بهترین روش‌ تشخیص انواع تیرآهن 1401

بهترین روش‌ تشخیص انواع تیرآهن 1401

مقاطع مهمی از آهن‌ها وجود دارند که کاربرد زیادی دارند و شاید به دلیل همین کاربرد باشد که قیمت آهن در این موارد تفاوت زیادی با یکدیگر دارند. تیرآهن و میلگرد از مقاطع بزرگ و پرمصرف در محصولات آهنی و فولادی هستند که در زمان خرید باید به نکات زیادی برای انتخاب خود توجه کنید. ما در این مطلب سعی خواهیم کرد تا شما را در رابطه با خرید تیرآهن راهنمایی کنیم تا بتوانید این محصول کاربردی، مهم و در نوع خود گران قیمت را به درستی و به بهترین نحو انتخاب کنید.

تیرآهن و اهمیت آن

تیرآهن یکی از مهم‌ترین پروفیل‌های فولادی است و مخصوصا در ساختمان‌هایی که سازه فلزی دارند، جایگاه ویژه‌ای دارند. البته این نوع از پروفیل‌ها در سایر صنایع نیز کاربرد زیادی دارد و در نتیجه انتخاب صحیح آن اهمیت فراوانی دارد. از سویی باید به یاد داشته باشید که با توجه به مصرف زیاد این محصول، ممکن است نمونه‌های تقلبی این مورد را نیز در بازار پیدا کنید و در نتیجه باید به درستی این کار مهم را انجام بدهید.

علائمی برای تشخیص تیرآهن اصل

فولاد فرتاک سورین در این مطلب نکاتی را به شما یادآوری خواهد کرد که در انتخاب تیرآهن مناسب تاثیر زیادی را دارد. در واقع با توجه به این نکات شما می‌توانید تیرآهن اصلی را از تقلبی تشخیص بدهید:

–         ابتدا به ظاهر تیرآهن دقت کنید و رنگ آن را بررسی کنید.

–         همچنین پلاکی که بر روی تیرآهن نصب می‌شود را به دقت نگاه کنید.

–         بر روی تیرآهن‌ها علامت‌های اختصاری سازنده درج می‌شود که باید به آن توجه کرد.

–         در کنار موارد ظاهری که می‌توانند کیفیت و قیمت آهن را مشخص کنند،برگه‌ها و علائمی وجود دارد که شما را در این زمینه کمک می‌کند، این برگه‌ها شامل استانداردهایی می‌شود که در تولید تیرآهن رعایت شده است.

–         برگه دیگری که شما را در این زمینه همراهی خواهد کرد، برگه آنالیز است. آنالیز تیرآهن نشان می‌دهد که این پروفیل فولادی از چه آلیاژی تولید شده است.

استانداردهای تولید تیرآهن

تیرآهن‌ها به شکل کلی به ۴ نوع براساس استانداردها تبدیل می‌شود که شامل IPE، INP، IPB و لانه زنبوری می‌شود.

–        استاندارد IPE در تیرآهن و تاثیر آن در قیمت آهن

این استاندارد در اروپا و در کشور خودمان ایران برای تولید تیرآهن استفاده می‌شود. خاصیت مهم این تیرآهن یکنواخت بودن ضخامت بال‌های تیرآهن از ابتدا تا انتهای آن است. همین خاصیت دلیلی است که این نوع تیرآهن از محبوبیت و اقبال خوبی برخوردار است. مثلا باید گفت که بیشتر مهندسین، نقشه‌های ساختمانی خود را براساس این نوع تیرآهن طراحی می‌کنند. این موضوع در برخی موارد دلیلی برای گران‌تر بودن این تیرآهن خواهد شد.

–        استاندارد INP در تیرآهن

استاندارد INP، یک استاندارد مرسوم در کشورهای روسیه و چین است که در آن ضخامت بال متغیر است. این ضخامت از بیشترین مقدار در نزدیکی جان آغاز می‌شود و هرچقدر فاصله بال با جان بیشتر می‌شود، این ضخامت کاهش پیدا می کند. این استاندارد در کارخانجات دو کشور چین و روسیه تولید می‌شوند و در بازار داخلی ایران نیز یافت می‌شوند. اگر بال‌ها را در این تیرآهن نگاه کنید خواهید دید که ضخامت بال‌ها با شیبی ملایم کاهش خواهد یافت.

