اربعینی‌ها این اخبار را بخوانند/ از وضعیت مرز تا چاپ برگ گذر

اربعینی‌ها این اخبار را بخوانند/ از وضعیت مرز تا چاپ برگ گذر

خبرگزاری مهر، گروه جامعه: ۱۱ روز به اربعین مانده است، برخی‌ها هنوز دل آشوبی طلبیده شدن یا نشدن را دارند و علیرغم اینکه برنامه ریزی کاملی برای سفرشان داشته اند اما هنوز گذرنامه و یا برگ گذر موقت به دستشان نرسیده است. در این میان پسرانی هستند که نمی‌دانند آیا می‌توانند به سفر اربعین بروند یا خیر، این افراد همان‌هایی هستند که به سربازی نرفته اند و احتمال می‌دهند که شاید برای این سفر بتوانند از ارفاقات قانونی استفاده کنند.

برخی‌ها هم نمی‌دانند باید برای سفر به کدام مرز مراجعه کنند که ترافیک گیت خروجی کمتری را تجربه کنند؛ البته از حوادث جاده‌ای این ایم نباید غافل شد؛ امروز هم مانند روزهای قبل اخبار مختلفی در ارتباط با اربعین و این سفر منتشر شد که در ادامه مهم‌ترین این اخبار را مرور می‌کنیم.

اربعینی‌ها این اخبار را بخوانند/ از وضعیت مرز تا چاپ برگ گذر

سردار تقی مهری رئیس وظیفه عمومی تکلیف افرادی که سربازی نرفته اند و به اصطلاحی مشمول غایب هستند را مشخص کرده است؛ مهری بیان کرد: «افرادی که به هر دلیلی وارد غیبت شده‌اند به هیچ عنوان چه در شرایط عادی و چه غیر عادی و ویژه مانند سفر اربعین اجازه خروج از کشور را ندارند.»

پهپادها در مأموریت اربعین چه می‌کنند؟

سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور هم مأموریت پهپادها را در ایام اربعین تشریح کرد و گفت: «‌پهپادها می‌توانند ۹ ساعت در آسمان باشند و طول مسیر را بدون هیچ مشکلی نظارت کند و برای مرکز کنترل فیلم و عکس ارسال کند. به عنوان مثال پهپاد پلیس راهور می‌تواند دائم مسیر حمیل تا ایلام را در یک لوپ حرکت کند و تصویر هوایی داشته باشیم و گزارشات لازم را از این وسیله دریافت کنیم.»

به گفته رئیس پلیس راهور، پهپادها می‌توانند خودروهایی را که سرعت غیرمجاز دارند و یا سبقت‌های غیرمجاز انجام می‌دهند و یا رانندگانی که حرکت و ناهنجاری‌های ترافیکی داشته باشند را به پلیس راهور معرفی کند.

اربعینی‌ها این اخبار را بخوانند/ از وضعیت مرز تا چاپ برگ گذر

همچنین از فردا محدودیت‌های ترددی در برخی از محورهای منتهی به مرز از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی برقرار می‌شود که جزئیات این محدودیت‌ها را می‌توانید از اینجا بخوانید.

ماجرای صدور آنی برگ گذر ویژه اربعین چه بود؟

سردار مهدی حاجیان سخنگوی فراجا در یک برنامه تلویزیونی از صدور آنی برگ گذر ویژه اربعین خبر داد. وی در این برنامه گفت: «از امروز صدور برگ گذر ویژه به روز شده است، یعنی اگر کسی برای گرفتن برگ گذر ویژه امروز اقدام کند همین امروز و در همان لحظه برایش برگ گذر ویژه صادر می‌شود.»

نکته قابل تأمل این است که این خبر به معنی تحویل آنی نیست و منظور سخنگوی فراجا این است که روزانه برگ گذر ویژه اربعین صادر می‌شود اما برای تحویل افراد باید منتظر پست باشند.

اربعینی‌ها این اخبار را بخوانند/ از وضعیت مرز تا چاپ برگ گذر

سید مجید میراحمدی رئیس ستاد اربعین حسینی هم به وضعیت خروج از کشور اتباع غیر ایرانی پرداخت و گفت: «: تا به این لحظه مشکل اتباع افغانستانی و پاکستانی برطرف نشده و توصیه می‌شود این افراد به هیچ عنوان به مرز شلمچه مراجعه نکنند و تا اعلام نتیجه برطرف شدن مشکل منتظر بمانند.»

در این میان سردار تیمور حسینی جانشین رئیس پلیس راهور خبری تلخ را اعلام کرد؛ وی گفت: «امروز سه وسیله در ایلام با هم برخورد کردند که به موجب این تصادف سه نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند.»

اربعینی‌ها این اخبار را بخوانند/ از وضعیت مرز تا چاپ برگ گذر

سردار هادیانفر رئیس پلیس راهور از اعداد و ارقام اربعینی سخن گفت، وی با بیان اینکه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تردد توسط تردد شمارها ثبت شده است، گفت: «۵۵ درصد زائران مرز مهران، ۱۰ درصد مرز چذابه، ۳۰ درصد مرز شلمچه و چهار درصد مرز خسروی را برای خروج از کشور انتخاب کردند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی بیان کرد: ۵۰ درصد از ظرفیت‌های پارکینگ شهر مهران پر شده است اما در محور ایلام مهران رفت و برگشت هیچ مشکل ترافیکی نداریم.»

نکته قابل توجه موکب داران

موکب داران و رانندگان کامیونی که تصمیم دارند لوازم موکب را از مرز خارج کنند بدانند که تا ساعت ۲۴ امشب وقت دارند تا از مرز خسروی به سمت عراق بروند و از فردا باید برای خروج کامیون‌هایی که بارشان لوازم موکب ها است از مرز سومار خارج شوند.

منبع : مهر