آیا استفاده از ماسک موباعث ریزش مو میشود؟

آیا استفاده از ماسک موباعث ریزش مو میشود؟

وقتی به دنبال روشی برای بهبود وضعیت موهای خود هستیم، اولین چیزی که به ما راهنمایی می‌شود، استفاده از ماسک‌های مو است. البته ماسک‌های مویی که با مواد طبیعی درسته شده و سرشار از مواد مغذی هستند چیزی است که باید مدنظر قرار دهیم. طبیعتا این چنین ماسک‌هایی، آبرسانی و تقویت موها را به خوبی انجام می‌دهند، اما با این حال، برخی بر این باورند که ماسک‌های مو می‌توانند از علل ریزش مو باشند. بدین منظور، تا انتهای مطلب همراه ما باشید تا به این پرسش بطور مفصل پاسخ دهیم.


ماسک مو چیست؟


همانطور که ماسک‌های صورت برای تغذیه و آبرسانی پوست تولید شده‌اند، ماسک‌های مو نیز به روشی مشابه برای تقویت و ارتقای سلامت موها ساخته شده‌اند. ماسک‌های مو معمولا بعنوان روشی برا‌ی حالت‌دهندگی یا نرم‌کنندگی‌ عمیق موها شناخته شده و در کنار شامپوهای تقویت‌کننده دیگر مانند شامپو مو داو به کار می‌روند. از طرفی، چیزی که ماسک‌های مو را از نرم‌کننده‌های دیگر متفاوت می‌کند این است که مواد مغذی موجود در آنها معمولا غلیظ‌تر بوده و نیاز است ماسک برای مدت طولانی‌تری روی موها باقی بماند.


چه موادی در انواع ماسک‌های مو به کار می‌روند؟


در بخش زیر لیستی از مواد مغذی که معمولا در شامپوها و ماسک‌های مو مرغوب مانند انواع محصولات برند کامان به کار گرفته می‌شوند آورده شده است. آنها را مطالعه کرده تا متوجه دلیل مزیت‌های ماسک‌های مو شوید:

  • موز: سیلیس موجود در موز به کاهش موخوره، خشکی و شوره سر پرداخته و نیز به نرم‌تر و براق شدن موها کمک می‌نماید.
  • تخم‌مرغ: ویتامین‌های A و E، بیوتین و فولات موجود در ماسک مو به رشد موها کمک کرده، در حالیکه پروتئین موجود در سفیده تخم‌مرغ به تقویت موها کمک می‌نماید.
  • روغن آووکادو: مواد معدنی موجود در روغن آووکادو مانند اسید‌فولیک، آهن و منیزیم، روی کوتیکول مو تاثیر گذاشته که می‌تواند به مقاومت بیشتر موها در برابر آسیب و شکستگی کمک نماید.
  • عسل: بعنوان یک مرطوب‌کننده در نظر گرفته می‌شود، به این معنی که می‌تواند به موها کمک کند تا رطوبت بیشتری را در خود حفظ نمایند. همچنین رشد سلول‌های پوست سر را تحریک کرده و به تقویت فولیکول‌های مو می‌پردازد.
  • روغن نارگیل: به دلیل وزن مولکولی پایینی که دارد، برای حالت دادن به ساقه مو نفوذ کرده و کاهش خشکی و موخوره را سبب می‌شود. همچنین می‌تواند از دست دادن پروتئین موها را کاهش دهد.
  • روغن زیتون: حاوی اسکوالن بوده که برای حفظ سلامت پوست و مو ضروری است.
  • آلوئه‌ورا: حاوی ویتامین‌های C، E و B-12، اسید‌فولیک و کولین بوده که به تقویت و تغذیه موها کمک می‌نماید. همچنین خاصیت ضد‌التهابی دارد.


آیا روغن‌های موجود در ماسک‌های مو باعث ریزش مو می‌شوند؟


پوست سر مانند پوست صورت می‌تواند خشک و پوسته‌پوسته و یا پر از باکتری شود. در صورتی که این خشکی زیاد شود، ممکن است خارش را نیز به همراه داشته و یکی از دلایل ریزش مو باشد. بدین ترتیب، استفاده از روغن‌های طبیعی در ماسک مو می‌تواند مفید واقع شده و به بازگرداندن رطوبت به پوست سر کمک نماید.
فواید قابل‌توجهی از ماساژ پوست سر با ماسک‌‌های روغنی چون ماسک آبرسان کامان وجود دارد. روغن‌هایی چون روغن نارگیل، زیتون یا آووکادو به تحریک فولیکول‌های مو پرداخته و خون بیشتری به این نواحی می‌فرستند. در نهایت، افزایش گردش خون در این قسمت‌ها باعث می‌شود خون غنی از اکسیژن و مواد مغذی فراوان به ریشه مو برسد.
بنابراین این ماسک‌ها نه تنها منجر به ریزش موها نمی‌شوند بلکه به رشد موها نیز کمک می‌کنند. فقط یادتان باشد استفاده بیش از حد از هر چیزی می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد. به عبارتی اگر روغن‌ها از پوست سر پاک نشوند، می‌توانند به فولیکول‌های مو آسیب برسانند.


