دستور پخت زرشک پلو مجلسی با گوشت مرغ برای 2 نفر

دستور پخت زرشک پلو مجلسی با گوشت مرغ برای 2 نفر

این غذا ریشه ای قدیمی در فرهنگ ایرانی ها دارد و آن قدر لذیذ و خوشمزه است که بر سر سفره ی تمام ایرانی ها حتما زرشک پلو را پیدا خواهید کرد. پس در ادامه ی این مطلب از مجله آشپزی شادیما باشید تا دقیق ترین دستور پخت این غذا را برای شما ارائه دهیم.


مواد لازم برای تهیه زرشک پلو برای ۲ نفر

  • رب گوجه فرنگی: ۳ الی ۴ قاشق غذا خوری
  • شکر: ۲ قاشق چای خوری
  • زرشک : ۵۰ گرم
  • ران مرغ: ۲ عدد
  • زعفران دم کرده: نصف پیمانه
  • هویج: دو عدد متوسط
  • جعفری: به اندازه چند شاخه کوچک
  • فلفل دلمه ای: نصف یک عدد
  • پیاز سفید: ۴ عدد متوسط
  • فلفل سفید
  • نمک: به مقدار کافی

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی

در این مراحل سعی کنید که نکات ذکر شده را مو به مو اجرا کنید تا به بهترین کیفیت برای زرشک پلو با مرغ برسید.

مرحله اول (شرحه کردن مرغ):

بر روی ران مرغ، به صورت موازی در هر دو طرف آن برش هایی ایجاد کنید تا به هنگام پخت، سس زرشک پلو به خوبی به داخل آن نفوذ کند.

مرحله دوم (سرخ کردن مرغ):

مقداری روغن داخل تابه بریزید و اجازه دهید تا به دمای متوسط برسد. بعد مرغ ها را داخل تابه بخوابانید. هر طرف مرغ را تا حدی سرخ کنید که نیمه طلایی شود و سعی کنید که اصلا بیش از حد آن را سرخ نکنید که در این صورت سس زرشک پلو به داخل آن نفوذ نمی کند.

مرحله سوم (ریز کردن مواد اولیه):

پیاز ها را به صورت نیم خلالی خورد کنید و نصف یک عدد فلفل دلمه ای را هم به همین صورت خورد کنید. اول پیاز را به قسمت برش بزنید. بعد همان نصفه را بازهم نصف کنید و در نهایت، به صورت خلالی آن را خورد کنید.

در همین مرحله هم هویج ها را در راستای طول آن ها نصف کنید و بعد به صورت عرضی برش بزنید.

مرحله چهارم (آماده سازی سس مرغ):

در این مرحله در تابه ای جداگانه مقداری روغن بریزید و اجازه دهید تا داغ شود. سپس پیازهای خورد شده را داخل آن بریزد و بعد از یک دقیقه شروع به تفت دادن آن کنید.

یک دقیقه تفت دهید و بعد هویج و فلفل دلمه ای را اضافه کنید. مواد را با شعله متوسط تا حدی تفت دهید که مقداری نرم شوند.

توجه کنید که همه مواد را به یک جا با هم وارد تابه نکنید تا به یک باره دمای روغن پایین نیاید. مواد را مرحله به مرحله وارد کنید تا دمای روغن ثابت باشد.

مرحله پنجم (اضافه کردن رب به سس):

در این مرحله رب را به تابه اضافه می کنیم و مداما با مواد تفت می دهیم تا به خوبی سرخ شود و رنگ خود را به سس بدهد. با دمای بالا تا حدی رب را سرخ کنید که کاملا رنگ خود را آزاد کند.

بسیار توجه کنید که نباید رب شما بسوزد. یکی از نکاتی که می توان تشخیص داد که رب ما کاملا سرخ شده است یا نه، این است که رنگ روغن موجود در تابه را قرمز بکند.

مرحله ششم (اضافه کردن آب به سس):

پس از سرخ شدن کامل رب، در این مرحله باید آب جوش را به سس اضافه کنیم. توجه کنید که حتما باید از آب جوش استفاده کنید. مقدار آب جوشی هم که باید استفاده کنید به اندازه ای است که سس کاملا روی مرغ ها را بپوشاند.

پس از اضافه کردن آب به سس، مقداری سس را تفت دهید و بعد دمای شعله را کم کنید.

مرحله هفتم (اضافه کردن جعفری به سس):

جعفری هایی که از قبل آماده کرده ایم را باید به هم وصل کنید. علت این کار گرفتن عطر جعفری و بعد بیرون آوردن آن از سس است. جعفری ها را از ساقه با یک نخ به خوبی گره بزنید و بعد آن را داخل سس بگذارید.

در این مرحله به آرامی جعفری را در سس بغلطانید و اجازه دهید با دمای کم، عطر خود را آزاد کند. توجه کنید که در پایان این جعفری ها را از سس خود خارج کنید.

مرحله هشتم (اضافه کردن ادویه):

نمک و فلفل سفید را به سس اضافه کنید.

مرحله نهم (گذاشتن مرغ داخل سس زشک پلو):

در این مرحله مرغ هایی که از قبل آماده کرده ایم را داخل سس بگذارید. زعفران دم کرده را هم در این مرحله به زرشک پلو با مرغمان اضافه کنید و در تابه را ببندید تا به مدت ۲۰ دقیقه به همراه سس کاملا آماده شود.

مرحله دهم (آماده کردن زرشک):

در این مرحله داخل یک تابه مقداری روغن بریزید و اجازه ندهید خیلی داغ شود. سپس زرشک ها را داخل آن بریزید و با شعله کم مقداری تفت دهید. به محض اینکه زرشک ها مقداری پف کردند و تغییر رنگ دادند شکر را اضافه کنید.

در این مرحله مقدار کمی هم با شکر تفت دهید و بعد از کمتر از یک دقیقه که تمامی زرشک ها باد کردند، شعله را خاموش کنید.

مرحله آخر:

در این مرحله مرغ ها آماده شده اند و زرشک ها آماده است و می توانید غذا را سرو کنید و نوش جان کنید. سعی کنید که سس مرغ را جداگانه سرو کنید تا به همراه غذا لذیذ تر باشد.

امیدواریم از این غذا لذت برده باشید.

منبع دستور آشپزی