جادوی تندخوانی را در میزان پیشرفتتان دست کم نگیرید

جادوی تندخوانی را در میزان پیشرفتتان دست کم نگیرید

برای عاشقان کتاب و مطالعه هیچ چیز به اندازه دست یافتن به روشی خارق‌العاده برای کاهش زمان تمام کردن یک کتاب، هیجان‌انگیز نیست. روش های تندخوانی علاوه بر دوستداران کتاب می‌تواند برای مترجم‌ها، پژوهشگران، دانش‌آموزان، دانشجوها و تمام افرادی که باید زمان مطالعه خود را مدیریت کنند، بسیار ارزشمند و تعیین‌کننده باشد. انجام تمرینات و روش های تندخوانی همچنان که تمرکز و سرعت شما را در مطالعه بالا می‌برند، چالشی بسیار لذت‌بخش و هیجان‌انگیز برای شما خواهند بود. به همین دلیل از شما دعوت می‌کنم در این مقاله با من همراه باشید و شروع به انجام این تمرین‌ها کنید، از آن‌ها لذت ببرید و تغییری بزرگ در زندگی خود به وجود آورید. اگر دانش‌آموز یا دانشجو هستید و یا خود را برای آزمون‌های تحصیلی آماده می‌کنید به سایت vatanbooks.com سری بزنید و روش‌های تندخوانی را امتحان کنید.

چرا باید روش های تندخوانی را یاد بگیریم؟
علاوه بر کسانی که مطالعه بخشی از حرفه آن‌هاست، تمامی افراد به نوعی با کتاب سروکار دارند. مطالعه بخش جدایی‌ناپذیر یک سبک زندگی سالم است. بنابراین روش های تندخوانی تقریبا به درد همه افراد می‌خورد. این روش‌ها می‌بایست از سال‌های ابتدایی یادگیری خواندن و نوشتن در مدرسه به کودکان آموزش داده شود. اما متاسفانه جای این موضوع همچنان در برنامه آموزشی مدارس کشور ما خالی است. دلایل زیادی وجود دارد که همه افراد باید تندخوانی را یاد بگیرند که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم؛
تقویت کارایی مغز
در هنگام تندخوانی مغز باید اطلاعات را با سرعت بالا دریافت کند و این چالشی است که بیشتر قسمت‌های مغز را به فعالیت واداشته و تقویت می‌کند. یکی از این بخش‌ها حافظه است و شما با مهارت تندخوانی در واقع حافظه و دیگر کارایی‌های مغز خود را نیز تقویت می‌کنید.
افزایش تمرکز
سرعت مطالعه در بیشتر افراد ۶۰۰ کلمه در دقیقه (WPM) است. این عدد در افراد تندخوان به ۲۰۰ کلمه در دقیقه می‌رسد. دلیل پایین بودن سرعت مطالعه، استفاده از شیو‌ه‌های قدیمی و همچنین عدم تمرکز است. تقریبا همه روش های تندخوانی بر بالا بردن تمرکز استوار هستند و به مرور زمان با تقویت تمرکز کمک می‌کنند.
افزایش قدرت تفکر و حل مسئله
یکی از بهترین روش‌ها برای فعال نگاه داشتن مغز مطالعه است. تندخوانی تمرینی برای مرتب سازی اطلاعات و ایجاد ارتباط میان اطلاعات گذشته و جدید است. با افزایش سرعت مطالعه، پردازش اطلاعات و برقراری ارتباط میان آ‌ن‌ها با سرعت بیشتری در مغز انجام می‌شود و توانایی شما را در حل مسائل افزایش می‌دهد. تندخوانی به ویژه برای شرکت کنندگان در کنکور می تواند بسیار کمک کننده باشد. در کنار یادگیری روش‌های تندخوانی، استفاده از کتاب‌های کمک‌درسی که محتوای دروس را به صورت خلاصه بیان می‌کنند هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. می‌توانید در سایت وطن بوک به بهترین کتاب‌های کمک‌درسی دسترسی داشته باشید.
روش های تندخوانی
برای مهارت پیدا کردن در تندخوانی باید زمانی را به تمرین و افزایش تمرکز خود اختصاص بدهید. به خودتان زمان دهید و از تکنیک‌های ساده شروع کنید. اما باید در این کار استمرار و پشتکار داشته باشید. تنها در این صورت می‌توانید علاوه بر افزایش سرعت مطالعه، اطلاعات را به صورت دقیق و درست دریافت کنید.
تکنیک اول: ارزیابی سرعت مطالعه
پیش از انجام دیگر روش های تندخوانی، لازم است سرعت مطالعه خود را ارزیابی کنید. برای محاسبه سرعت، یک متن کوتاه را انتخاب کنید. تعداد متوسط کلمات هر خط را در نظر بگیرید و سپس این عدد را در تعداد خطوط ضرب کنید تا تعداد کلمات متن به دست آید. حالا زمان بگیرید و متن را مطالعه کنید و در این فرمول قرار دهید:

