پکن: واشنگتن سیاست های خصمانه اش در قبال پکن را کنار بگذارد

پکن: واشنگتن سیاست های خصمانه اش در قبال پکن را کنار بگذارد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانووستی، «تان کفی» سخنگوی وزارت دفاع چین با اشاره به بودجه دفاعی سال ۲۰۲۲ ایالات متحده اعلام کرد که پکن از واشنگتن می خواهد که به سیاست های خصمانه خود در قبال چین پایان دهد.

وی در این باره گفت: ایالات متحده اخیراً قانون دفاع ملی برای سال ۲۰۲۲ معرفی کرده است که حاوی تعدادی ماده و بند منفی در مورد چین است. این قانون مملو از ذهنیت جنگ سرد و تعصبات ایدئولوژیک است، درباره «نظریه تهدید چین» غلو و به هر طریق ممکن سیاست دفاع ملی و توسعه نظامی چین را بی اعتبار می کند و همچنین حاوی انتقادات بی اساس از چین در مورد تایوان و سین کیانگ است.

وی افزود که سند مربوطه باعث لکه دار کردن تعامل و همکاری بین چین و کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه و آمریکای لاتین است.

کفی ادامه داد: قانون مربوطه به مداخله فاحش در امور داخلی چین تبدیل شده است و به حاکمیت، امنیت و منافع توسعه ای چین لطمه جدی وارد می کند. همچنین اعتماد متقابل چین و ایالات متحده را به شدت تضعیف و روابط بین دو کشور و نیروهای مسلح شان را مسموم می کند. چین به شدت با این امر مخالف است و نارضایتی شدید خود را در این باره ابراز می کند.

وی در عین حال افزود که «چین از آمریکا می‌خواهد که ایده بازی با حاصل جمع صفر را کنار بگذارد، به طور عینی با دفاع ملی و توسعه نظامی چین برخورد کند و از دنبال کردن سیاست خصمانه در قبال چین و تبدیل آن به یک حریف و رقیب یا حتی دشمن ایالات متحده دست بردارد و تلاش بیشتری برای ارتقای توسعه سالم و پایدار روابط بین دو کشور و ارتش دو کشور انجام دهد.

کاخ سفید پیشتر اعلام کرده بود که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا سند بودجه دفاعی این کشور برای سال ۲۰۲۲ را که شامل ۷۶۸ میلیارد دلار اعتبار است، امضا کرده است.

ذکر این مطلب ضرورت دارد که آمریکا و شرکای غربی اش در سال های اخیر در راستای سیاست های تنش برانگیز «ایندوپاسیفیک» واشنگتن برای به چالش کشیدن قدرت رو به افزایش پکن و علی رغم ادعای احترام به اصل چین واحد، سعی در تحریک جریان های جدایی طلب در مناطق تابع چین از جمله تایوان، تبت و هنگ کنگ دارند.

منبع : مهر