با مواد اسیدی تمام رویاهایم تعبیر شد

با مواد اسیدی تمام رویاهایم تعبیر شد

امری که ه طور کل باعث تغییر زندگی و رسیدن به استقلال و موفقیت مالی من شد را می توان ورود به حوزه تولید مواد اسیدی و فعالیت در آن دانست، به همین دلیل این مقاله را به جهت معرفی بیشتر انواع این محصول و آشنایی شما با خواص و کاربرد آنها به اشتراک می گذارم.

اسید نیتریک

فرم تجاری نیتریک اسید به صورت یک آزئوتروپ مخلوط با آب هست و قیمت اسید نیتریک بر همین اساس تعیین می شود و وقتی ترکیبی بیش از ۸۶ درصد HNO3 (دمای جوش ۱۲۰.۵ درجه سانتی گراد در فشار ۱ اتمسفر) داشته باشد، به عنوان بخار نیتریک اسید مصرف می شود که این بخارات بسته به مقدار دی اکسید نیتروژن، قرمز رنگ هستند. اگر غلظت اسید نیتریک بالاتر از ۹۵ درصد باشد، بخارات به رنگ سفید نمایان می شوند که بیانگر خورندگی و قدرت اسیدی بالای این اسید می باشد.

درصد خلوص محلول های نیتریک اسید گرید تجاری یا صنعتی معمولا بین ۵۲ تا ۶۸ درصد می باشد. نیتریک اسید خالص بی رنگ است اما به دلیل تجزیه به اکسیدهای ازت و آب از نظر شکل ظاهری زرد رنگ می شود. چگالی و فشار بخار چنین محلول هایی با درصد دی اکسید نیتروژن موجود افزایش می یابد. این اسید به راحتی در محلول یونیزه می شود (طبق فرمول زیر) و یک هادی خوب برق را تشکیل می دهد.

اکسید روی

ویژگی بسیار خوب آن برخورداری از قابلیت پیزوالکتریک و مناسب بودن قیمت اکسید روی است، این پدیده که با نام اثر فشار برقی نیز عنوان می شود در برخی پلیمر ها اتفاق می افتد. این پدیده به این صورت است که اگر نیروی خارجی به پلیمر مورد نظر وارد شود، دو قطبی هایی که در این پلیمر ها موجود هستند تحریک شده و یک میدان الکتریکی ایجاد می کنند، از این نوع مواد که داری این خاصیت هستند معمولا در وسایلی استفاده می شود که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی و یا برعکس تبدیل می کنند. بسیاری از قطعات الکترونیکی و همچنین حس گر ها از این پدیده در ساختار خود استفاده می کنند. بنابراین اکسید روی با برخورداری از این پدیده کاربردی می تواند در تجهیزات الکترونیکی بسیاری مورد استفاده قرار گیرد.

مزیت بسیار مطلوب دیگری که می توان برای این ترکیب شیمیایی در نظر گرفت این است که زینک اکساید کاملا سازگار با محیط زیست بوده و ترکیبی ایمن برای سلامت انسان می باشد که این قابلیت باعث می شود بتوان از آن در انواع کاربرد های پزشکی و بهداشتی استفاده نمود. این مزیت ها موج کاربرد گسترده این محصول در بخش های صنعتی و پزشکی شده است.

اکسید گرافن

اگر مهندسان شیمی و علم مواد، قرن بیستم میلادی را قرن پلاستیک بنامند، بدون شک پادشاهی مواد نو‌ظهور در قرن بیست و یکم به «گرافن» (Graphene) می‌رسد که قیمت اکسید گرافن هم بسیار مناسب است. گرافن یک ماده تازه کشف شده به شکل لانه‌ زنبوری بوده که ضخامتی به اندازه یک اتم دارد. احتمالاً در خیلی از ژورنال‌های علمی-خبری با عنوان‌هایی نظیر سبک‌ترین، قوی‌ترین، نازک‌ترین، بهترین هادی حرارتی و الکتریکی برای این ماده تازه کشف شده روبه‌رو شده‌اید.

در کتاب‌های دوران دبیرستان به دو ساختار مختلف «الوتروپ» (Allotrope) از کربن یعنی گرافیت (نرم و سیاه رنگ در مداد) و الماس (سخت و درخشان در جواهرات) آشنا شدید. به نظرتان شگفت‌انگیز نیست که دو چیز کاملاً متفاوت از اتم‌های یکسان کربن ساخته شده‌‌اند؟ پس دلیل این همه اختلاف در چیست؟ بدون شک پاسخ در چینش اتم‌های کربن در کنار یکدیگر است.