چه مدت پس از جراحی منیسک زانو می توان راه رفت؟ [سال 2023]✅

چه مدت پس از جراحی منیسک زانو می توان راه رفت؟ [سال 2023]✅

مسلما کسی دوست ندارد درد را تجربه کند، اما گاهی اوقات ناگزیریم آن را بپذیریم. درد زانو و دردپا از معمول ترین دردهایی است که افراد در طول زندگی دچار آن می شوند. اگر احساس درد در زانوهایتان دارید، ممکن است انجام فعالیت های روزانه مثل پیاده روی، ورزش و رانندگی برایتان سخت و دردناک شود. آسیب این قسمت از بدن، مشکلی رایج است و افرادی که درگیر آن هستند همواره به دنبال بهترین متخصص زانو در تهران هستند. در این مقاله می خواهیم همه مطالبی که باید در مورد دلایل زانودرد و درمان آن بدانید را به طور کامل پوشش دهیم. اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید به سایت جراحتو (jaraheto.net) مراجعه کنید و یا از سایت هایی نظیر پزشکا، جراحا و تاپتنا کمک بگیرید. از شما دعوت می کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

متخصص زانو کیست و چه می کند؟

رشته تخصصی زانو یک رشته تخصصی در پزشکی می باشد که در زمینه تشخیص و درمان مشکلات زانو فعالیت می کند. عنوان بهترین جراح زانو در تهران به جراحانی اطلاق می‌شود که دارای تخصص و تجربه ویژه در زمینه بیماری های زانو هستند. زانو از اعضای حیاتی بدن است و مشکلات آن تأثیر زیادی بر کیفیت زندگی انسان دارد. زانو یکی از مهم ترین مفاصل در بدن است که به عنوان یک مفصل متحرک فعالیت می‌کند. پس، به علت استفاده مداوم و تنش‌های زیاد، زانو به مشکلات متعددی مثل آرتروز، آسیب منیسکوس، آسیب رباط صلیبی و غیره مبتلا می‌شود که جراحان فوق تخصص زانو به راحتی می توانند تشخیص و درمان این آسیب‌ها را به عهده بگیرند.

انواع بیماری های زانو

بیماری های زانو می توانند افراد را در همه سنین تحت تاثیر قرار دهند. پیش از معرفی این بیماری‌ها بهتر است با آناتومی زانو آشنایی پیدا کنیم. بخش مفصل زانو از استخوان، غضروف، رباط و مایع تشکیل شده است. استخوان کشکک همان کاسه زانو است. در حرکت مفاصل زانو ماهیچه‌ها و تاندون‌ها نقش دارند. صدمه به هر کدام از این بافت‌ها موجب بروز بیماری های زانو می‌شود و حتی ممکن است درد شدیدی ایجاد کند. علت درد زانو متفاوت است و بهترین متخصص زانو در ایران باید بیمار را معاینه و بیماری را تشخیص دهد. بیماری های زانو عادی‌ترین کارها مانند بلندشدن از صندلی را با اختلال رو به رو می کند. پس با توجه به ضرورت این موضوع در صورت بروز هر اختلالی در عملکرد زانو، جهت تشخیص به‌موقع بیماری به پزشک مراجعه کنید. در ادامه مقاله چندمورد از بیماری‌های مربوط به زانو را نام می بریم:

۱. آسیب به رباط زانو:

در قسمت زانو چهار رباط قرار دارد. رباط صلیبی قدامی (ACL) بیشتر از رباط های دیگر دچار آسیب می‌شود. چرخش ناگهانی می تواند باعث صدمه به این رباط شود. اما جای نگرانی نیست چون معمولا این مشکل درد ایجاد نمی کند. ولی شخص ممکن است هنگام صدمه صدایی از زانو بشنود و موقع ایستادن خمیدگی و ورم را مشاهده کند. برای درمان نزد پزشک بروید تا تمرینات خاصی را برایتان در نظر بگیرد.

۲. پارگی منیسک زانو:

غضروف سخت و محکمی که استخوان ساق و ران پا را به هم وصل می‌کند، منیسک نام دارد. این غضروف به‌عنوان ضربه‌گیر عمل می کند و در ساختار زانو نقش مهمی دارد. حرکات ناگهانی مانند چرخیدن روی زانو باعث پارگی منیسک زانو می شود. پارگی این غضروف عضلات را رگ به رگ می کند. اگر پارگی منیسک خفیف باشد برای درمان از بریس زانو استفاده می‌شود. اما در مواردی که نیاز به جراحی هست بیمار به مدت چند ساعت پس از جراحی به کمک عصا می تواند شروع به راه رفتن کند.

