مطالبات باغداران به موقع پرداخت شود/ ضرورت اصلاح ساختار تولید

مطالبات باغداران به موقع پرداخت شود/ ضرورت اصلاح ساختار تولید

به گزارش خبرگزاری مهر، جعفر راستی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه) در تماس تلفنی با برنامه رادیویی «صبح و گفتگو» درباره کیفیت محصولات و مرکبات شمال کشور گفت: تا زمانی که در کشور اصلاح ساختار تولید صورت نگیرد این مشکل ادامه خواهد داشت. چند دهه است که هر سال این موضوع مطرح می‌شود و سال بعد مجدداً همان شرایط ادامه دارد.

راستی افزود: باید کاری اساسی انجام شود و در طول سال به موضوع اصلاح الگوی تولید رسیدگی کنیم. الآن خیلی از باغ‌ها در شمال کشور فرسوده شده است، باید به این به باغات فرسوده پرداخته شود.

وی تصریح کرد: باید کاری کنیم که پاییز، بهار و حتی تابستان هم از این باغات برداشت داشته باشیم؛ نه اینکه بیش از یک میلیون و هفتصد هزار تن پرتغال تامسون در یک ماه تولید شود که وقتی خریداری و مصرف نشوند روی دست باغداران می‌ماند و آنها را متضرر می‌کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار کرد: برای تنظیم بازار، اداره تجارت کشاورزی باید ساختاری مناسب به ویژه برای مرکبات که به نگهداری خاصی نیاز دارد در نظر بگیرد و در این موضوع سرمایه‌گذاری کند.

راستی بیان کرد: اولین بار این موضوع دهه هشتاد مطرح شد و پیش از آن شرایط کاملاً رها شده بود. تا امروز در بحث ذخیره محصولات نیز مشکل داشتیم و اخیراً در این موضوع به یک سرانجامی رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: طبق گفته مسئولین الان یک میلیون تن پرتغال ذخیره شده و ذخیره‌سازی ادامه دارد؛ اما ظاهراً روی قیمت محصول برای خرید تضمینی اخلاف نظر وجود داشته است؛ گویا باغداران قیمت ۱۱ تا ۱۳ هزار تومان برای هر کیلو را عنوان کرده بودند و نهایتاً روی قیمت ۱۰ هزار تومان به توافق رسیده‌اند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه این قیمت هم برای باغداران هم برای مصرف کنندگان مناسب است بیان کرد: ستاد تنظیم بازار باید به موقع عمل کند؛ یک گلایه باغداران که گلایه به حقی هم هست، همین موضوع پرداخت به باغداران است، بسیاری از مطالبات باغداران بعد از سالها هنوز پرداخت نشده است.

راستی تاکید کرد: وقتی باغداران را برای قیمت پایین‌تر مجاب می‌کنیم، پرداخت به موقع موضوعی است که باید به آن اهمیت داده شود.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد تنها راه حل این موضوع اصلاح ساختار تولید در کشور است، هم باغ‌های فرسوده باید اصلاح شوند هم کشت محصولات به نوعی باشد که در فصول مختلف بتوانیم میوه تازه توزیع کنیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد: در شرایطی که توافق برای خرید تضمینی توافقی صورت بگیرد، دلالان در این میان دیگر نقشی نخواهند داشت. البته فروشندگان عمده‌ای که وجود دارند می‌توانند در بازار اخلال ایجاد کنند. بنابراین باید ساز و کاری ایجاد کنیم که حتی خرده‌فروشان هم بتوانند در آن فعالیت کنند.

منبع : مهر