خرید ساینا S (اس) سایپا، زیر ذره‌بین

خرید ساینا S (اس) سایپا، زیر ذره‌بین

این مقاله برگرفته از مطلب منتشر شده در سایت برنا است: همان‌طور که قبلا هم گفتیم، در این روزها با افزایش قیمت خودروهای داخلی و محدودیت در وارد کردن خودروهای خارجی، بازار فروش خودروهای دست دوم بسیار داغ شده است. ساینا یکی از خودروهای سایپاست که مانند سایر خودروها افزایش قیمت داشته است.
در مطلب قبل به بررسی قیمت ماشین ساینا در بهار ۱۴۰۱ پرداختیم. اکنون که در اولین روزهای تابستان ۱۴۰۱ هستیم، می‌خواهیم به پیش‌بینی بازار خودرو مخصوصا خرید و فروش ساینا بپردازیم.
به‌دنبال معرفی و عرضه نسل اول از خودروی ساینا توسط سایپا، حالا این کارخانه خودروسازی، نسخه فیست لیفت این محصول را با نام ساینا S طراحی و عرضه کرده است تا سهم بیشتری از بازار را تصاحب کند. نسخه فول آپشن خودروی جدید سایپا نیز ساینا G نام دارد. اگر قصد خرید ساینا (S) اس را دارید و می‌خواهید با امکانات، ویژگی‌ها و قیمت این خودرو آشنا شوید، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.


طراحی


علی‌رغم تمام تلاش‌های مهندسان سایپا، ظاهر خودرو ساینا S را به هیچ‌وجه نمی‌توان با استاندارد جهانی و خودروهای روز مقایسه کرد. با این‌حال، اگر این اتومبیل را در کنار نسخه اولیه یا محصولات مشابه قرار دهیم، به نتایج نسبتا امیدوارکننده‌ای می‌رسیم؛ حالا طراحی جلوپنجره، سپرها و چراغ‌های جلویی به همراه نوار کرومی خودرو دچار تحولی قابل توجه شده‌اند و همین مسئله، ظاهری جذاب‌تر را به خودرو بخشیده است.

تفاوت‌ها در بخش پشتی نیز به چشم می‌خورند؛ چراغ‌های عقب، طراحی سپر و همچنین شکل ظاهری صندوق ساینا اس حالا تفاوت‌های زیادی با قبل پیدا کرده‌اند. به این موارد باید فضای جادارتر خودرو در بخش داخلی و برخی تغییرات جزئی در کابین خودرو مثل عوض شدن شکل کیلومترشمار خود را اضافه کرد تا خرید ساینا اس بتواند گزینه‌ای مناسب و امروزی‌تر برای افراد باشد.
این روزها خریداران خودرو مخصوصا نسل جوان، برای انتخاب خودروی دلخواه خود به‌سراغ فضای آنلاین رفته و از پلتفرم‌های مختلف استفاده می‌کنند. شما هم می‌توانید برای خرید خودروی مطمئن و تضمینی به سراغ بزرگ‌ترین نمایشگاه خودروهای کارشناسی‌شده همراه مکانیک رفته و خرید ساینا همراه مکانیک را تجربه کنید. همراه مکانیک با متخصصان خبره و مجرب خود در کنار شما است تا علاوه‌بر راهنمایی در خرید ساینا دست دوم کارشناسی شده و مطمئن، در امر فروش ساینا کارکرده با قیمت واقعی نیز به شما کمک کند. براش مشاهده آگهی‌های خرید خودرو با شرایط نقد و اقساط، همین حالا وارد آدرس (www.hamrah-mechanic.com/cars-for-sale) شوید.


کیفیت ساخت


از نظر ظاهری، ساینا اس واقعا تفاوت‌های بسیاری با نسل قبلی دارد و همین مسئله نیز می‌تواند دلیل خوبی برای خرید ساینا S باشد؛ اما از لحاظ کیفی، باید گفت این خودرو هیچ پیشرفتی نداشته است. سازندگان همچنان از متریال نه‌چندان باکیفیت در بخش داخلی استفاده کرده‌اند و از لحاظ فنی و همین‌طور کیفیت ساخت، ساینا S همچنان فاصله زیادی با استانداردهای روز دارد.
این درحالی ا‌ست که در بازار خودرو، محصولات چینی اقتصادی زیادی به فروش می‌رسد که کیفیتی به‌مراتب بالاتر از ساینا S دارند. به هر صورت، شاید بهتر بود سایپا علاوه‌بر بخش ظاهری، روی کیفیت آن نیز کار کند تا بیش از پیش موفق باشد.


