قیمت ورق گالوانیزه در بازار ایران

قیمت ورق گالوانیزه در بازار ایران

زنگ زدگی آهن آلات

همواره یکی از تهدیدات مقاطع فولادی رطوبت است. چرا که رطوبت باعث زنگ زدی یا اصطلاحا اکسید شدن آهن آلات می شود به طور کلی ساختمانهای فلزی در برابر سیل ، طوفان و آتش سوزی مقاوم هستند اما اگر به خوبی پوشش داده نشوند ممکن است در بلند مدت رطوبت باعث زنگ زدگی آهن آلات و در نهایت فروریختن شود. برای حل مشکل زنگ زدگی از گالوانیزه کردن استفاده می نمایند.

گالوانیزه چیست؟

امروزه راههای زیادی برای مقاومت ساختن مقاطع فولادی در مقابل رطوبت وجود دارد یکی از این راهها گالوانیزه کردن مقاطع فولادی است که با روی اندود کردن مقاطع فولادی آن را در مقابل رطوبت مقاوم می نمایند که به این کار گالوانیزه کردن می گویند.

ورق گالوانیزه چیست؟

اگر ورق آهن را روی اندود کنند آنگاه تبدیل به ورق گالوانیزه می شوند که در مقابل رطوبت مقاوم است نکته جالب توجه در ورق گالوانیزه این است که چنانچه پوشش روی در ورق گالوانیزه شکسته شود باز هم این ورق دچار زنگ زدگی نخواهد شد. از آنجایی که قیمت ورق گالوانیزه بسیار مقرون به صرفه است کاربردهای فراوانی نیز دارد.

کاربردهای ورق گالوانیزه

ورق های گالوانیزه به دلیل داشتن مقاومت بالا در برابر خوردگی در صنایع مختلفی کاربرد دارد البته قیمت ورق گالوانیزه نیز مقرون به صرفه است و همین مساله نیز در کاربردهای مختلف این نوع ورق تاثیر گذار است. از جمله این صنایع می توان به موارد زیر اشاره داشت:

۱ – بدنه و قطعات وسایل نقلیه

۲- صنایع حمل و نقل و کشاورزی از جمله کمباین

۳- سیستم های خنک کننده مانند چیلر

۴- دستگاه های تصفیه هوا

۵- صنایع کاغذسازی

۶- ساخت لوله های آب

۷-  لوازم خانگی همچون یخچال ، کولر ، لباسشویی، ظرفشویی

۸-  در ساخت ساندویچ پانل

کارخانه های  تولید کننده ورق گالوانیزه

کارخانه های زیادی ورق گالوانیزه تولید می نمایند اما مساله مهم در این نوع مقاطع کیفیت محصول است که مستقیما روی قیمت ورق گالوانیزه اثرگذار است. لذا چهار مورد از کارخانه های تولید کننده ورق گالوانیزه در زیر معرفی می شوند که محصولات با کیفیتی را عرضه می نمایند:

۱)    ورق گالوانیزه کاشان

۲)    ورق گالوانیزه هفت الماس

۳)    ورق گالوانیزه تاراز

۴)    ورق گالوانیزه شهرکرد

عوامل تأثیرگذار بر قیمت ورق گالوانیزه

برخی از فاکتورهای تأثیر گذار بر قیمت ورق گالوانیزه عبارتند از:

۱)     کیفیت ورق گالوانیزه :

قیمت محصولات کارخانجات مختلف با یکدیگر تفاوت دارد چرا که کیفیت ورق گالوانیزه در قیمت آن موثر است و اصطلاحا بار درجه یک از همه محصولات قیمت بالاتری دارد.

همیشه پیش از خرید ورق گالوانیزه نیاز است که اطلاعات کافی در مورد مرغوبیت گالوانیزه، ابعاد و وزن استاندارد آن داشته باشید. از آنجایی که ورق های گالوانیزه کاربرد فراوانی دارند نیاز است کارشناس خرید اطلاعات زیادی در این زمینه داشته باشد.

توجه به کاربرد ورق گالوانیزه پیش از خرید آن اهمیت زیادی دارد چرا که به طور مثال برای ساخت منبع آب که سطح گالوانیزه با آب برخورد مستقیم دارد در این مورد میزان ضخامت روی zn بسیار اهمیت دارد چون با افزایش ضخامت گالوانیزه میزان مقاومت آن نیز افزایش می یابد.

