دیدنی ترین جاذبه های گردشگری شمیران یا شمرون

دیدنی ترین جاذبه های گردشگری شمیران یا شمرون

شمیران یا شمرون یکی از اصیل ترین مناطق تهران است که از گذشته به کاخ ها و باغ های پردرخت و آب و هوای خوبش معروف بوده است. این محله قدیم تهران پر است از جاذبه های دیدنی طبیعی و کاخ ها و موزه ها! محله ای که به دلیل موقعیت جغرافیاییش و درختان بلند قامتش بسیار خوش آب و هوا است. باغ های این منطقه میزبان پرندگان گوناگونی هستند که با صدای گوش نوازشان گشت و گذار در این منطقه را دلچسب تر می کنند. اگر صبح تا شب درون این محله در حال گردش باشید زیبایی های آن تمامی ندارد و هر لحظه برایتان سورپرایزی جدید دارد.

حتما کنجکاو هستید که چه موزه ها و جاذبه های گردشگری در این منطقه وجود دارد که می توانید با تور یک روزه شمرون گردی تهران آنها را ببینید. در ادامه میبینیم که شمیران دقیقا کدام منطقه از تهران است و پس از آن اصلی ترین جاذبه های گردشگری این منطقه را با هم بررسی می کنیم.

دقیقا به کجا شمیران می گویند؟

شمیران یا به طور عامیانه شمرون منطقه ای در شمال تهران است که کل منطقه یک و بخش بزرگی از منطقه سه تهران در آن قرار دارد. این منطقه در زمان های قدیم منطقه ای ییلاقی به حساب می آمده و بعدها با گسترش شهر تهران، به بخشی از آن تبدیل شده است.

شمرون از شمال به کوه های البرز، از غرب به منطقه دو و از شرق به لواسانات می رسد.  این منطقه ی بزرگ، جزوی از شمیرانات و تهران است.

جاهای دیدنی شمرون

همانطور که گفتیم شمرون منطقه ای در شمال تهران است و چون در دامنه کوه های البرز قرار گرفته است، آب و هوایی معتدل و دلچسب دارد. از زمان قدیم هم این قضیه صادق بوده است و در زمان هایی که هنوز شمیران جزوی از تهران نبوده است پادشاهان دوره قاجار و پهلوی در این منطقه خوش آب و هوا کاخ هایی دیدنی ساخته بودند تا در تابستان ها از گرمای تهران فرار کنند و به این باغ-کاخ ها پناه ببرند.

به همین دلیل کاخ های ارزشمند زیادی در این مناطق ساخته شد و الان به موزه هایی دیدنی تبدیل شده اند. می توانید آخر هفته های خود را به بازدید از این موزه های جذاب و خوش آب و هوا اختصاص دهید و از زیبایی های تهران لذت ببرید.

در ادامه نقاط دیدنی و جذاب شمیران که می توانید در تور یک روزه شمرون گردی تهران از آنها لذت ببرید با هم میبینیم.

خیابان ها و محله های پردرخت

قدم زدن در محله های پر دار و درخت شمرون هم به خودی خود جزو جاذبه های آن به حساب می آید. این منطقه درختان کهنسال زیادی دارد اما بیشتر از همه به درخت های چنارش معروف است. این منطقه به نسبت دیگر محله های تهران دارای فضای سبز گسترده تری است که به زیبایی آن افزوده است.

این منطقه جان می دهد برای پیاده روی های عصرانه. هوای مطلوب، پر از فضای سبز، مغازه های مختلف و رستوران ها و کافه های خوشمزه!

بالای ولیعصر و بخشی از شریعتی از خیابان های معروف این منطقه هستند که می تواند انتخاب خوبی برای پیاده روی و گشت و گذار باشد.

میدان تجریش

میدان تجریش یکی از قدیمی ترین و کلیدی ترین نقاط شهر تهران است که دور تا دور آن با کافه و رستوران ها و مراکز خرید و دستفروشان پوشیده شده است. 

امامزاده صالح که یکی از معروف ترین امامزاده های تهران است نیز در تجریش قرار دارد و جزو جاذبه های توریستی اصلی تجریش به حساب می آید.

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران ترکیبی بی نظیر از معماری فاخر و باغ را به وجود آورده است. مجموعه کاخ نیاوران از چند ساختمان مختلف مثل کوشک احمدشاهی و کاخ صاحبقرانیه تشکیل شده است که در میان باغی سرسبز و پر از درختان سربه فلک کشیده ی کهنسال قرار گرفته اند.

این مجموعه مثل تمام کاخ های محله شمیران تهران به عنوان اقامتگاه تابستانی و به دستور فتحعلی شاه ساخته شده است. بعدها در زمان حکومت پهلوی، تغییراتی در این مجموعه داده شد که به شکل امروز آن درامده است.

