ایجاد التهاب در بازار ارز با اظهارات غیرکارشناسی

ایجاد التهاب در بازار ارز با اظهارات غیرکارشناسی

محسن احتشام، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی بیرجند در گفت وگو با خبرنگار مهر در خصوص نوسانات اخیر بازار ارز در پی درگیری‌های منطقه‌ای اظهار داشت: مردم و فعالان اقتصادی به هیچ عنوان از بی ثباتی بازار ارز استقبال نمی‌کنند و همواره به دنبال ثبات و پیش بینی پذیری بازار هستند، اما برخی افراد سودجو و دلال با شیطنت و فضاسازی رسانه‌ای به‌دنبال ایجاد التهاب در بازار هستند تا به اهداف شخصی خود برسند.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی از مسئولان و متولیان کشور مثل برخی نمایندگان مجلس که اتفاقاً هیچ نقش و مسئولیتی در سیاست گذاری پولی و ارزی کشور ندارند گاهاً با یک مصاحبه و اظهار نظر غیر کارشناسی و هیجانی، حرف از دلار ۱۰۰ هزار تومانی زده و باعث افزایش التهاب بازار ارز می‌شوند. درحالیکه متولی اصلی سیاستگذاری پولی و ارزی و بانکی کشور، بانک مرکزی است و تنها همین نهاد می‌تواند در چنین شرایطی حرف اول و آخر را بزند و بازار را با سیاست‌های اجرایی خود کنترل و مدیریت کند.

این فعال اقتصادی با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به اختیارات و استقلال بانک مرکزی گفت: هر چند رئیس کل بانک مرکزی تجربه خوب و کافی برای مدیریت بازار را دارد، اما برخی افراد غیر مسئول با اظهارات احساسی خود باعث می‌شوند بانک مرکزی در ایفای نقش مهم و تأثیرگذار خود دچار مشکل شود. معتقدم باید در این خصوص اراده کافی وجود داشته باشد تا تبدیل به قانون شود و به فضاسازی رسانه‌ای و شایعه پراکنی در بازار پایان دهد.

احتشام به تأثیر ایجاد موج روانی و کاذب دلالان بر بازار ارز اشاره کرد و گفت: در چنین شرایطی بسیاری از مردم با چشمان بسته و تاثیرگرفتن از رسانه‌های معاند و دشمن به بازار ارز هجوم می‌برند و ناخواسته مشکل بزرگی را در سیستم ارزی کشور ایجاد می‌کنند. تجربه سال‌های اخیر نشان داده، تبدیل هیجانی سرمایه به دلار و طلا و سکه، ضرر و زیان فراوانی را برای مردم در بر داشته و گاهاً نتیجه یک عمر زندگی و پس انداز آنان را بر باد می‌دهد.

این فعال حوزه صادرات کشور افزود: همچنان معتقدم با حمایت از تولید و صادرات می‌توان ارز قابل توجهی را وارد اقتصاد کشور کرد. در نتیجه دولت و بانک مرکزی می‌توانند با حمایت کافی از روند رسمی و قانونی صادرات به ارزآوری بیشتر در شرایط حساس کنونی کمک شایانی کرده و بسیاری از مشکلات را با حمایت از بخش صادرات برطرف کنند.