در مواردی همچون نما نیز مقاومت توام با ظاهر زیبا و صیقلی پر اهمیت خواهد بود.

۲)    ضخامت و ابعاد ورق گالوانیزه:

پوشش zn در ورق های گالوانیزه  ایرانی غالبا در محدوده ۸۰ الی ۱۵۰ گرم بر مترمربع است و در ورق های گالوانیزه خارجی در محدوده ۱۶۰ الی ۲۷۵ گرم بر مترمربع است.

از نظر ضخامت ورق گالوانیزه کاشان و فولاد مبارکه به لحاظ داشتن ضخامت بیشتر zn در دسته محصولات با کیفیت تر قرار میگیرند.

البته در مواردی که پوشش بیشتر zn مورد نظر باشد بهتر است از ورق های گالوانیزه چینی که میزان zn آنها غالبا حدود ۱۸۰ تا ۲۷۵ گرم بر مترمربع است استفاده شود.

۳)   شکل ظاهری ورق :

شکل ظاهری ورق نه تنها به لحاظ زیبایی بلکه به لحاظ بررسی کیفیت ورق گالوانیزه هم پر اهمیت است. در سطح ظاهری ورق گالوانیزه  با توجه به سرعت سرد شدن و ناخالصی های روی مذاب یکسری اشکال به وجود می آید که به آن (spangle)  یا گل گالوانیزه می گویند.نکته حائز اهمیت در ورق های گالوانیزه این است که وقتی ورق فولادی پایه ای که برای گالوانیزه کردن استفاده میشود یکسان باشد آنگاه هر چه گل ها کوچکترو سطح ورق براقتر باشد آنگاه کیفیت ورق نیز بهتر خواهد بود.

ورق گالوانیزه بر اساس انواع spangle  :

 الف) ورق گالوانیزه صاف یا بدون گل ( zero spangle) : ورق گالوانیزه تاراز و شهرکرد

ب) ورق گالوانیزه گل ریز (small Spangle): ورق گالوانیزه فولاد مبارکه

ج) ورق گالوانیزه گل درشت (Regular Spangle) : ورق هفت تپه

۴)   نوسانات ارزی:

یکی دیگر از عواملی که می تواند بازار مقاطع فولادی را تحت تاثیر قرار دهد نوسانات ارزی است اهالی بازار اهن همواره قیمت دلار را نیز بررسی می نمایند چرا که گاها چند عامل که بازار را به سمت صعودی شدن حرکت می دهد همزمان با افزایش نرخ دلار باشد بازار آهن آلات را ملتهب می نمایند البته برخی مواقع نیز یک عامل می تواند اثر عامل دیگر را خنثی کند و همزمان با افزایش نرخ دلار قیمت آهن آلات کاهشی شود.

۵)   قیمت مواد اولیه :

قیمت سنگ آهن و شمش نیز از عواملی است که بازار آهن را تحت تاثیر قرار می دهند.همچنین قیمت جهانی شمش و سنگ آهن و تورم جهانی نیز می تواند قیمت ورق گالوانیزه را تحت تاثیر قرار دهد.

۶)    میزانعرضه و تقاضا :

یکی دیگر از عوامل اثرگذار بر قیمت ورق گالوانیزه میزان تقاضای بازار است. در زمانی که میزان تقاضا بیشتر از میزان عرضه باشد منجر به بالاتر رفتن قیمت ورق گالوانیزه می شود و در زمانی که میزان عرضه بیش از میزان تقاضا باشد منجر به کاهش قیمتی میشود.

در نهایت توصیه می گردد همواره اطلاعات کافی پیش از خرید ورق گالوانیزه و سایر آهن آلات داشته باشید. چنانچه از جزییات بازار باخبر نبودید آنگاه می توانید از مشاوره شرکت های حرفه ای بهره جویید. یکی از شرکت های عرضه کننده آهن آلات با مشاوران حرفه ای مجموعه ای آهن پرایس است که می توانید با تماس با شماره ۰۲۱۵۴۱۰۳ با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.