حداقل ضوابط فنی و بهداشتی واحد های تولید کننده میوه‌های فرآوری شده و لواشک

حداقل ضوابط فنی و بهداشتی واحد های تولید کننده میوه‌های فرآوری شده و لواشک

از خوردن چیز‌های تکراری به‌عنوان تنقلات و میان‌وعده خسته شده‌اید؟ کافی است نگاهی به ترشک‌ها و لواشک‌های ترش طعم راناس بیاندازید؛ تا آب از دهانتان جاری شود. لواشک صنعتی یکی از خوراکی‌های خوشمزه و مفید در سراسر جهان است که معمولا بیشتر کودکان را به سمت خود جذب می‌کند. این خوراکی خوش طعم و مزه باید از لحاظ بهداشتی در سطحی معقول قرار داشته باشد تا بتواند برای کسانی که آن را به‌عنوان تنقلات محبوب خود انتخاب می‌کنند، مفید واقع شود.

انواع لواشک و ترشک

 لواشک و ترشک‌های صنعتی انواع مختلفی دارند که از طعم و مزه آن‌ها گرفته تا شکلشان، می‌توانید این تنوع را در برنامه غذایی خود ایجاد کنید. بسیاری از افراد زمانی‌که عصبانی می‌شوند یا حوصله‌شان سر رفته، دوست دارند خوراکی بخورند؛ چه چیزی بهتر از ترشک پیاله­ای و لواشک‌های بهداشتی ترش طعم راناس؟ خوردن لواشک صنعتی یا میوه‌های فرآوری‌شده در این مواقع می‌تواند یکی از بهترین راهکار‌ها باشد. طعم ترش و شور یا ملس آن‌ها می‌تواند رغبت هر فردی را برانگیزد.

نگاهی کلی به تعاریف لواشک و میوه های فرآوری شده

این دو ماده خوشمزه که معمولا افراد با آن‌ها آشنایی دارند، از میوه‌هایی مانند سیب، آلبالو، آلوچه، کیوی و… تولید می‌شوند. میوه‌های فرآوری‌شده به‌طور معمول با نام ترشک شناسایی می‌شوند؛ البته لازم است بدانید که ترشک تنها یکی از زیر‌مجموعه‌های این محصول است. همان‌گونه که لواشک انواع گوناگونی همچون: نوع استیکی، پذیراییو فله‌ای دارد، ترشک هم دارای تنوع مختصری است. می‌توان از ترشک استندی و پیاله‌ای به‌عنوان نمونه‌ای از انواع ترشک نام برد.

تعریف لواشک

فرقی نمی‌کند که منظور شما از لواشک بهداشتی، لواشک صنعتی باشد یا خانگی! منظور از هر ۲ نوع، خوراکی شور و ترشی است که از شیره میوه‌های مختلفی گرفته شده، قوام آمده، غلیظ گردیده و سپس پهن و خشک شده است.

دلیل اصلی که به این محصول نام لواشک را داده‌اند، شکل آن است که مانند لواش، پهن و نازک شده است. این فرآورده از ۱، ۲ یا چند میوه تهیه می‌شود. به فرآورده‌ای که از یک میوه مانند آلبالو، انار، سیب یا هر نوع دیگر تهیه شده باشد، تک میوه‌ای می‌گویند.

محصولی که از ترکیب ۲ میوه مانند زردآلو و سیب، انار و آلبالو و… تولید شده باشد، لواشک ۲ میوه و محصولی که ترکیبی بیش از ۲ میوه باشد، فرآورده چند میوه می‌گویند.

میوه های فرآوری شده

فرآورده‌ای که از یک میوه یا مخلوط دو یا چند نوع از آن به شکل تازه، خشک یا پوره تهیه شده باشد، میوه‌های فرآوری‌شده گفته می‌شود. اصل تفاوت لواشک صنعتی با این فرآورده در ظاهر آن است. معمولا این محصول به شکل بدون هسته یا با هسته تولید شده و وارد بازار فروش می‌شود.

