دستگاه خشک کن تونلی و نواری چیست و چه کاربردی دارد؟

دستگاه خشک کن تونلی و نواری چیست و چه کاربردی دارد؟

در دنیای امروزی شاهد تولید روز افزون دستگاههای مختلف در حوزه های صنعتی هستیم که هر کدام میتوانند به بشر در تولید بیشتر و البته بهتر محصولات متنوع کمک کنند تا نسل بشر با مشکلات تولیدی در چرخه غذایی و دارویی مواجه نشود. در این بین دستگاههای خشک کن نیز در رده انواع دستگاههای کاربردی در صنایع غذایی و دارویی میباشند که میتوانند هر نوع ماده غذایی و دارویی و یا شیمیایی را با سرعت و دقت بالا و با حفظ کیفیت آن ها به خوبی خشک کنند. خشک کردن مواد غذایی و دارویی در گذشته یکی از روش های بسیار کاربردی در راستای حفظ کیفیت و ماندگاری محصولات بود. روش خشک کردن در گذشته معمولا از طریق نور آفتاب و یا محیط های گرم و خشک انجام میگرفت که از سرعت و البته دقت کمی برخوردار بود. ولی امروزه با توجه به نیاز روز افزون جامعه به محصولات غذایی و نیز پی بردن به مزیت خشک کردن مواد غذایی و دارویی، شرکت های متنوعی اقدام به تولید و عرضه محصولات خود بصورت خشک کرده اند که همین امر باعث شده تا نیاز به روش های نوین خشک کردن محصولات افزایش پیدا کند و شرکت های تولید کننده ماشین آلات صنعتی اقدام به طراحی و ساخت ماشین آلات خشک کن متنوعی با کاربردهای فراوان کنند. در این مطلب قصد داریم تا شما را با نوع خاصی از دستگاههای خشک کن با نام های خشک کن نواری و خشک کن تونلی آشنا کنیم. پس با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا این دو دستگاه را به شما معرفی کنیم.

دستگاه خشک کن صنعتی چیست؟

دستگاه خشک کن صنعتی به دستگاهی گفته میشود که قابلیت خشک کردن انواع محصولات غذایی و دارویی را با سرعت و دقت بالا دارد و میتواند هر نوع محصولی را با استفاده از نیروی برق، گاز، گازوئیل و… خشک کند. دستگاههای خشک کن صنعتی از تنوع بسیار زیادی برخوردار میباشند و میتوان بسته به نیاز و نوع محصول اقدام به خرید یکی از این محصولات کرد. این نوع دستگاهها در بازار با مدل های خشک کن های کابینی شناخته میشوند که میتوانند سینی هایی از محصولات را داخل خود برای خشک شدن مواد جای دهند. این دستگاهها میتوانند با سرعت بالا بسته به نوع محصول تولیدی اقدام به خشک کردن انواع مواد غذایی و یا دارویی و شیمیایی کنند. دستگاههای خشک کن صنعتی معمولا توسط تولید کنندگان بزرگ و کارگاهی برای محصولات مورد استفاده قرار میگیرند. این نوع خشک کن ها میتوانند از ظرفیت های ۵۰ کیلویی تا ظرفیت های چند تنی اقدام به خشک کردن محصولات متنوع کنند. در ادامه دو نمونه از دستگاههای خشک کن صنعتی را به شما معرفی میکنیم. پس با ما همراه باشید.

