انواع جراحی برای درمان چاقی کدام است؟

انواع جراحی برای درمان چاقی کدام است؟

چاقی یک اپیدمی جهانی است. در چند دهه اخیر، این بیماری در بین جوانان شیوع بیشتری یافته است. اگر شاخص توده بدنی (BMI) بالاتر از ۲۵ دارید، در دسته افراد دارای اضافه وزن طبقه‌بندی می‌شوید. همچنین داشتن BMI بالاتر از ۳۵ به این معنی است که چاقی شما به عنوان یک بیماری به حساب می‌آید. برای آسیایی‌ها، که عموماً از هیکلی ظریف‌ و کوچک‌تر برخوردار هستند، BMI که به عنوان چاقی مرضی طبقه‌بندی می‌شود از حدود ۳۲.۵ به بالا در نظر گرفته می‌شود.

جراحی کاهش وزن چیست؟


جراحی کاهش وزن (جراحی به منظور رفع چاقی) شامل کوچک کردن اندازه معده  توسط دکتر جراح عمومی تهران و یا شهر محل سکونت شما است. این جراحی به منظور کاهش میل به غذا خوردن در افراد انجام می‌شود. جراحی‌های کاهش وزن انواع مختلفی دارند که با توجه به شرایط هر فرد توسط پزشک متخصص او انتخاب می‌شود.

جراحی برای درمان چاقی مناسب چه افرادی است؟


اگر می خواهید وزن کم کنید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که با پزشک خود صحبت کنید. پزشک به شما کمک می‌کند تا یک برنامه غذایی سالم و ورزش مناسب را امتحان کنید. این برنامه‌ها می‌توانند به کاهش وزن، بهبود تناسب اندام، کاهش شانس ابتلا به بیماری قلبی، فشار خون بالا یا دیابت نوع ۲ کمک کنند.
با این وجود در برخی موارد شدید، رژیم غذایی و ورزش ممکن است به تنهایی برای کمک به کاهش وزن کافی نباشند. اگر BMI فرد بیش از ۴۰ باشد با مشکلات جدی مرتبط با وزن رو‌به‌رو خواهد بود که در این شرایط ممکن است پزشک در مورد جراحی کاهش وزن با او صحبت کند.
جراحی چاقی برای همه افرادی که اضافه وزن دارند یا حتی چاق هستند مناسب نیست. قبل از اینکه بتوانید واجد شرایط انجام جراحی کاهش وزن شوید، باید شرایط مرتبط با چاقی خود را زیر نظر پزشک بررسی کنید. به عنوان مثال ابتلا به آپنه خواب، بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ یا فشار خون بالا می‌تواند در انجام این جراحی حائز اهمیت باشد.

انواع روش‌های جراحی برای درمان چاقی

می توان در رابطه با انواع روش‌های جراحی درمان چاقی موارد زیر را مثال زد:

بای پس معده (Roux-en-Y) : 


یکی از انواع جراحی چاقی روش بای پس معده است. این جراحی معمولاً قابل برگشت نیست و می‌تواند به کاهش میزان مصرف موادغذایی که در طول روز خواهید داشت کمک کند. در این روش دکتر جراح عمومی قسمت بالای معده شما را برش می‌دهد و باقی قسمت‌ها را به هم بخیه می‌زند تا سایز معده کاهش پیدا کند. معده‌ پس از انجام این برش به اندازه یک گردو است و فقط حدود یک اونس غذا را در خود جای می‌دهد. در ادامه جراح روده کوچک را نیز بریده و بخشی از آن را مستقیماً روی کیسه تشکیل شده میدوزد. در نتیجه‌ی ابن اتفاق، غذا وارد کیسه کوچک معده شده و سپس مستقیماً وارد روده کوچکی می‌شود که به آن دوخته شده است. غذا بیشتر معده و قسمت اول روده کوچک شما را دور می‌زند و مستقیما وارد قسمت میانی روده کوچک می‌شود؛


گاسترکتومی آستین یا اسلیو گاسترکتومی : 

به کمک این روش حدود ۸۰ درصد از معده برداشته می‌شود و یک کیسه لوله مانند دراز باقی می‌ماند. این معده‌ی کوچک‌تر نمی‌تواند مقدار زیادی غذا را در خود جای دهد. همچنین هورمون تنظیم کننده اشتهای کمتری تولید می‌کند که ممکن است میل شما را به خوردن کاهش دهد. از مزایای این روش می توان به کاهش وزن قابل توجه و عدم تغییر مسیر روده اشاره کرد. اسلیو گاسترکتومی نسبت به سایر روش‌ها به بستری کوتاه‌تری در بیمارستان نیاز دارد؛

انحراف بیلیوپانکراس با سوئیچ دوازدهه :


 این مورد یک جراحی دو قسمتی است که مرحله اول شامل انجام یک عمل مشابه با اسلیو گاسترکتومی بوده و جراحی دوم شامل اتصال قسمت انتهایی روده به اثنی عشر نزدیک معده (سوئیچ اثنی عشر و انحراف بیلیوپانکراس) است. این جراحی یزنهم میزان غذا خوردن را محدود می‌کند و همچنین جذب مواد مغذی را کاهش می‌دهد. اما لازم است بدانید که درحالی که روشی بسیار موثر به حساب می‌آید، خطراتی از جمله سوء تغذیه و کمبود ویتامین را نیز به همراه دارد.