در کل سال و به خصوص در فصل پاییز و بهار تعداد زیادی از افراد از تهران و شهرستان ها برای بازدید از کاخ نیاوران به این مجموعه سر می زنند. اگر دانشجوی معماری هستید به شما توصیه می کنیم حتما به کاخ نیاوران بروید؛ می توانید اسکیس های بی نظیری از بناها و درختان مجموعه بزنید.

در پایان بازدیدتان از کاخ ها و تزئینات و اشیاء درون آنها، می توانید در کافه ی موجود در مجموعه کاخ نیاوران بنشینید و از طبیعت زیبای آن و نوشیدن چای لذت ببرید.

این مجموعه مساحتی در حدود ۱۱ هکتار دارد که درختان بلند و سرسبز آن محل زندگی پرندگان زیادی است که به راحتی صدایشان به گوش می رسد.

کاخ موزه سعد آباد

می توان گفت زیباترین مجموعه کاخ های موجود در شهر تهران همین کاخ موزه سعد آباد است. این مجموعه مساحتی در حدود ۱۱۰ هکتار دارد که می توانید با یک تور یک روزه شمرون گردی تهران از این مجموعه نیز بازدید کنید و توضیحات لازم و جذاب در مورد کاخ ها را بشنوید.

این مجموعه همچون نگینی سرسبز در کوهپایه کوه توچال می درخشد و طبیعتی بی نظیر و آب و هوایی دلپذیر دارد.

کاخ موزه سعد آباد در زمان قاجار ساخته شد و بعدها مانند کاخ نیاوران در زمان پهلوی به آن کاخ هایی اضافه شد که در حال حاضر تعداد کاخ های آن به ۱۸ عدد می رسد؛ کاخ های با ابهت و زیبایی مثل کاخ سفید و احمدشاه. در زمان پهلوی، هر یک از اعضای خانواده کاخ مخصوص به خود را داشتند! البته در زمان پهلوی به وسعت باغ های این مجموعه هم اضافه شده بود و شما تلفیقی از معماری سنتی و اروپایی را در کاخ های مختلف این مجموعه می توانید ببینید.

موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد  

موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد از جمله نقاطی توریستی معروف تهران است که علاوه بر بزرگسالان می تواند محیط سرگرم کننده و علمی خوبی برای کودکان نیز باشد.

در این موزه شما علاوه بر حیوانات به صورت زنده، با نوع تاکسیدرمی شده آنها روبرو می شوید که به خوبی نحوه ی زیستن آنها به نمایش گذاشته شده است.

این موزه از غنی ترین موزه های ایران به شمار می رود و به شما توصیه میکنیم حتما یک بار را به آنجا سر بزنید.

موزه تماشاگه زمان

موزه تماشاگه زمان یا کاخ حسین خداداد هم از دیگر جذابیت های تور یک روزه شمرون گردی تهران است. موزه زمان شامل یک ساختمان قدیمی زیبا متعلق به حسین خداداد است که در حال حاظر به عنوان موزه زمان از آن استفاده می شود. این ساختمان در میان باغی کوچک اما بسیار زیبا قرار دارد. درختان، گلکاری ها و حوض روبروی ساختمان، لوکیشنی زیبا برای عکاسی به وجود آورده اند.

در داخل موزه زمان یک کافی شاپ کوچک هم قرار دارد که منظره ای بسیار زیبا دارد.

داخل ساختمان پر است از ساعت های مختلف، از قدیمی تا جدید، کوچک تا بزرگ، دیواری تا مچی و …

در محوطه ی این موزه هم می توانید با اولین مدل های ساعت مثل ساعت شنی، آبی و … آشنا شوید.

موزه پروفسور حسابی

خانه دکتر حسابی که یکی از افتخارات کشور ما به شمار می رود اکنون به موزه تبدیل شده است که بازدید از آن راهی خوب برای شناخت پدر فیزیک ایران به شمار می رود. در خانه می توانید عکس های دکتر حسابی، لوازم شخصی و مدارک علمی ایشان را ببینید.

علاوه بر آن این خانه که مربوط به دوره ی پهلوی می شود و در منطقه تجریش قرار دارد به خودی خود جزو جاذبه های توریستی به شمار می رود. یک خانه ویلایی که دارای فضای باز و بسته است و می توانید ساعت ها در آن بچرخید و خسته نشوید.

علاوه بر آن در بخشی از خانه از پرندگان و جانوران مختلفی نگه داری می شود که می توانید از دیدن آنها هم لذت ببرید.

باغ موزه هنر ایرانی

این باغ موزه زیبا که در منطقه الهیه تهران قرار دارد به نام باغ سپهبد نیز خوانده می شود. این باغ موزه شامل یک باغ زیبا، حوض و ساختمانی جذاب است.

خیلی ها این موزه را با ماکت های معروفش از جاذبه های گردشگری ایران می شناسند که در باغ به صورت پراکنده قرار داده شده اند.

یک کافه خوب در این باغ موزه وجود دارد که افراد زیادی به قصد این کافه وارد باغ موزه هنر ایرانی می شوند.