دولت سیزدهم در حفظ نخبگان مصمم است

دولت سیزدهم در حفظ نخبگان مصمم است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، محمدصادق خیاطیان در سفر یک روزه خود به استان فارس، بعدازظهر سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه در دیدار با اعضای هیات رئیسه دانشگاه شیراز با اشاره به موضوع مهاجرت نخبگان گفت: در این زمینه باید یک سری اقدامات عملی مبتنی بر اصول علمی انجام داد. چندی پیش رئیس جمهوری به مرکز بررسی‌ها ماموریت داد تا بحث مهاجرت نخبگان را پیگیری کند، ما نیز با دعوت از اساتید دانشگاه‌ها، سلسله نشست‌هایی را برگزار کردیم و به راهبردهای عملی نیز در این زمینه دست یافتیم.

وی افزود: این راهبردها را در ۱۵ بند تنظیم و وظایف هر دستگاهی را در این موضوع مشخص کردیم که طی دستوری از سوی رئیس جمهور به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شده است.

خیاطیان با تاکید بر اینکه حفظ نخبگان موضوعی است که باید با مشارکت اساتید دانشگاه و صاحب نظران این عرصه مورد بررسی قرار گیرد، گفت: باید به این موضوع، به عنوان یک دغدغه ملی نگریست. ما در این زمینه تمام‌قد در کنار اساتید و صاحب‌نظران هستیم و از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات خود برای استفاده از نظرات آنها استفاده خواهیم کرد.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه در مسئله مهاجرت، سه موضوع مطرح است، گفت: این مسئله عبارتند از میل به مهاجرت، تصمیم به مهاجرت و اقدام به مهاجرت. آنچه بیشتر به خصوص در میان رسانه‌ها مطرح است میل به مهاجرت است.

از میل به مهاجرت تا اقدام به مهاجرت در کشور، فاصله زیادی است

وی تصریح کرد: واقعیت این است که از میل به مهاجرت تا اقدام به مهاجرت، فاصله زیادی را در کشور مشاهده می‌کنیم علی رغم این فاصله موضوع اقدام به مهاجرت از نظر ما اهمیت بالایی دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.

خیاطیان در ادامه با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم در موضوع حفظ نخبگان مصمم است و اراده‌ای محکم برای پیگیری این مسئله دارد، گفت: خواهش بنده از اساتید دانشگاه و صاحب‌نظران این است که با تشکیل کارگروهی در زمینه نخبگان، همه ابعاد آن، از مسئله معیشت گرفته تا کرامت و اثربخشی را مورد بررسی قرار داده و به ما در دستیابی به یک راهبرد مشخص و عملیاتی کمک کنند.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در ادامه با بیان اینکه دولت به دنبال ارتباط معنادار، منطقی و نهادینه میان دانشگاه و دولت است، گفت: البته این ضعف در پیوند دانشگاه و دولت یک ریشه تاریخی دارد که هم در دنیا و هم در کشور ما وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه ارتباط دانشگاه با دولت باید الگوسازی کنیم. اینها از جمله کارهای بنیادینی است که باید به صورت اساسی به دنبال تحقق آن رفت. برقراری ارتباط نهادینه دانشگاه و دولت از ماموریت ماست، شعار هم نیست و اراده جدی برای تحقق آن وجود دارد.

منبع : مهر