جراحی برای درمان چاقی به چه دلیلی پیشنهاد می‌شود؟


در افراد مبتلا به چاقی، انواع مختلفی از بیماری‌ها تهدید کننده‌ی سلامت فرد خواهند بود. به همین منظور با انجام انواع جراحی چاقی به بیمار کمک می‌شود تا وزن خود را تا حد مطلوب کاهش دهد.
این بیمار‌ها شامل موارد زیر است:

  • بیماری قلبی؛
  • سکته مغزی؛
  • فشار خون بالا؛
  • بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) یا استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH)؛
  • آپنه خواب؛
  • دیابت نوع دو


زمانی که جراحی کاهش وزن جواب نمی‌دهد…

نواع جراحی چاقی همیشه آنطور که انتظار دارید جواب نمی‌دهند. اگر روش کاهش وزن به خوبی کار نکند یا از کار بیفتد، ممکن است وزن کم نشود و یا مشکلات جدی برای سلامت فرد پیش آید. همچنین ممکن است فرد پس از هر نوع جراحی کاهش وزن به اندازه کافی وزن کم نکند یا دوباره وزن خود را به دست آورد.
در صورتی که متوجه شدید که وزن کم نمی‌کنید و یا دچار عوارض شدید شده‌اید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. در این موارد پزشک می‌تواند کاهش وزن شما را کنترل کند و عواملی که به طور بالقوه در کاهش وزن شما نقش دارند مورد ارزیابی قرار دهد.


اگر معیارهای انجام انواع جراحی چاقی را نداشته باشم چه می‌شود؟


برخی از بیماران فاقد معیارهای BMI برای انجام جراحی چاقی هستند و یا برای انجام عمل جراحی بسیار بیمار بوده و انجام جراحی به آن‌ها پیشنهاد نمی‌شود. در این موارد می‌توان بالون داخل معده را به آن‌ها پیشنهاد داد.
بالون داخل معده از طریق گاستروسکوپی که وارد کردن یک لوله بلند، نازک و انعطاف پذیر حاوی دوربین و نور به درون معده است انجام می‌شود. قرار دادن بالون بین معده به بیمار کمک می‌کند تا با محدود کردن مقدار غذا، وزن خود را کاهش دهد.
قرار دادن بالون بدون  ایجاد هیچ جای زخمی بر روی دیواره شکم انجام می‌شود و پس از ۶ ماه از درون معده برداشته می‌شود.
این روش با کاهش وزن پیش‌بینی شده ‌ی حدود ۱۵ درصد وزن اولیه بیمار همراه است.
همچنین این عمل این معمولاً در یک روز انجام شده و بیمار می‌تواند پس از آن مرخص و به خانه بازگردد.

در نتیجه می‌توان گفت انتخاب این که کدام یک از انواع جراحی چاقی برای هر فرد بهترین روش است، به مجموع شرایط خود فرد بستگی دارد. دکتر جراح عمومی فاکتورهای زیادی از جمله شاخص توده بدنی، عادات غذایی، سابقه‌ی‌ جراحی‌های قبلی و خطرات مربوط به هر عمل را در نظر گرفته و با توجه به آن بهترین روش را به بیمار پیشنهاد خواهد داد.

لیست بهترین جراحان عمومی برای جراحی چاقی


امروزه جراحی برای درمان چاقی مفرط در بین افراد جامعه در شهرهای مختلف رایج شده است. تصمیم برای عمل جراحی و همچنین انتخاب پزشک جراح برای بیماران بسیار مهم است.


جراح عمومی تهران


لیستی از بهترین دکترهای جراح عمومی در شهر تهران
دکتر مرادی جراح عمومی بیمارستان گلستان تهران
دکتر پروانه منصوری جراح عمومی تهران
دکتر ابراهیمی جراح عمومی تهران
دکتر توکلی جراح عمومی تهران
خانم دکتر خدادادی جراح عمومی تهران
دکتر زینلی جراح عمومی تهران


جراح عمومی کرج


لیستی از بهترین دکترهای جراح عمومی در شهر کرج
دکتر فروغ رزمجویی جراح عمومی کرج
دکتر مهاجر جراح عمومی کرج
دکتر ناهید رفیعی جراح عمومی کرج
دکتر محمد فتحی جراح عمومی کرج


جراح عمومی مشهد


لیستی از بهترین دکترهای جراح عمومی در شهر مشهد
دکتر نوشین کاووسی جراح عمومی مشهد
دکتر منیژه میرشاهی جراح عمومی مشهد
دکتر شباهنگ جراح عمومی مشهد


جراح عمومی شیراز

لیستی از بهترین دکترهای جراح عمومی در شهر شیراز
دکتر زنگوری جراح عمومی شیراز
دکتر مجید اکرمی جراح عمومی شیراز
دکتر زهرا حسینیان جراح عمومی شیراز


جراح عمومی اصفهان


لیستی از بهترین دکترهای جراح عمومی در شهر اصفهان
دکتر هرندی زاده جراح عمومی اصفهان
دکتر طباطبایی جراح عمومی اصفهان
دکتر علیرضا مهاجری جراح عمومی در اصفهان


بهترین راه برای انتخاب دکتر جراح عمومی خوب، بررسی نظر و امتیاز مراجعه‌کنندگان قبلی پزشک است. شما می‌توانید با مراجعه به سایت دکترتو و انتخاب جراح عمومی از لیست پزشکان، یک جراح عمومی ماهر در شهر محل سکونت خود انتخاب کنید. ثبت نوبت اینترنتی جراح عمومی در شهرهای مختلف از جمله: جراح عمومی تهران، جراح عمومی کرج، جراح عمومی مشهد، جراح عمومی شیراز، جراح عمومی اصفهان و … در دکترتو امکان‌پذیر است.