امکانات

همان‌طور که گفتیم، ساینا جدید در دو تیپ S و G به فروش می‌رسد و مورد دوم، امکاناتی به مراتب بیشتر از تیپ S دارد. مثلا افرادی که سراغ ساینا G می‌روند، از امکانات گسترده‌تری مانند سیستم ناوبری و GPS داخلی، سامانه چندرسانه‌ای ۷ اینچی، حسگر باد تایرها، دوربین عقب، شیشه دودی، اتولایت و رینگ‌های آلومینیومی برخوردار خواهند شد.

امکانات ساینا اس اما کمتر از تیپ G است؛ با این حال، اگر قصد خرید ساینا اس جدید را دارید، باید بدانید قابلیت‌های متنوعی مانند سیستم‌های ترمز ABS و EBD، حسگر مخصوص پارک عقب، سیستم تهویه مطبوع دیجیتال، آینه جانبی برقی، ایموبلایزر هشداردهنده امنیتی، دماسنج، دی‌لایت و ایزوفیکس صندلی عقب را می‌توان در آن پیدا کرد.

عملکرد فنی و توان مصرفی


اگر امکانات فنی بیشتر ساینا اس شما را غافلگیر کرده، باید بگوییم از نظر عملکرد فنی، خبری از هیچ اتفاق تازه‌ای در این خودرو نیست. همانند دیگر خودروهای پلتفرم x200، ساینا S نیز با پیشرانه M15 به دست مشتریان می‌رسد؛ این یعنی از نظر فنی، تفاوتی میان نسخه اولیه تیبا و ساینا اس وجود ندارد. موتور مورد استفاده در این خودرو، توان ۸۷ اسب‌بخاری را تولید کرده و گشتاور ۱۲۸ نیوتن‌متری را تولید می‌کند و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت خودرو نیز ۱۲.۸ ثانیه است! مصرف سوخت خودرو هم ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است که با توجه به حجم موتور و وزنی که خودرو دارد، چندان بهینه نیست و نمی‌تواند خرید ساینا اس سایپا را توجیه کند.
با اینکه مصرف سوخت ساینا S چنگی به دل نمی‌زند، اما این محصول جدید با استاندارد آلایندگی یورو ۵ به دست مشتریان می‌رسد و این یعنی سایپا گامی مثبت برای سبزتر شدن زمین برداشته است. با کمی ریزبینی، در بخش فنی هم تغییراتی حاصل شده که مهم‌ترین آن، استفاده از دریچه گاز برقی به جای سیم گاز در ابتدای منیوفلد است. با این تغییر، سیستم پدال واکنش بهتری به حرکات پای راننده نشان داده و نتیجه نهایی، تجربه بهتر در سواری خودرو خواهد بود.
قیمت ساینا در تابستان ۱۴۰۱
در بازار پرتلاطم این سال‌ها، قیمت ساینا مانند اغلب خودروهای موجود در ایران، همواره با افزایش و کاهش‌های زیادی همراه بوده است. مخصوصا زمانی‌که به‌دنبال قیمت ساینا کارکرده و دست ‌دوم باشید، با یک معادله چندمجهولی روبه‌رو هستید؛ چراکه فاکتورهای زیادی ازجمله قطعات تعویض‌شده یا رنگ‌شده، میزان کارکرد و … در قیمت ماشین ساینا تاثیرگذارند. افراد عادی و غیرمتخصص قادر به تشخیص تمام این موارد نیستند و نمی‌توانند قیمت خودرو ساینا را به‌درستی تعیین کنند، درنتیجه ممکن است دچار عواقب جبران‌ناپذیری شوند. در حال حاضر قیمت ساینا S صفر، حدود ۲۱۳۰۰۰۰۰۰ تومان است.
اما اگر بخواهیم قیمت ساینا در تابستان ۱۴۰۱ را بررسی کنیم، یکی از احتمالات این است که حذف قرعه‌کشی از عرضه برخی خودروها که به گفته معاون حمل و نقل وزارت صمت تا پایان شهریورماه قرار است بیش‌از پنجاه طرح فروش بدون قرعه‌کشی ارائه ‌شود؛ در کنار وجود رکود فعلی در بازار، احتمالا شاهد افزایش نوسان قیمت‌ها خواهیم بود.


کلام آخر


شاید ساینا S در ظاهر یک خودرو جدید محسوب شود و سازندگان امکانات خوبی را هم برای آن در نظر گرفته باشند، اما کیفیت ساخت و عملکرد فنی این خودرو تفاوت چندانی با گذشته ندارد. به‌علاوه، با افزایش قیمت خودروها در این روزها، تقاضا برای خرید خودروهای داخلی ارزان‌تر مانند خرید ساینا افزایش یافته است. به هرحال، امیدواریم سایپا در تولیدات بعدی خود یا نسل‌های جدیدتر ساینا، این خودرو را حداقل از لحاظ فنی ارتقا دهد تا بازار خرید و فروش ساینا جدید نیز داغ‌تر شود.
منبع: مقاله خرید ساینا S (اس) سایپا، زیر ذره‌بین