شرکت سازنده موظف است بنا به اختیار خود، درون آن‌ها مواد مجاز خوراکی نگهدارنده بیافزاید. معمولا محصولاتی که ترش طعم تولید می‌کند، فاقد مواد نگهدارنده هستند؛ در صورت نیاز، مقدار معقول و محدودی از این مواد، وارد فرآورده‌ها می‌شود.

معمولا افراد در میان میوه‌های فرآوری‌شده، با آلبالو خشک و زغال اخته آشنایی بیشتری دارند. می‌توان از زرشک، آلوچه، زردآلو، آلو و نیز خانواده گل سرخیان به‌عنوان برخی دیگر از این محصولات نام برد.

·        آلبالو خشک

فرآیند تولید آلبالو خشک به این صورت است که ابتدا آلبالو‌های تازه و تمیز وارد شرکت شده و فرآیند جدا‌سازی در آن‌ها انجام می‌گیرد تا مرحله شست‌و‌شو آن، مانند مراحل تولید لواشک صنعتی است. پس از مرحله جدا‌سازی نوبت طی‌شدن مراحل پخت و افزوده‌شدن مواد اختیاری مجاز است. بعد از اینکه آلبالو‌ها این مراحل را از سر گذراندند، به شکل با هسته یا بدون هسته در بسته‌بندی‌ها قرار می‌گیرند.

·        پوره میوه

این محصول از میوه‌های فرآوری‌شده، از خرد‌شدن، پختن و رد‌شدن از صافی تولید می‌شود. میوه‌ها در زمان عبور از صافی، پوست، هسته و بافت‌های درشت اضافی خود را از دست می‌دهند تا در نهایت به شکل پوره درآیند.

تجهیزاتی که برای تولید میوه های فرآوری شده و لواشک نیاز است.

تجهیزات مورد نیاز برای تولید میوه‌های فرآوری شده شامل:

·        دستگاه بوجاری و سورت

·        وان شست‌و‌شو

·        مخزن دریافت پوره و میوه

·        نوار سورت لواشک صنعتی

·        آبفشان

·        مخازن انتقال

·        شن‌گیر و سنگ‌گیر

·        دستگاه درب‌بند اتوماتیک

·        هسته‌گیر

·        درام مشبک شست‌و‌شو

·        میز سورت دستی

·        دیگ پخت دو‌جداره

·        دستگاه‌های بسته‌بندی

·        دستگاه پرکن اتوماتیک

‌تجهیزات لازم برای تولید لواشک صنعتی

·        کاتر یا دستگاه برش خودکار

·        دستگاه‌های بسته‌بندی

·        دیگ پخت دو‌جداره

·        سیستم پخت تحت خلاء

·        هسته‌گیر

·        تفاله‌گیر

·        صافی نهایی

·        سیستم خنک‌کننده

·        مخزن ذخیره میوه تازه

·        خشک‌کن تونلی

·        تانک ذخیره برای مواد رد‌شده از صافی

·        علف‌گیر

·        خرد‌کن میوه

عنوان لواشک سالم و بهداشتی به چه فرآورده ای اطلاق می‎شود؟

 تمامی فرآورده‌های تولیدی ترش طعم راناس را می‌توان در این دسته قرار داد؛ چراکه در فرآید تولید انواع لواشک صنعتی در این شرکت نه‌تنها از میوه‌های مرغوب و با‌کیفیت استفاده شده، بلکه تمیزی محیط آن هم در برخورداری از این عنوان شرط است.

حوضچه‌ای که برای شست‌و‌شوی میوه‌ها در آن استفاده می‌شود، مقاوم به زنگ‌زدگی بوده و آبی که برای این‌کار در‌نظر گرفته شده، دارای ترکیباتی کلردار است که میوه‌ها را ضد‌عفونی می‌کند. محصول میوه‌ای فرآوری‌شده‌ای که مهر تایید استاندارد روی آن خورده باشد، محصولی مرغوب و بهداشتی است.

