استابلایزر خودکار چیست و چگونه کار می‌کند؟

استابلایزر خودکار چیست و چگونه کار می‌کند؟

وسایل برقی این روزها تاثیرات زیادی در زندگی همگی ما می‌گذارند و عصر مدرن به سمتی رفته است که نمی‌توان بدون داشتن این وسایل به زندگی ادامه داد. برای مثال در گذشته برای نگه داری مواد غذایی از روش‌های سنتی استفاده می‌شد و معمولا نمی‌شد میزان زیادی مواد غذایی را در منزل نگه داشت ولی این روزها به این صورت نبوده و با استفاده از یخچال می‌توانید هر میزان مواد غذایی که نیاز دارید را در منزل خود و در دسترس داشته باشید.

با توجه به این موارد، باید از روش‌هایی برای نگه داری از وسایل برقی خود استفاده کنیم تا به هیچ وجه با مشکل رو به رو نشویم. می‌دانید که معمولا قیمت این دسته از وسایل گران بوده و خیلی بد است که با مشکلات ساده‌ای آن‌ها را از دست دهیم. یکی از این مشکلات، وجود نوسانات در برق شهری است. در حالت کلی ولتاژ برق شهری ثابت نبوده و بالا و پایین‌هایی دارد. ورود این حالت از ولتاژ برق به دستگاه‌های برقی ما می‌تواند در طولانی مدت یا حتی در کمترین زمان ممکن باعث ایجاد خسارت شده و حتی وسایل شما را بسوزاند.

شما می‌توانید با خرید استابلایزر از این موضوع جلوگیری نمایید چرا که این دستگاهی است که می‌تواند ولتاژ برق را به صورت ثابت درآورد. در این مطلب تصمیم داریم تا شما را با یکی از انواع استابلایزر به نام استابلایزر خودکار آشنا نماییم. با ما همراه باشید.

استابلایزر خودکار چیست؟

همانطور که گفته شد تغییرات ولتاژ باعث ایجاد خرابی در ابزارآلات الکترونیکی خواهد شد و شما می‌توانید با استفاده از استابلایزر این تغییرات را تحت کنترل بگیرید. استابلایزر خودکار دقیقا همین کار را خواهد کرد.

در واقع استابلایزر خودکار وسیله و ابزاری است که به شما کمک می‌کند تا سطح ولتاژ ثابت را برای تجهیزات الکترونیکی حفظ نمایید. در واقع این نوع از استابلایزر به شما کمک می‌کند تا بتوانید تغییرات و نوسانات زیادی که در ولتاژ برق شهری یا هر منبع تغذیه دیگری وجود دارد را ثابت نمایید و بتوانید منبع تغذیه‌ای قابل اطمینان را به وسایل برقی خود متصل نمایید و از خرابی آن‌ها جلوگیری کنید.

این کاهش و یا افزایش‌های ولتاژی که در برق شهری وجود دارد در صورت عدم کنترل، ممکن است باعث خرابی‌های بسیار زیادی شود و این موضوع می‌تواند در کارگاه‌ها و کارخانه‌های بزرگ باعث ایجاد خرابی‌ها و خسارات خیلی زیاد و جبران نشدنی شود.

در واقع این دستگاه را باید بین منبع تغذیه و وسیله برقی مورد نظر خود نصب نمایید تا بتواند ولتاژ ورودی را دریافت کرده و با کاهش یا افزایش آن، برقی ثابت را به وسیله برقی مورد نظر برساند. این دستگاه با استفاده از یک قطعه به نام ترانسفورماتور، ولتاژ ورودی را کاهش یا افزایش می‌دهد. در واقع بدون وجود این قطعه در استابلایزر، نمی‌تواند کار خود را به خوبی انجام دهد.

چرا وجود استایلایزر خودکار برای وسایل برقی دارای اهمیت است؟

در ابتدا نیز به این موضوع به صورت خلاصه اشاره کردیم و گفتیم که اکثر وسایل برقی حساس و گران قیمت بوده و دارای محدوده ولتاژ ایمنی می‌باشند که اگر ولتاژ کمی از این محدوده کمتر یا بیشتر باشد، قطعا باعث خرابی وسایل برقی خواهد شد.

اگر این ولتاژ به صورت ناگهانی افزایش پیدا کند، قطعا دستگاه خواهد سوخت و اگر ولتاژ کاهش پیدا کند نیز ضرر داشته و می‌تواند عمر مفید دستگاه را کاهش دهد. این نیز باعث می‌شود که دستگاه برقی شما با سرعت خیلی زیادی به سمت خرابی حرکت کند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های استابلایزر خودکار این است که علاوه بر اینکه پرش‌های ناگهانی ولتاژ را کنترل می‌نماید، می‌تواند تمامی نوسانات را نیز از بین ببرد و ولتاژی کاملا صاف و بدون مشکل را به شما تحویل دهد.

آشنایی با ویژگی‌های برتر استابلایزر خودکار

در این بخش تصمیم داریم تا شما را با چند مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های استابلایزر خودکار را به شما معرفی نماییم تا در هنگام خرید استابلایزر خودکار بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید و خریدی مناسب انجام دهید.

  • این دستگاه با استفاده از عملکردی به نام بوست، جریان ورودی را تا حد امکان افزایش داده و با این کار جریان برق را در محدوده ایمن دستگاه مورد نظر قرار می‌دهد.
  • برعکس عملکرد قبلی، عملکردی به نام باک وجود دارد که در آن جریان کاهش پیدا کرده و به میزان جریان ایمن وسیله مورد نظر می‌رساند.
  • همانطور که در بخش قبلی نیز به این موضوع اشاره کردیم، نوسانات برقی را به خوبی کنترل کرده و هیچ مشکلی را در آن نخواهید دید.
  • به عنوان یکی از بهترین ویژگی‌های استابلایزر خودکار باید به این نکته اشاره نماییم که می‌توانید به عنوان یک کاربر آن را از راه دور کنترل نمایید.
  • طول عمر استابلایزر خودکار زیاد است و شما تا مدت‌های زیادی می‌توانید از آن استفاده نمایید.
  • کمترین تاخیر در انواع استابلایزر، به استابلایزر خودکار تعلق دارد و این یعنی در سریع‌ترین حالت ممکن، تغییرات لازم را در جریان برق به وجود خواهد آورد.
  • استابلایزر خودکار هم برای برق تک فاز و هم برق سه فاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منبع