آشنایی با مشاغل و بازار کار رشته علوم تربیتی

آشنایی با مشاغل و بازار کار رشته علوم تربیتی

در رشته علوم تربیتی، مفاهیمی مانند روش‌های آموزشی، روانشناسی تربیتی، مدیریت تربیتی، سنجش و ارزیابی، رشد و توسعه فردی، روابط معلم و دانش‌آموز و سازماندهی سیستم‌های آموزشی مورد بررسی قرار می‌گیرد. علاوه بر آن، مسائل و چالش‌ های موجود در این حوزه را بررسی می ‌کند. هدف فارغ‌ التحصیلان این رشته، مشارکت در رشد و پرورش استعدادهای بالقوه افراد در سیستم آموزش و برنامه‌ ریزی آموزشی است. بازار کار رشته علوم تربیتی بسیار مطلوب است، به طوری که می‌ تواند یک آینده شغلی و حرفه ‌ای مناسب را برای فارغ‌ التحصیلان آن فراهم کند. در ادامه قصد داریم بازار کار و مشاغل مربوط به این رشته را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم، پس با ما همراه باشید.

بازار کار رشته علوم تربیتی چگونه است؟

به دلیل تنوع گرایش ‌های مختلف رشته علوم تربیتی در مقطع کارشناسی، آینده‌ شغلی هر یک از این گرایش‌ ها به طور طبیعی تفاوت‌ هایی دارد. پس از فارغ التحصیلی از رشته علوم تربیتی، بدون شک فرصت ‌های شغلی زیادی در هر یک از این گرایش ‌ها وجود دارد. اما اگر به دنبال موارد دیگری مانند محیط آموزشی مرتبط با گرایش خاصی باشید، باید گرایش به گرایش را مورد بررسی قرار دهید. در ادامه بازار کار رشته علوم تربیتی در برخی گرایش ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

گرایش آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی

در این گرایش افراد پس از فارغ التحصیلی می توانند به عنوان مربی پیش دبستانی، مدیریت و معلم در مدارس ابتدایی فعالیت کنند. مشاغل در حوزه ‌های غیر مرتبط با مدارس برای این گرایش شامل کارشناسی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یا کارشناسی آموزش و برنامه‌ ریزی سازمان بهزیستی است.

گرایش مشاوره تحصیلی و شغلی

افراد با تحصیل در گرایش مشاوره تحصیلی و شغلی می ‌توانند به عنوان مشاوران تحصیلی و شغلی در دانشگاه ها و مدارس یا مراکز آموزش و پرورش و سایر مؤسسات آموزشی فعالیت کنند. آنها می ‌توانند به دانش‌آموزان و دانشجویان در انتخاب رشته تحصیلی، برنامه‌ ریزی تحصیلی، انتخاب و شغل و مشاوره در مسائل شغلی کمک کنند. بازار کار رشته علوم تربیتی گرایش مشاوره تحصیلی و شغلی در حوزه های خصوصی شامل کار در مراکز مشاوره خصوصی، سازمان ‌ها و شرکت‌ ها به عنوان مشاوران تحصیلی و شغلی است.

گرایش مدیریت آموزشی

فارغ التحصیلانی که در رشته علوم تربیتی با گرایش مدیریت آموزشی تحصیل کرده ‌اند، قادر به اشتغال به عنوان مدیران در مؤسسات آموزشی مختلف هستند. این مؤسسات شامل مدارس، دانشگاه‌ ها، مراکز آموزش و پرورش و سایر سازمان‌ های آموزشی می ‌شوند که مسئولیت ‌های مدیریتی بسیاری را در بر دارد. به عنوان مثال، آنها مسئول برنامه ‌ریزی و سازماندهی منابع آموزشی در مؤسسه خود خواهند بود. همچنین، مسئولیت نظارت بر فرایندهای آموزشی را برعهده خواهند داشت و می ‌توانند فعالیت‌ هایی مانند ارزیابی و بهبود کیفیت آموزش و پرورش را نیز انجام دهند.

معلمی با لیسانس علوم تربیتی

فارغ التحصیلان لیسانس رشته علوم تربیتی، با گذراندن آزمون‌ های مورد نیاز می ‌توانند فعالیت خود را در نقش معلم در مدارس و آموزشگاه‌ های دولتی و غیردولتی شروع کنند. این آزمون‌ ها، که در بسیاری از کشورها برگزار می ‌شود، در ایران نیز وجود دارند و حضور در آنها برای استخدام معلمان و پرورش ‌دهندگان الزامی است. پس از قبولی در این آزمون ‌ها و دریافت مدارک مرتبط، فارغ ‌التحصیلان علوم تربیتی مجوز معلمی را کسب می ‌کنند.

صنایعی شغلی مناسب برای فارغ التحصیلان رشته علوم تربیتی

فارغ التحصیلان رشته علوم تربیتی در مقطع کارشناسی، می ‌توانند به عنوان مربی مهد کودک، مربی در مراکز پیش دبستانی، آموزگار مقطع ابتدایی، آموزگار کودکان با نیازهای خاص و کارمند کتابخانه و مراکز فرهنگی فعالیت کنند. در مقطع کارشناسی ارشد، علاوه بر موارد فوق، می‌ توانند به عنوان کارشناس آموزش دانشگاه‌ ها، ادارات آموزش و پرورش، مراکز تربیتی، دفتر مشاوره تحصیلی، بیمارستان‌ ها، نهادها و ادارات دولتی، هتل ‌ها و مراکز اقامتی و موسسات آموزشی فعالیت کنند. در مقطع دکتری، علاوه بر تمامی این موارد، می‌ توانند با راه اندازی خانه بازی یا مدرسه به عنوان تاسیس کننده این مراکز فعالیت کنند. همچنین می توانند عضو هیات علمی دانشگاه ‌ها و موسسات آموزش عالی نیز باشند.

سازمان هایی که به رشته علوم تربیتی نیاز دارند

بازار کار رشته علوم تربیتی علاوه بر صنایع ذکر شده در سازمان های دولتی مثل بهزیستی، وزارت بهداشت و سایر ارگان ‌ها نیز رونق دارد. علاوه بر آن، برگزاری آزمون استخدامی برای رشته علوم تربیتی از جمله فعالیت ‌های اصلی برخی از مراکز استخدامی است که برخی از این مراکز عبارتند از:

  • سازمان آموزش ‌و پرورش
  • سازمان‌ های دانشگاهی
  • سازمان ‌های آموزشی و پژوهشی
  • سازمان ‌های رسانه‌ ای
  • سازمان‌ های اجرایی

داوطلبان می توانند با شرکت در آزمون‌ های استخدامی ذکر شده، در موقعیت ‌های شغلی مختلف، به عنوان معلمان و کادر تربیتی دیگر شروع به کار کنند.

سخن پایانی

رشته علوم تربیتی درباره یادگیری و آموزش انسان ‌ها است و به افراد تحصیل کرده در این رشته کمک می‌ کند تا توانایی ‌های افراد را شناسایی و هدایت کنید و به رشد و توسعه آنها کمک نمایید. بازار کار رشته علوم تربیتی بسیار گسترده است، چرا که این رشته در همه جا حضور دارد، از آموزش دانش ‌آموزان تا آموزش نیروهای سازمانی. اگر شما یک فرد خوش ‌اخلاق، باهوش هستید و مهارت ‌های ارتباطی قوی دارید، این رشته آینده شغلی خوبی برای شما خواهد داشت. شما می ‌توانید به طور هیجان ‌انگیز به دیگران آموزش دهید و زندگیشان را بهتر کنید.