سرعت خواننده مبتدی: ۲۰۰ تا ۲۵۰ کلمه
سرعت خواننده متوسط: ۲۵۰ تا ۴۰۰ کلمه
سرعت خواننده ماهر: ۴۰۰ تا ۶۰۰ کلمه
در مرحله بعد سعی کنید تعداد کلمات خوانده شده در این بازه زمانی را افزایش داده و سرعت مطالعه خود را بالا ببرید.

تکنیک دوم: استفاده از نشانگر
هنگامی که با نگاه خود کلمات را دنبال می‌ کنید، چشمان شما به راحتی میان کلمات و یا حتی خطوط سرگردان می‌شوند. اما استفاده از یک نشانگر مانند انگشت دستتان یا یک مداد و قرار دادن آن زیر کلماتی که در حال خواندن آن‌ها هستید به راحتی این مشکل را حل می‌کند.

تکنیک چهارم: خواندن کتاب برعکس
یکی از روش های جالب تندخوانی، خواندن کتاب به صورت وارونه است. برای این کار صفحه‌ای از یک کتاب با متنی ساده و روان و بدون تصویر انتخاب کنید. زمان ۲ تا ۳ دقیقه را به صورت حدودی در نظر بگیرید و از بالای سمت راست صفحه کتاب وارونه شده شروع به خواندن کنید. در ابتدا درک مطلب پایین و سرعت کم است. پس از گذشت زمان در نظر گرفته شده یک مکث چند ثانیه‌ای کنید و مجددا شروع به خواندن کنید. حداقل ۵۰ صفحه را به این صورت بخوانید. در زمان مطالعه فاصله چشم و صفحه ۳۰ سانتی‌متر باشد و در دفعات بعدی سعی کنید این فاصله را به ۴۰ و ۵۰ سانتی‌متر برسانید.
تکنیک پنجم: اسکن کردن
در روش اسکن کردن شما توجه خود را به جهت خاصی معطوف می‌کنید و با دنبال کردن آن سرعت خود را بالا می‌برید درست مانند زمانی که در دفترچه تلفن یا لیست اسامی به دنبال شماره یا نام بخصوصی می‌گردید. روزولت یکی از مشتاق‌ترین رهبران در تندخوانی بود. او در ابتدا سرعتی متوسط در مطالعه داشت. برای خواندن کتاب‌های نویسنده مورد علاقه‌اش چارلز دیکنر از روش اسکن استفاده کرد. برای این کار فاصله بین کلماتی که چشمانش روی آن‌ها مکث می‌کرد را از ۴ کلمه به ۶ کلمه و سپس به ۸ کلمه افزایش داد. در مرحله بعد موفق به خواندن همزمان دو خط، خواندن به صورت زیگزاگی و در نهایت خواندن یک پاراگراف در یک نگاه شد.
تکنیک ششم: اسکیم کردن
روش اسکیم کردن یکی از روش های تندخوانی است که می‌تواند سرعت مطالعه و درک مطلب را به طور قابل توجهی افزایش دهد. این روش زمانی کاربرد دارد که شما نیاز به داشتن یک نگاه کلی و یا مروری بر مطالب دارید. در این روش شما اطلاعات کلی متن را دریافت می‌کنید و نباید بر تک تک کلمات و معنی آن‌ها تمرکز کنید. برای این کار توجه به عنوان، زیر عنوان‌ها، مقدمه یا پاراگراف اول، خط اول هر پاراگراف، کلمات کلیدی و پاراگراف آخر کفایت می‌کنند.
سخن آخر
ماه‌های پیش از کنکور، زمانی طلایی برای تعیین سرنوشت دانش‌آموزان است. در این مدت شرکت‌کنندگان باید با مدیریت زمان مطالب زیادی را مرور کرده و بر محتوای درس‌های خود تسلط پیدا کنند. با انتخاب کتاب‌های کمک‌درسی مناسب از سایت وطن بوک و همچنین تمرین روش‌های تندخوانی می‌توانید گام بزرگی به سوی موفقیت خود در کنکور بردارید.