تأمین اعتبار برای روستاهای هدف گردشگری تربت حیدریه

تأمین اعتبار برای روستاهای هدف گردشگری تربت حیدریه

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا صالحی ظهر پنجشنبه در دیدار با بخشداران و دهیاران تربت حیدریه با بیان اینکه تخصیص و تأمین اعتبار روستاهای گردشگر پذیر از ضوابط و مقررات در برنامه ششم توسعه است، اظهار کرد: بر همین اساس روستاهای گردشگر پذیر تربت حیدریه که قابلیت گردشگری و دارای بافت ارزشمند هستند با توافق و تفاهم میراث فرهنگی برای سال ۱۴۰۲ تأمین اعتبار می‌شوند.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کرد: برای روستاهای هدف گردشگری پذیر که قابلیت گردشگری و بافت ارزش در شهرستان هستند دهیاران با بنیاد مسکن صورتجلسه امضا و منعکس کنند، ما هم با میراث فرهنگی در لیست روستاهای هدف گردشگری برای تأمین اعتبار در سال ۱۴۰۲ قرار می‌دهیم چرا که از ضوابط و مقررات در برنامه ششم توسعه است.

وی تصریح کرد: روستاهایی که برای جدول گذاری و زیرسازی نیاز به قیر تهاتری دارند با فرماندار و بنیاد مسکن در صورتجلسه‌ای برآورد قیر را اعلام و ما از محل سهمیه مازاد تا پایان شهریور تأمین قیر می‌کنیم.

صالحی بیان کرد: برای ساخت سازهای خارج از محدوده درخواست بدهند تا در کمیته تصویب الحاق به روستا شوند، در عین حال برخی در اراضی شخصی و خارج از طرح است و اگر بتوانید در فرمانداری و جهاد صورتجلسه کنید و جهاد آن را بلامانع اعلام کند ما هم مشکلی نداریم اما مجوز جهاد لازم است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به گلایه دهیاران و بخشداران به موضوع ۳۰ و ۷۰ درصد در برخی روستاها اشاره کرد و گفت: در روستاها و در اراضی ملی ساخت و ساز انجام شده و اگر ما ورود می‌کنیم برای حل موضوع است که باید یا از منابع طبیعی شکایت کنید و از اراضی ملی خارج کنید و اگر امکان آن نیست با کمک بنیاد مسکن مشکل را حل کنید.

وی افزود: بر همین اساس با همکاری مردم این زمین‌ها قیمت گذاری می‌شود، بگونه‌ای که هر کارشناسی اهالی می‌خواهند بیاورند و کارشناسی کنند و به هر میزان مبلغ اعلام شد ۳۰ درصد آن را پرداخت کنند.

صالحی با اشاره به اینکه این ۳۰ درصد هم برای افرادی که مشکل مالی دارند ۱۲ ماهه تقسیط می‌شود، گفت: زمین‌های زیر هزار متر چنین موضوعی ندارد و فقط هزینه خدمات فنی مهندسی را دریافت می‌کند.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیان کرد: در عین حال اگر جایی بنیاد مسکن زمین تملک دارد و افراد توانایی وجه پرداخت زمین را ندارند، ما قرارداد واگذاری نمی‌دهیم، ولی اجازه بهره‌برداری به صورت ۹۹ ساله می‌دهیم و حتی برای ساخت علاوه بر پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی و در برخی موارد پرداخت تسهیلات دو درصد ۱۰۰ میلیون تومانی بانک رسالت، مبلغ ۵۰ میلیون تومان بلاعوض پرداخت می‌کنیم.

وی با انتقاد از کسانی که در روستاها سوداگری می‌کنند، گفت: با سوداگری در حوزه مسکن مخالفیم، برخی افراد قرارداد واگذاری می‌گیرند و چند روز بعد در بنگاه با قیمت بالاتر می‌فروشند.

صالحی گفت: کسی که بخواهد در روستا خانه بسازد کمکش می‌کنیم ولی با کسی که بخواهد از موقعیت روستا سواستفاده و سوداگری کند مخالفیم.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه درآمد حاصله بنیاد مسکن در همان روستا هزینه می‌شود، افزود: سهمیه قیر در اختیار فرماندار و اولویت توزیع و انتخاب روستا با فرمانداری است و اگر سهمیه قیر شهرستان تمام شده و روستایی بدون قیر تهاتری مانده صورتجلسه کنید تا از سهمیه مازاد تا شهریور تأمین قیر شود.