تولید انبوه «سرمت» آغاز شده است

تولید انبوه «سرمت» آغاز شده است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانووستی، «دیمیتری روگوزین» رئیس سازمان هوافضای روسیه (روسکاسموس) اعلام کرد که این سازمان تولید زنجیره ای و متوالی جدیدترین موشک بالستیک هسته ای قاره پیمای این کشور موسوم به «سرمت» (Sarmat) را آغاز کرده است و اولین هنگ از این موشک ها تا پایان سال جاری میلادی در محدوده «کراسنویارسک» در اختیار ارتش قرار گرفته و عملیاتی می شود.

روگوزین در این باره گفت: ما از قبل شروع به تولید انبوه موشک ها کرده ایم. ما بر اساس این واقعیت که تا پایان سال باید اولین هنگ را در محدوده کراسنویارسک برای عملیات رزمی آماده کنیم، به پیش می رویم.

وی همچنین گفت که این سازمان در حال آماده شدن برای دومین آزمایش پرتاب این موشک است. رئیس سازمان هوا و فضای روسیه تصریح کرد که الزامات و نیازمندی های این موشک در برخی جنبه ها مطابق با توافق مشتری یعنی وزارت دفاع روسیه، افزایش خواهد یافت.

پیشتر و در همین رابطه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که موشک سرمت تا اواخر سال ۲۰۲۲ در ارتش این کشور به خدمت گرفته خواهد شد.

پوتین در این باره در نشستی با فارغ التحصیلان موسسات آموزشی عالی نظامی گفت: آزمایش موفقیت آمیز موشک بالستیک قاره پیمای سنگین سرمت انجام شد. برنامه ریزی شده است که تا پایان سال اولین سری از این موشک به خدمت گرفته شود.

روسکاسموس قصد دارد در مجموع ۴۶ موشک سرمت جهت رفع نیازهای ارتش روسیه بسازد.

طبق اعلام وزارت دفاع روسیه، موشک مذکور قادر است اهدافی را در فواصل طولانی با استفاده از مسیرهای پروازی مختلف هدف قرار دهد و می تواند از هر گونه سیستم دفاع موشکی فعلی و آینده بگریزد.

روگوزین قبل تر نیز اعلام کرده بود که آزمایش های موشک سرمت در سال جاری میلادی ادامه خواهد داشت.

وزارت دفاع روسیه حدود دو ماه پیش در بیانیه ای اعلام کرده بود که موشک قاره پیمای بالستیک سرمت از مرکز زیرزمینی پایگاه فضایی «پلِسِتسک» با موفقیت پرتاب شده است.

به دنبال اعلام این خبر از سوی وزارت دفاع روسیه، ولادیمیر پوتین رییس جمهور این کشور اعلام کرد که این سلاح مشابهی در دنیا ندارد، امنیت روسیه را تامین و تهدیدکنندگان روسیه را مجبور به تجدید نظر می کند.

منبع : مهر