدودی داغ باشد، متذکر شد: گاهاً می‌بینیم بخاری را در برخی از منازل در اتاقی نصب می‌کنند که در آن اتاق حمام نیز وجود دارد؛ نصب بخاری در این اتاق‌خوابها ممنوع است زیرا حین استحمام فرد و با بستن در حمام، جریان هوا در اتاق‌خواب نیست و رطوب آبی که در اتاق وجود دارد، باعث اختلال در عملکرد بخاری و در نهایت گازگرفتگی خواهد شد.

عباسی با تأکید بر اینکه نصب بخاری در اتاق‌خوابهایی که کمتر از 12 متر فضا دارند، اصلاً توصیه نمی‌شود، درباره خطرات شومینه‌های گازسوز نیز یادآور شد: شومینه یک وسیله تزئینی و لوکس است و در فضاهایی با کمتر از 100 مترمربع، معمولاً توصیه نمی‌شود زیرا مصرف بسیار بالای اکسیژن و به اندازه چندین بخاری مصرف اکسیژن دارند و مقادیر زیادی از محصولات احتراق شامل گاز مونوکسید کربن را در محیط پخش می‌کنند.

کارشناس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران ادامه داد: در صورت ضرورت در استفاده از شومینه حتماً باید از مسیر دودکش شومینه مطمئن شویم، در این رابطه می‌توانیم یک شمع را در مقابل دهانه دودکش شومینه قرار دهیم، اگر شعله به سمت داخل مکش پیدا کرد، مسیر دودکش باز است.

وی ضمن توصیه برای نصب کاشف گاز مونوکسید کربن (ددکتور) در مکانهایی که در آنها از بخاری استفاده می‌شود، اظهار کرد: انواع مختلفی از ددکتورها در بازار وجود دارد و قیمت آنچنانی ندارند، در زمانی که گاز مونوکسید که از 50ppm بیشتر شود، این کاشفها با آلارمها، ما را از خطر آگاه می‌سازند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم