وسایل ضروری ماشین کدام است؟

وسایل ضروری ماشین کدام است؟

وسایل ضروری ماشین به وسایلی اطلاق می شود که وجود آنها در هر خودرویی مهم و با اهمیت است چرا که با توجه به شرایط احتمالی مانند سفر، تصادف، پنچری، کم باد شدن لاستیکها همراه داشتن آنها بسیار کاربردی،  مفید و ثمر بخش می باشد.

 این وسایل ضروری به سه بخش تقسیم میشوند: وسایل ضروری ماشین از نظر ایمنی و بهداشتی،  وسایل فنی و اضطراری و وسایل رفاهی که در ادامه به مختصری در خصوص  هر یک می پردازیم.همچنین برای تهیه هر یک از وسایل زیر میتوانید از فروشگاه اینترنتی الولوکس، مرجع کفپوش های سه بعدی خودرو و چادر ماشین مراجعه کنید.

وسایل ایمنی و بهداشتی

وسایل ایمنی و بهداشتی به لوازمی گفته می شود که در مواقع اضطراری و غیرقابل پیش بینی در سفر و در زمان رانندگی وجود آنها با اهمیت است و حتما باید در هر وسیله نقلیه ای وجود داشته باشد. وجود وسایل ایمنی در بسیاری موارد به شما کمک می کند تا بتوانید شرایط پیش بینی نشده را مدیریت کنید و به دیگران هم کمک کنید. برخی از آنها به شرح زیر می باشد:

جعبه کمک های اولیه

 یکی از وسایل ضروری ماشین جعبه کمک های اولیه است. وسایل کمک های اولیه در دسته تجهیزات ایمنی خودرو قرار می گیرند. در این جعبه داروهای مورد نیاز مانند مسکن ها، سرنگ، الکل برای ضدعفونی کردن زخم ها، گاز استریل، کمپرس آب سرد و گرم، باند و دستمال های ضدعفونی کننده ضروری می باشد. از آنجا که خطر هیچگاه خبر نمی کند شما می توانید با داشتن یک جعبه یا کیف کوچک کمک های اولیه به خودتان و دیگران کمک شایانی انجام دهید

کپسول آتش نشانی

 وجود تجهیزات ایمنی یکی از حیاتی ترین وسایل ضروری ماشین به شمار می آید. کپسول آتش نشانی یکی از این وسایل مهم و حیاتی است که در زمان وقوع آتش سوزی برای اطفا حریق بسیار کارآمد است و جان و مال شما و دیگر خودروها را از خطر آتش سوزی نجات می دهد. از آنجا که در خودرو اجزا قابل اشتعال وجود دارد لذا داشتن کپسول آتش نشانی ارزشمند می باشد. بهتر است که چگونگی کار با آن را به طور کامل یاد بگیرید تا در زمان استفاده احتمالی گیج نشوید. همچنین بعد از پایان تاریخ انقضا حتما کپسول را تعویض کنید. کپسول ها در اندازه های مختلفی وجود دارند که با توجه به نوع خودرو و سایز آن می توانید مناسب ترین آن را انتخاب نمایید.

چاقو چند کاره

چاقوهای چندکاره همیشه جزو وسایل ضروری خودرو محسوب می شوند. مزایایی که چاقو چند کاره دارد در بسیاری از موارد حلال مشکلات بوده و همراه داشتن آن باعث رضایت خاطر خواهد بود. چاقو چند کاره در اندازه ها و وزن های مختلف و با کارایی های متنوع در بازار وجود دارند. این چاقوها اغلب دارای انبر دستی، قیچی، دربازکن، چوب پنبه باز کن، کنسرو باز کن، چراغ قوه، لیزر، سوهان ناخن، پیچ گوشتی چهارسو و ذره بین می باشد که تمامی این ابزار در یک چاقوی تاشو قابل حمل تعبیه شده است. چاقو چند کاره یکی از لوازم ضروری برای طبیعت گردان و کوهنوردان هم محسوب می شود.

وسایل فنی و اضطراری

داشتن وسایل فنی و اضطراری در مسیر سفر و رانندگی از وسایل ضروری ماشین هستند که باید همراه داشته باشید تا ایمن و بدون دغدغه رانندگی کنید. در مسیر جاده که ممکن است دسترس به تعمیرگاه نداشته باشید و همیشه احتمال وقوع مشکل پیش بینی می شود؛ در شرایط اضطراری مانند برف، باران، پنچر شدن، نشت روغن و اشکال باتری خودرو حتما شما از همراه داشتن یک جعبه ابزار کامل خوشنود خواهید شد.

