تبدیل گوشی‌های قدیمی سامسونگ به ابزار چشم پزشکی

تبدیل گوشی‌های قدیمی سامسونگ به ابزار چشم پزشکی

فرارو: سامسونگ الکترونیکس روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که قصد دارد بهره گیری از تلفن‌های هوشمند قدیمی گلکسی را به عنوان بخشی از دستگاه‌های مراقبت از چشم، برای استفاده در جوامع محروم در سراسر جهان مورد توجه قرار دهد. براساس این طرح که به عنوان بخشی از برنامه Galaxy Upcycling این شرکت برنامه ریزی شده است، قرار است تلفن‌های هوشمند استفاده شده، به دوربین‌های دستی تشخیص fundus، موسوم به Eyelike متصل شوند که با استفاده از طراحی خود سامسونگ ساخته شده اند.

به گزارش فرارو به نقل از وبسایت zdnet، شرکت کره‌ای سامسونگ الکتریک با این طرح استفاده مجدد از گوشی‌های قدیمی سری گلکسی، قصد دارد تا به بهداشت مناطق توسعه نیافته کمک کند و هزینه‌های تجهیزات پزشکی برای این مناطق را کاهش دهد. سامسونگ با همکاری آژانس بین المللی پیشگیری از نابینایی و سیستم بهداشتی دانشگاه یونسی بیمارستان کره جنوبی، تاکنون برنامه مراقبت از چشم را در کشور‌هایی همچون ویتنام، هند، مراکش و پاپوآ گینه نو در نزدیکی استرالیا را اجرا کرده است.

دوربین‌های دستی تشخیص Fundus، به طور معمول از پشت چشم عکس می‌گیرند و اغلب برای کمک به ارزیابی سلامت چشم استفاده می‌شوند. حالا غول فناوری کره جنوبی اعلام کرده است که با استفاده از گوشی‌های گلکسی قدیمی خود می‌خواهد دوربین‌های پزشکی جدیدی با نام Eyelike را تولید و به کارمندان بهداشت در مناطق کم درآمد ارائه دهد. در واقع در این دوربین جدید، دوربین تشخیصی قبلی به یک گوشی گلکسی هوشمند مجهز شده است تا برای ضبط تصاویر چشم بیمار مورد استفاده قرار گیرد.

 

تبدیل گوشی‌های قدیمی سامسونگ به ابزار چشم پزشکی

 

طبق گفته سامسونگ، این تلفن از الگوریتم هوش مصنوعی برای تشخیص بر مبنای تصاویر دریافت شده، استفاده می‌کند. سپس با استفاده از یک اپلیکیشن ویژه که بر روی آن نصب شده است، یک روش درمانی مناسب را پیشنهاد می‌کند. این شرکت می‌گوید: این دستگاه صفحه‌هایی را که می‌تواند منجر به نابینایی شود مانند رتینوپاتی دیابتی، گلوکوم و دژنراسیون ماکولای وابسته به سن، را شناسایی و به پزشک نشان دهد. این غول فناوری کره جنوبی افزود که استفاده از Eyelike، همراه با دستگاه Galaxy، تشخیص مقرون به صرفه تری را در مقایسه با سایر ابزار‌های تجاری ارائه می‌دهد. این شرکت همچنین تأکید کرد، قسمت‌هایی از دوربین نیز از مواد بازیافتی ساخته شده اند و به گونه‌ای طراحی شده اند که به راحتی مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرند.

براساس گزارش منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO)، حداقل ۲.۲ میلیارد نفر در سراسر جهان به نوعی اختلال بینایی گرفتار هستند. شرکت سامسونگ نیز در بیانیه خود اعلام کرد که نزدیک به نیمی از این موارد قابل پیشگیری هستند، اما به دلیل وجود شکاف در زمینه در دسترس بودن و مقرون به صرفه بودن خدمات مراقبت از چشم در سراسر جهان، امکان پیشگیری و درمان همه این موارد وجود ندارد. کیم سونگ کو، معاون مدیریت پایدار سامسونگ موبایل در این خصوص گفت: «این برنامه، باور و اعتقاد سامسونگ را نشان می‌دهد که فن آوری می‌تواند زندگی مردم را غنی کند و به ما کمک کند تا آینده‌ای عادلانه‌تر و پایدارتر برای همه ایجاد کنیم».

علاوه براین باید خاطر نشان کرد که این غول فناوری کره جنوبی همچنین قصد دارد یک کولپوسکوپ قابل حمل مبتنی بر گوشی‌های هوشمند ایجاد کند که می‌تواند برای غربالگری سرطان دهانه رحم و بهبود دسترسی زنان به مراقبت‌های بهداشتی، مورد استفاده قرار گیرد.