وقتی شرکت تولیدی لواشک و ترشک بتواند خود را در محدوده ضوابط فنی و بهداشتی حفظ نگه دارد و حداقل‌هایی را رعایت کند، می‌تواند این عنوان را از آن خود کند. محصولات تولیدی مهر‌گستران طعم‌ساز ( ترش طعم راناس ) را می‌توان در لیست محصولات بهداشتی قرار داد. می‌توان از لواشک استیکی، ترشک استندی، پیاله‌ای،لواشک فله‌ای و پذیرایی به‌عنوان برخی از این فرآورده‌ها در این شرکت نام برد.

شباهت باطنی محصولات ترش طعم با محصولات خانگی

لواشک صنعتی ترش طعم راناس با ظاهر فریبنده و جذابی که دارد، هیچگاه قابل قیاس با فرآوردهخانگی نیست؛ اما می‌توان شباهت این ۲ را در باطن آن‌ها یافت. فرآورده‌های خانگی هیچ‌گونه مواد نگهدارنده مجاز یا غیر‌مجازی ندارند؛ این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های تولیدی که تحت استاندارد اولیه کار نمی‌کنند، از این مواد در اندازه‌ای بیش از حد معمول استفاده می‌کنند.

با اینکه ترش طعم از این مواد در محصولات تولیدی خود به حد کم استفاده می‌کند، اما طعم این خوراکی‌ها تغییری نیافته است. کارشناسان مهر‌گستران طعم‌ساز همواره می‌کوشند تا بتوانند در کنار طعم و مزه عالی فرآورده‌ها، کیفیت را هم روز به روز افزایش دهند. می‌توان گفت این شرکت برای چیز‌هایی که تولید می‌کند، نیاز به تبلیغ خاصی ندارد؛ چراکه کیفیت محصولات، خود به‌تنهایی تبلیغی مستحکم برای ترش طعم هستند.

وقتی صحبت از لواشک صنعتی به میان می‌آید، بسیاری از خانواده‌ها برای خرید‌شان برای فرزندان خود جبهه می‌گیرند؛ چون آن‌ها را با خوراکی‌های خوش‌رنگ و لعاب روی چرخ‌دستی‌ها یکی می‌دانند.بسیاری از ترشک‌هایی که توسط این افراد فروخته می‌شدند یا اینکه روی پیشخوان مغازه‌ها قرار می‌گرفتند، فاقد هرگونه علامت استاندارد جهانی یا حتی داخلی بودند.

خرید و خوردن آن‌ها چیزی جز دل‌درد و بیماری برایتان به ارمغان نمی‌آورد؛ اما زمانی‌که نامی از لواشک فله ای ترش طعم به گوشتان رسید، بدون لحظه‌ای معطلی آن را بخرید و از طعم شگفت‌انگیز آن لذت ببرید.

طراوت و تازگی با محصولات ترش طعم راناس

برند انحصاری ترش طعم راناس از شرکت مهر‌گستران طعم‌ساز همیشه کوشیده تا انواع آلوچه و لواشک پذیرایی را با استفاده از میوه‌هایی تازه تهیه کند. میوه‌هایی که برای تولید این خوراکی‌های خوشمزه وارد شرکت می‌شوند، همگی از باغات آذربایجان گرفته شده‌اند. به‌کار‌رفتن ماشین‌آلات روز دنیا در شرکت مهر‌گستران طعم‌ساز باعث شده تا مرغوبیت و کیفیت میوه‌های تازه در طول فرآیند تولید هم حفظ شود. حضور بهترین کارشناسان مواد غذایی در مجهز‌ترین آزمایشگاه لواشک صنعتی هم خود دلالت بر رعایت حداقل ضوابط فنی و بهداشتی دارد.