جعبه ابزار

یکی از عناصر مهم و ضروری که در هر خودرویی لازم به نظر می رسد وسایل فنی اضطراری مثل جعبه ابزار است. چنانچه خودرو شما در جاده دچار نقص فنی جزئی شود بدون شک جعبه ابزار وسیله کارآمدی است. صاحبان خودرو باید همیشه برای مواجه شدن با شرایط غیرقابل پیش بینی آماده باشند از اینرو داشتن یک جعبه ابزار کامل خیال شما را از هر بابت راحت می کند.

یک جعبه ابزار کامل باید دارای ست کامل آچار و پیچ گوشتی باشد که پرکاربردترین جز در جعبه ابزار است که برای سفت کردن پیچ ها و بعضی تعمیرات جزئی خودرو مورد نیاز می باشد. آچارها با نمره های مختلف مناسب برای پیچ های کوچک تا بزرگ هستند. سیم چین، چکش و انبردست  هم از ملزومات یک جعبه ابزار کامل است.

پمپ‌باد فندکی

 پمپباد فندکی یکی دیگر از ابزار مهمی است که داشتن آن به هر راننده ای توصیه می شود. پمپباد فندکی دارای سه نوع سوزن برای باد کردن لاستیک خودروهایی است که تایر انها دچار پنچری یا کم بادی شده است.

با داشتن یک پمپباد فندکی خیالتان راحت خواهد بود که هیچگاه بر اثر پنچر شدن یا کم باد شدن لاستیک ها در جاده نخواهید ماند. همانطور که از نامش پیداست این پمپباد با اتصال به فندکی خودرو کار می کند و جایگزین خوب و مناسبی برای روش های قدیمی و باد کردن دستی لاستیکها می باشد. پمپباد فندکی در زمان ۳ دقیقه تایر خالی شده خودرو سواری را پر می کند و دارای شش ماه گارانتی می باشند. پمپباد فندکی کوچک و ارزان و قابل حمل برای سفرهای خانوادگی است.

این وسیله با ارزش فضای کمی را در جعبه ابزار شما خواهد گرفت اما کارایی بسیار خوبی خواهد داشت و یکی از ملزومات هر خودرویی به شمار می آید.

بیل تاشو

بنظر نمی رسد که داشتن یک بیل تاشو ابزار ضروری برای یک خودرو باشد اما حتما پیش آمده که خودرو در گل و لای گیر کند و بخواهید با کنار زدن گل و لای خودرو را در بیاورید. در این زمان تنها وسیله ای که وجود آن ضروری و ثمربخش است حتما یک بیل تاشو است.

همچنین برای درست کردن آتش در میان راه نیاز به هیزم خواهید داشت و یک بیل تاشو به کمک شما می آید تا چوب ها را از لابلای سنگ ها بیرون بکشید.بیل تاشو از یک دسته و کفی بیل تشکیل شده که از قسمت اتصال کفی بیل به دسته قابل جدا شدن هستند.

جنس آن اغلب فلزی است. افرادی که با خودروی آفرود خود به طبیعت گردی و کوهنوردی می پردازند ضرورت داشتن بیل تاشو را مد نظر دارند. برخی از انواع آنها دارای اره برای بریدن گیاهان هم هستند. این بیل تاشو در یک کیف کوچک قابل حمل جاسازی می شود و در جعبه ابزار خودرو جای بسیار کمی را اشغال می کند.

زنجیر چرخ

یکی از وسایل ضروری ماشین مخصوصا در فصل زمستان داشتن یک زنجیر چرخ سالم است. زنجیر چرخ به دور تایر قفل می شود و از منحرف شدن و لیز خوردن خودرو در جاده های لغزنده جلوگیری می کند.زنجیر چرخ ها انواع مختلفی دارند که نحوه بستن شدن آنها کمی با یکدیگر متفاوت است.زنجیر چرخ با کاهش اصطکاک چرخ و جاده خطر را در فصل زمستان به طور چشمگیری کاهش می دهد.

