خاموش شدن ناگهانی و روشن نشدن لپ تاپ

خاموش شدن ناگهانی و روشن نشدن لپ تاپ

یکی از تجربه های تلخی که ممکن است برای دارندگان لپ تاپ اتفاق بیفتد، خاموش شدن ناگهانی و روشن نشدن لپ تاپ است. در چنین مواقعی باید چه اقدامی کرد؟
لپ تاپ ها اغلب به صورت هوشمند طراحی شده اند و ممکن است پس از اجرای یک برنامه سنگین دچار خاموشی شوند. اگر در حین اجرای برنامه‌هایی که بر روی CPU فشار وارد می کند، لپ تاپ دچار خاموشی شد، جای نگرانی نیست زیرا لپ تاپ های امروزی به گونه ای طراحی شده اند که اگر دمای CPU از حد مجاز فراتر برود، سیستم به طور اتوماتیک خاموش می شود و تا پایین نیامدن دما، شما نمی توانید از آن استفاده کنید. ما در این مقاله قصد داریم تا علت های خاموشی لپ تاپ را برایتان عنوان کنیم تا اگر سیستم شما دچار مشکل شد، بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید.
بهترین لپ تاپ اپل را در وبسایت ما ببینید.

روشن نشدن لپ تاپ چه دلایلی می تواند داشته باشد؟

مهم ترین اقدامی که در هنگام خاموش شدن ناگهانی و روشن نشدن لپ تاپ باید انجام دهید یافتن مشکل است. برخی از مشکلات به راحتی و توسط کاربران قابل حل بوده اما اگر مشکل به وجود آمده برای دستگاه جدی باشد، بهتر است لپ تاپ را به یک تعمیرکار حرفه ای نشان دهید.
به طور کلی علت روشن نشدن لپ تاپ می تواند به دلایلی همچون:

  • مشکلات نرم افزاری
  • مشکلات سخت افزاری
  • اتصالی و یا خرابی منبع تغذیه

به وجود آمده باشد که شما در ابتدا باید به نرم افزار دستگاه بپردازید و چنانچه مشکل رفع نشد، اقدام به شناسایی مشکلات دیگر کنید.

مشکلات نرم افزاری رایج که باعث خاموشی لپ تاپ می شود

خاموش شدن ناگهانی و روشن نشدن لپ تاپ بیشتر به موارد نرم افزاری مربوط می شود، بنابراین اگر این مشکل برای لپ تاپ شما به وجود آمد جای هیچگونه نگرانی نیست.
در بسیاری از موارد، پس از روشن کردن لپ تاپ، کاربران تنها یک صفحه آبی رنگ را مشاهده می کنند و یا اصلا لپ تاپ روشن نمی شود. دلایل نرم افزاری که موجب خاموشی لپ تاپ می شود عبارتند از:

  • ویروسی شدن لپ تاپ
  • آپدیت ناقص و یا ناموفق ویندوز
  • نقص و یا از دست رفتن برخی از فایل های سیستمی
  • نصب نرم افزارهای مخرب
  • نصب درایوهای خراب
  • اعمال تنظیمات غلط بایوس

موارد فوق از رایج ترین مشکلاتی هستند که ممکن است برای لپ تاپ به وجود بیاید. لازم به ذکر است اغلب مشکلات نرم افزاری به وجود آمده برای دستگاه که باعث خاموش شدن ناگهانی و روشن نشدن لپ تاپ شده است، با تعویض کردن ویندوز برطرف می شود. البته این تنها در صورتی است که تنظیمات BIOS دستکاری نشده باشد.
اقداماتی که قبل از نصب ویندوز جدید برای رفع مشکل باید انجام دهید، ریست کردن تنظیمات بایوس است. چنانچه لپ تاپ به هیچ عنوان روشن نمی شود و شما حتی نمی توانید به بایوس دسترسی پیدا کنید، احتمال این که مشکل سخت افزاری باشد زیاد است.
همچنین توصیه میکنیم مقاله بهترین لپ تاپ برای رندرینگ را در وبسایت وی آی پی لیست ببینید.