۳. در رفتگی و کجی کشکک زانو:

به استخوان مثلثی جلو زانو کشکک می گویند. وقتی این استخوان از جای خود خارج شود، به آن دررفتگی کشکک می‌گویند. عموما دررفتگی به سمت بیرون زانو اتفاق می افتد. گاهی کشکک جابه‌جا شده و به جای خود بر نمی گردد. در این وضعیت دررفتگی قابل مشاهده است.

انواع بیماری های زانو

۴. آرتروز زانو:

آرتروز زانو شایع‌ترین نوع آرتریت است که مبتلایان زیادی دارد که دلیل بروز آن ساییدگی زانو است. افزایش سن و به کارگیری بیش از حد زانو موجب ساییدگی آن شده و شخص دچار آرتروز می‌شود. در این حالت غضروف زانو با گذشت زمان از بین می‌رود. شیوع این بیماری در افراد مسن و میانسال بیشتر است. عواملی مثل فشار مکرر روی زانو، آسیب و اضافه‌وزن احتمال بروز آرتروز را دوبرابر می کند.از نشانه های آرتروز پا می‌توان احساس درد هنگام حرکت را نام برد.

۵. شکستگی کشکک زانو:

کشکک زانو استخوانی است که مفصل زانو را دربر می گیرد. اتفاقاتی مثل ضربه به زانو یا زمین‌خوردن امکان دارد باعث شکستگی این استخوان شود. شکستگی هم ممکن است خفیف یا شدید باشد. در موارد محدودی تنها راه درمان، جراحی است. از نشانه های آن می‌توان درد، تورم، کبودی و ناتوانی در حرکت را نام برد. با توجه به دلیل شکستگی حدود شش هفته زمان می‌برد تا کشکک زانو درمان شود.

۶. روماتیسم زانو:

آرتریت روماتوئید یک نوع بیماری خودایمنی است. روماتیسم می‌تواند هر مفصلی در بدن را درگیر کند. زانوها هم یکی از نواحی شایع است که دچار این مشکل می‌شوند. این بیماری مزمن بوده و امکان دارد برای مدتی ظاهر شده و از بین برود. شدت علائم این بیماری هم از فردی به فرد دیگر متفوات است. افراد در سن پایین بیشتر تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرند.

پیشگیری از بیماری های زانو

پیشگیری از ابتلا به بیماری های زانو تقریبا کار سختی است. اما با تغییر سبک و الگوی زندگی می‌توان از بروز برخی بیماری‌ها جلوگیری کرد:

  • وزن اضافه تان را کم کنید و به تناسب اندامتان اهمیت دهید.
  • عضلات خود را قبل از ورزش آماده کنید.
  • برای انجام درست تمرینات خود از مربی ورزشی کمک بگیرید تا اصولی انجام دهید.
  • انعطاف‌ بدن خود را افزایش دهید.
  • از ایستادن طولانی پرهیز کنید.

علت بیماری های زانو

موارد زیادی هستند که سبب بروز بیماری های زانو می‌شوند. از مهم‌ترین آن ها به موارد زیر اشاره کرده ایم:

  • کهولت و افزایش سن
  • ناهنجاری های ژنتیکی
  • اضافه‌وزن
  • کمبود قدرت و انعطاف‌پذیری بدن
  • ورزش حرفه‌ای یا مشاغل خاص
  • مصدومیت
علت بیماری های زانو

کلام آخر

بیماری های زانو شامل انواع مختلفی از بیماری ها می شوند. بعضی ها استخوان و غضروف را درگیر کرده و برخی ماهیچه، تاندون یا رباط را مبتلا می کنند. در صورتی که علائمی مانند درد زانو، تورم و قرمزی دارید یا نمی‌توانید زانوی خود را خم و صاف کنید، سریعا به ارتوپد مراجعه کنید. دلیل بروز این بیماری‌ها متفاوت بوده و عواملی مثل افزایش سن، کشیدن کار زیاد از زانو و افزایش وزن احتمال بروز این بیماری ها را افزایش می‌دهند. اگر به دنبال راه تسکین علائم و درمان بیماری های زانو هستید، با متخصص ارتوپد مشورت کنید. ما در این مقاله هر آنچه لازم بود تا شما در مورد بیماری های زانو بدانید را به طور کامل شرح دادیم. برای اطلاعات بیشتر به سایت جراحتو (jaraheto.net) مراجعه کنید.