–        استاندارد IPB در تیرآهن و تاثیر آن در قیمت آهن

این استاندارد و تیرآهن ساخته شده براساس آن با توجه به شکل آنها به تیرآهن H شکل یا تیرآهن هاش نیز معروف است. البته به این تیرآهن با توجه به بال پهن آن، تیرآهن عریض نیز گفته می‌شود. در واقع این تیرآهن نسبت به تیرآهن IPE بال‌های بلندتری دارد. این تیرآهن در حالت کلی به دو دسته L و V تقسیم می‌شود. تیرآهنIPBV  در واقع یک تیرآهن سنگین وزن است و در مقابل تیرآهن IPBL  تیرآهن سبک وزن شناخته می‌شود.مشخص است که تفاوت وزن این تیرآهن‌ها در قیمت آنها تاثیرگذار است.

–        استانداردCPE در تیرآهن (تیرآهن لانه زنبوری)

این تیرآهن‌ها در قسمت جان خود حفره‌هایی دارند که به دلیل شش ضلعی بودن آنها به تیرآهن لانه زنبوری معروف شده است. با توجه به برشی که در داخل این مقاطع زده می‌شود، وزن این تیرآهن سبک‌تر بوده و در نتیجه این امکان وجود دارد تا در مواقع لازم، از تیرآهن با ارتفاع بیشتر و وزن کمتر استفاده نمود. همچنین قیمت این تیرآهن به دلیل وزن کمتر نسبت به سایر تیرآهن‌ها کمتر است.

از سوی دیگر با توجه به حفره‌هایی که در داخل این تیرآهن وجود دارد در نتیجه این امکان وجود دارد تا انواع تاسیسات همچون لوله‌ها و یا سیم‌های برق را از داخل آنها عبور داد. البته به یاد داشته باشید که این تیرآهن‌ها باید با توجه به استانداردها برش زده بشوند و در غیر این صورت به دلیل برش‌ها ممکن است تیرآهن نتواند بار روی خود را تحمل کرده و تخریب در بنا ایجاد شود.

علائم تجاری انواع تیرآهن‌ها و قیمت آهن

تیرآهن‌ها توسط کارخانجات تولیدکننده خود نشان گذاری می‌شوند تا بتوان آنها را بهتر از بقیه تیرآهن‌ها تشخیص داد. به یاد داشته باشید که در قیمت آهن، علاوه بر نوع و مدل پروفیل، شرکت تولیدکننده نیز تاثیر گذار است. در ادامه به چندین موارد از محصولات کارخانجات ایرانی تولید کننده این محصول فولادی پرکاربرد اشاره خواهیم کرد:

–         ظفر بناب برندی است که محصولات خود را با علامت ZN معرفی می‌کند.

–         کارخانه فایکو بر روی تیرآهن‌های خود حروف اختصاری FAICO را درج می‌کند.

–         ذوب آهن اصفهان نیز حروف اختصاری خاص خود را که ESCO باشد را بر روی تیرآهن‌ها ثبت کرده است.

–         محصولات کارخانه جهان فولاد نیز با علامت SFJ شناخته می‌شود.

–         اگر تیرآهن فولاد کرمان را نیز مشاهده کنید بر روی آن حروف انگلیسی KSMR را مشاهده خواهید کرد.

–         تیرآهن نیشابور با حروف اختصاری KSC شناخته می‌شود.

علائم تجاری سایر تولیدکنندگان

–         راد همدان هم برای محصولات خود علامت مشخصی در نظر گرفته و با حروف RAD معرفی می‌شود.

–         تیرآهن فولاد نورد کرمان را اگر در نظر داشته باشید، این محصولات با علامت NFG از سایر تیرآهن‌ها متمایز شده‌اند.

–         کاوه تیکمه داش نیز حروف اختصاری SFK را برای درج بر روی تیرآهن‌های خود مشخص کرده است.

–         فولاد الماس از دیگر تولید کنندگان تیرآهن است که محصولات خود را با علامت تجاری ATJU روانه بازار آهن کرده است.

–         کارخانه میانه نیز که در لیست تولیدکنندگان تیرآهن شناخته می‌شود، از دو حرف اختصاری FF برای این محصول خود استفاده می‌کند.

–         در نهایت نیز باید گفت که فولاد یزد بر روی تیرآهن‌های تولید شده خود از عبارت IAS استفاده کرده و به این روش قیمت آهن محصولات خود را با سایر شرکت‌ها مشخص می‌کند.

سخن پایانی

در این مقاله با استانداردهای انواع تیرآهن و نحوه تشخیص آن‌ها آشنا شدیم. امیدواریم این مطلب در آگاهی شما هنگام خرید تیرآهن مفید واقع شده باشد. همچنین پیشنهاد ما به شما عزیزان خرید از یک فروشگاه معتبر آهن است تا بتوانید با اطمینان خاطر انواع آهن‌آلات را در سایت فولاد فرتاک سورین به آدرس اینترنتی www.fooladfartak.com ویا تماس با شماره تلفن ۰۵۱۳۷۶۶۲۹۲۹ ثبت سفارش کنید.