مشکلات سخت افزاری رایج که باعث خاموشی لپ تاپ می شود

اگرچه خاموش شدن ناگهانی و روشن نشدن لپ تاپ اغلب به نرم افزار مربوط می شود اما گاها مشکلات اساسی و عمیق تری برای دستگاه به وجود می آید که به سخت افزار مربوط است.
در چنین شرایطی ممکن است شما در هنگام روشن کردن لپ تاپ صدای بوق ممتد را بشنوید که در این صورت احتمال بروز مشکل حیاتی برای سخت افزار بالا می رود.
از مشکلات رایجی که برای سخت افزار دستگاه به وجود می آید عبارتند از:

  • نقص در CPU
  • نقص در کارت گرافیک
  • نقص در درایو حافظه
  • از کار افتادن مادربرد
  • خرابی رم و…

به جز موارد ذکر ‌شده، یکی از اصلی ترین دلایلی که ممکن است باعث خاموشی لپ تاپ شده باشد، باتری است. چنانچه پس از روشن کردن دستگاه، هیچگونه صدای بوقی را نمی شنوید، احتمال خراب بودن باطری افزایش پیدا می کند. برای شناسایی و رفع این مشکل اقدامی که باید انجام دهید این است که اگر باتری لپ تاپ جدا می شود، آن را از بدنه اصلی جدا کرده و آداپتور را بدون باتری به دستگاه متصل کنید. اگر لپ تاپ روشن شد، احتمال مشکل در باتری زیاد است.
مشکلات سخت افزاری اغلب نیاز به بررسی بیشتری دارند و شما به تنهایی نمی توانید اقدام به عیب یابی و رفع آن کنید. در صورت بروز چنین مشکلاتی بهترین کار، سپردن لپ تاپ به دست تعمیرکاران متخصص است.

خاموشی لپ تاپ به علت اتصالی و یا خرابی منبع تغذیه

به جز مواردی که عنوان شد، در برخی موارد خاموش شدن ناگهانی و روشن نشدن لپ تاپ به خراب بودن منبع تغذیه مربوط می شود.
از رایج ترین مشکلاتی که ممکن است برای منبع تغذیه دستگاه شما به وجود آمده باشد عبارتند از:

  • اتصالی در کابل شارژ
  • تخلیه و یا خرابی باتری
  • وجود الکتریسیته در لپ تاپ

خوشبختانه اغلب مشکلاتی که به خرابی منبع تغذیه لپ تاپ مربوط می شود قابل رفع هستند و جای نگرانی وجود ندارد.
مطلب بهترین لپ تاپ برای دانشجویان پزشکی ممکن است برای شما جذاب باشد.

اقداماتی که باید در هنگام خاموشی لپ تاپ انجام داد

اگر لپ تاپ شما دچار خاموشی ناگهانی شده است، اولین اقدامی که باید انجام دهید، بررسی اتصالات است. در ابتدا از سلامت کامل باتری و آداپتور اطمینان کسب کنید.
مورد دوم، تخلیه کردن بار الکتریکی از دستگاه است اما چگونه؟ در ابتدا آداپتور را از برق جدا کنید، باطری لپ تاپ را نیز از محل خود جدا نمایید. حال به مدت ۳۰ ثانیه دکمه پاور را نگه دارید تا بار الکتریکی اضافه از دستگاه خارج شود.
در برخی موارد لپ تاپ روشن می شود یعنی فن آن شروع به کار می کند اما صفحه مانیتور روشن نمی شود. در این مواقع احتمال زیاد مشکل از صفحه نمایش بوده که برای اطمینان بهتر است لپ تاپ را از طریق کابل VGA یا HDMI به صفحه دیگری متصل کرده و تست کنید.

از موارد دیگری که باید بعد از خاموش شدن ناگهانی و روشن نشدن لپ تاپ انجام دهید، بررسی اکسسوری هایی همچون هارد، رم و… است. در برخی موارد شل شدن پیج ها یا جدا شدن هارد، رم و اجزای دیگر، دستگاه روشن نخواهد شد که در چنین شرایطی اگر تخصص لازم برای باز کردن لپ تاپ را ندارید، آن را به تعمیرکار متخصص بسپارید.