در هنگام  خرید زنجیر چرخ نکات زیر را در نظر بگیرید

بست ها و اتصالات زنجیر چرخ سالم باشد

چنانچه زنجیر چرخ نیاز به آچارهای مخصوص دارد حتما آن را از فروشنده مطالبه کنید

برای خرید زنجیر چرخ مناسب به بروشور خودرو دقت نمایید

به نوع و سایز لاستیک خودرو دقت نمایید

کفپوش سه بعدی

کفپوش سه بعدی خودرو، جدیدترین نوع کفپوش برای خودرو است و یکی از وسایل ضروری ماشین محسوب می شود. کفپوش سه بعدی به دلیل فیت بودن با کف خودرو مانع از نفوذ گرد و خاک و آلودگی به کف فابریک خودرو می شود.

همچنین به دلیل اینکه با توجه به تکنولوژی روز تولید شده است پاها به راحتی با پدال و گاز ارتباط خواهند داشت. همچنین به دلیل خاصیت ضد لغزندگی در کف خودرو و زیر پا سر نخورده و در زمان کار با پدال ها برای رانندگان ایجاد مشکل نمی کند.کفپوش سه بعدی زیبایی و جلوه خاصی را به کابین داخلی خودرو می بخشد از اینرو اگر رنگ آن با دیگر ادوات کابین داخلی ست شود بسیار چشم نواز خواهد بود.

کفپوش های سه بعدی دارای رنگ های متنوعی هستند و فضای مناسبی را برای قرار گرفتن پاها فراهم آورده است. به دلیل کیفیت بالای آن عمر طولانی دارد. به راحتی می توان آن را شست و از آنجا که دارای شیار هدایت مایعات می باشد از نفوذ آب و مایعات به کف فابریک خودرو جلوگیری می کند.

وسایل رفاهی ماشین

وسایل رفاهی ماشین شامل وسایل ضروری خودرو جهت رفاه و راحتی راننده و سرنشینان مخصوصا در زمان سفرهای طولانی خواهد بود. وجود وسایل رفاهی باعث می شود تا با خیالی آسوده سفر کنید و در زمان رانندگی تمام تمرکز شما بر جاده پیش رویتان باشد. از میان ضروری ترین وسایل رفاهی ماشین می توان به صندلی تاشو و کیسه زباله اشاره کرد.

صندلی تاشو

از وسایل ضروری ماشین، می توان به صندلی تاشو اشاره کرد که در زمان خود بسیار کاربردی خواهند بود. وقتی برای استراحت کنار جاده توقف می کنید بدون شک یک صندلی تاشو مناسب خستگی رانندگی را خیلی زود از بین می برد. صندلی تاشو سبک و قابل حمل هستند و عموما از جنس برزنت، چرم مصنوعی، طبی و غیره می باشند.

صندلی های تاشو در اندازه ها و مدل های متنوعی به بازار عرضه شده اند که برخی از آنها پشتی دارند و برخی دیگر فاقد آن هستند.برخی دیگر از صندلی های تاشو دارای دسته هستند و باعث می شوند تا در زمان نشستن دستهای شما به راحتی روی دسته قرار بگیرد و مانع از رها شدن دستها به سمت پایین می شود و برخی دیگر از صندلی های تاشو فاقد دسته می باشند.

برخی از انواع آنها دارای سایبان هستند و در روزهای آفتابی مانع از نفوذ نور خورشید به چشمها می شود. سایبان صندلی های تاشو قابل جدا شدن هستند و فقط می توانید در روزهای آفتابی از آن استفاده کنید. صندلی های تاشو چند نفره هم در سایزهای بزرگ موجود می باشند که چند نفر به طور همزمان می توانند روی ان استراحت نمایند.

کیسه زباله

ممکن است برای هر راننده ای اتفاق افتاده باشد که در حین رانندگی به دنبال جایی باشد تا زباله سیگار یا خوراکی خود را در آن بیندازد. در این مواقع بودن یک کیسه زباله مناسب و دم دست بسیار کاربردی است و باعث تمرکز راننده خواهد بود و به راحتی تخلیه می شوند. کیسه زباله یکی از وسایل ضروری ماشین می باشد که آنها را می توان از دسته دنده خودرو آویزان کرد.

برخی از انواع کیسه های زباله دارای چند محفظه ی اضافه در اطراف برای نگهداری عینک، خودکار، دستمال و لوازم جانبی می باشند. کیسه های زباله در رنگ ها و مدل های مختلف در بازار موجود هستند که می توانید مطابق با سلیقه خود یکی از آنها را خریداری کنید و از کثیف شدن زود هنگام کفپوش خودرو جلوگیری نمایید. میتونید نظرات خود را با وبسایت تازه ترین ها در قسمت کامنت ها به اشتراک بگذارید.