استقرار تسلیحات هسته ای در شرق اروپا متوقف می شود!

استقرار تسلیحات هسته ای در شرق اروپا متوقف می شود!

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه «ال پائیس» اسپانیا مدعی شده به نسخه‌ای از جوابیه کتبی آمریکا و ناتو در باب تضمین‌های امنیتی پیشنهاد شده از سوی مسکو دست یافته است.

آنگونه که ادعا می‌شود، آمریکا و ناتو گفته اند که از ادامه روند استقرار تسلیحات هسته‌ای در اروپای شرقی خودداری خواهند کرد.

ال پائیس به نقل از سندی که به دست آورده، نوشت: ما (آمریکا و ناتو) از ادامه استقرار دائمی تسلیحات تهاجمی و همچنین استقرار تسلیحات هسته‌ای در کشورهای شرق اروپا، خودداری می‌کنیم. همچنین آماده بررسی توافقاتی با روسیه در باب مسائل دوجانبه هستیم که این شامل توافق‌های مکتوب برای رسیدگی به دغدغه‌های امنیتی هم می‌شود.

همچنین، ال پائیس به نقل از آمریکا و ناتو مدعی شد که به پیشنهادهای امنیتی مسکو در چارچوب گفتگوهایی سازنده رسیدگی می‌شود.

البته، آنطور که مقامات روسیه می‌گویند آمریکا به اصلی ترین دغدغه‌های مسکو مبنی بر عدم گسترش ناتو به شرق که شامل مخالفت با عضویت اوکراین در پیمان آتلانتیک شمالی می‌شود، پاسخی نداده است.

با توجه به اینکه ساعاتی پیش خبرگزاری «بلومبرگ» هم از پیشنهاد آمریکا برای مذاکره در راستای باز گذاشتن دست روسیه در بازدید از برخی پایگاه‌های نظامی ناتو در اروپا خبر داد، به نظر می‌رسد که جریان جدیدی برای سمت و سو دادن به تحولات اوکراین آغاز شده است.

اکنون باید دید که قصد واشنگتن از این دست و دل بازی‌ها چیست؟ آیا به دنبال ظاهرسازی از راه گرفتن ژست‌های خیرخواهانه است یا کمی سر عقل آمده و می‌خواهد با اندک عقب نشینی از مواضع جنگ طلبانه خود، به دیپلماسی مجالی برای نفس کشیدن بدهد.

منبع : مهر