مزایای ماسک مو چیست؟

  • ماسک ‌های مو بسته به مواد تشکیل‌دهنده و نوع موهای شما فواید متعددی را ارائه می‌دهند. بطور کلی، مزایای استفاده از انواع ماسک‌های مو عبارتند از:
  • موها را براق‌تر و درخشان‌تر می‌کند
  • به رشد بهتر موها کمک می‌نماید
  • رطوبت، آبرسانی یا هیدراته کردن موها را بر عهده دارد
  • به کاهش شکستگی و آسیب مو کمک می‌نماید
  • وزوزشدگی و موخوره را کاهش می‌دهد
  • پوست سر را تقویت می‌کند
  • موهای قوی‌تری را بدست می‌دهد
  • موها را نرم‌تر و خوشبو می‌کند

آیا ماسک‌های مو برای جلوگیری از ریزش مو موثر هستند؟

در اصل هیچ پاسخ قطعی نمی‌توان به این پرسش داد، زیرا درمان ریزش مو به علت بوجودآورنده آن بستگی دارد. در واقع ماسک مو می‌تواند کمک‌کننده باشد، مشروط بر اینکه دلیل ریزش موها، کمبود مواد مغذی و یا استفاده بیش از حد از محصولات مرتبط با مو مانند رنگ یا اتوی موی باشد. بدین ترتیب، مواد فعال موجود در ماسک مو به عمق پوست سر نفوذ کرده و موهای شما را از بیرون بازسازی می‌کنند. اما در مورد وضعیت‌های چون آلوپسی آندروژنتیک، طاسی یا آناژن افلوویوم، که از درون رخ داده‌اند ماسک مو ناکارآمد خواهد بود.


آیا بطور کلی ارتباطی بین استفاده از ماسک‌ مو و ریزش مو وجود دارد؟


حقیقت این است که یک ماسک موی خوب نباید باعث ریزش مو شود. در واقع صرفنظر از نوع موها، بیشتر ماسک‌های موی باکیفیت باعث افزایش میزان رطوبت، رشد، التیام، تقویت و احیای موها می‌شوند. اگر کسی پس از استفاده از ماسک‌ها دچار ریزش مو شود، دلیل ریزش می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • از ماسک مو مرغوب با برندی معتبر استفاده نکرده‌ است
  • زمان زیادی ماسک مو را روی موهای خود گذاشته است
  • بیش از اندازه از ماسک‌های مو مختلف استفاده کرده‌ است
  • به اینکه ماسک مو باید به ریشه یا ساقه مو برسد دقت نکرده‌ است
  • در شناخت موی خود اشتباه کرده و ماسک نامناسبی را انتخاب کرده است
  • دستور تهیه ماسک مو خانگی را به درستی رعایت نکرده است
  • از مواد شیمیایی مضر در ماسک مو استفاده شده است
  • دلیل ریزش مو چیزی ورای خشکی موها بوده و با ماسک مو درمان نمی‌شود

بنابراین دستورالعمل روی جعبه ماسک موی معتبری که خریده‌اید را با دقت بخوانید و در مدت زمان تعیین‌ شده، آن را روی قسمت گفته شده قرار دهید، تا دچار ریزش مو نشوید.


چند وقت یکبار از ماسک مو استفاده کنیم؟


اینکه هر چند وقت یک‌بار باید روی موهایتان ماسک بگذارید کاملا به میزان رطوبت موردنیاز موهایتان بستگی دارد. با اینکه چندین فاکتور در این مورد اهمیت پیدا می‌کند، بهتر است روی واکنش منحصر‌به‌فرد موهای خود به ماسک مو توجه کرده و سپس فاصله بین استفاده از ماسک‌ها را تنظیم نمایید. البته معمولا بهتر است یک‌بار در هفته از آنها استفاده نمایید.


موهای سالم و درخشان خود را از مو تن رو بخواهید

دانستیم ماسک‌های مو اگر به درستی استفاده شوند، علاوه‌بر تقویت و هیدراته کردن موها باعث احیای آنها نیز شده و ابدا باعث ریزش مو نمی‌شوند. در حقیقت ماسک‌های مو برای بهبود وضعیت مو تولید شده‌اند نه اینکه بر مشکلات آن افزوده و موجب آسیب‌های دیگر شوند. بنابراین با مراجعه به متخصص، ابتدا نوع موهای خود را بشناسید، سپس ماسک موی باکیفیتی چون ماسک موی کامان را از فروشگاه معتبری چون مو تن رو تهیه کرده و از فواید آن لذت ببرید.