دستگاه خشک کن تونلی

دستگاه خشک کن تونلی در حقیقت نوع خاصی از دستگاههای خشک کن صنعتی در ظرفیت های بالا است که میتواند برای خشک کردن انواع محصولات متنوع نظیر میوه، سبزی، گیاهان دارویی، مواد شیمیایی متنوع و… مورد استفاده قرار بگیرد. این نوع دستگاه خشک کن تونلی قابلیت ساخت در ابعاد ۶، ۱۲ و ۱۸ متری را دارد که بسته به نیاز خریدار و تولید کننده توسط شرکت های تولیدی نظیر البرز ماشین کرج طراحی و ساخته میشوند. این دستگاه از سینی های زیادی بسته به متراژ مورد استفاده برخوردار است که میتواند با سرعت بسیار بالا اقدام به خشک کردن مستمر محصولات کند. نیروی مورد استفاده برای خشک کردن محصولات داخل این نوع خشک کن ها معمولا گاز طبیعی است که در برخی موارد بسته به نیاز خریدار میتوان از نیروهای جایگزینی نظیر برق و گازوئیل نیز استفاده نمود. این نوع خشک کن ها میتوانند در کارخانه جات بزرگ و کارگاههای با فضای بزرگ مورد استفاده قرار بگیرند. قابلیت خشک کردن محصولات با ظرفیت بالا این نوع خشک کن ها را به دستگاههایی تخصصی و صنعتی تبدیل کرده است که میتوانند هر نوع محصولی را به آسانی خشک کنند. در ساخت این دستگاهها از پشم سنگ با دانسیته ۸۰ و ضخامت ۵۰ در دیواره ها استفاده میشود که باعث میشود تا گرمای تولیدی به هیچ وجه از دستگاه خارج نشود و بدون هدر رفت گرما، محصول مورد استفاده کاملا خشک شود. این نوع خشک کن ها در رده خشک کن های صنعتی با ظرفیت بالا قرار میگیرند که میتوانند بدون وقفه در چرخه تولید قرار بگیرند.

 خشک کن کابینی البرز ماشین کرج-بامک

دستگاه خشک کن نواری

دستگاه خشک کن نواری یا خشک کن کانتینیوس به نوع خاصی از خشک کن های صنعتی گفته میشود که میتوانند بصورت مستمر اقدام به خشک کردن محصولات قرار گرفته بر روی نوار نقاله داخل دستگاه کنند. این نوع خشک کن ها میتوانند بسته به نیاز خریدار در انواع متراژهای متنوع تولید و روانه بازار شوند. خشک کن های نواری از تکنولوژی ویژه ای برای خشک کردن محصولات برخوردار هستند. در این نوع خشک کن ها نیاز به بستن درب دستگاه نیست و محصولات از طرفی وارد دستگاه میشوند و از طرف دیگر دستگاه بصورت خشک شده خارج میشوند. سرعت خشک شدن محصولات و خروجی دستگاه بستگی به نوع محصول مورد استفاده دارد. این دستگاه میتواند هر نوع محصولی را با سرعت و دقت بسیار بالا خشک کند. کاربرد این نوع دستگاه در ظرفیت های بسیار بالا است و میتواند محصولات در ظرفیت بالا را خشک کند. بعنوان مثال در موردی از این دستگاه جهت خشک کردن یونجه مورد استفاده در دامپروری استفاده شد که توانست با سرعت بالا و بصورت مستمر اقدام به خشک کردن یونجه به بهترین شکل ممکن کند.

دستگاه خشک کن تونلی و نواری را از کجا تهیه کنیم؟

خرید دستگاه خشک کن تونلی و نواری نیازمند کسب اطلاعات کافی در زمینه این نوع دستگاهها است. شرکت های معدودی در ایران اقدام به ساخت اینگونه خشک کن ها میکنند. در این بین شرکتهایی نظیر البرز ماشین کرج در رده بهترین های آن ها قرار میگیرند. ساخت ماشین آلات خشک کن صنعتی از ظرافت های فراوانی در ساخت برخوردار است که میتواند در نهایت محصول نهایی را تکمیل و آماده استفاده کند. استفاده از پشم سنگ در بدنه، استفاده از ورقه های آهنی با ضخامت مناسب در بدنه، استفاده از سیستم کنترل دستگاه، استفاده از مشعل و موتور و گیربکس مناسب در دستگاههای نواری و… همگی باعث میشوند تا دستگاه مورد نظر از کیفیت بالایی برخوردار شود و در طول تولید با مشکل مواجه نشود.

بهره مندی از گارانتی شرکتی معتبر و خدمات پس از فروش از نکاتی است که باید هنگام خرید دستگاه به آن دقت کنید تا در صورت بروز هرگونه مشکلی در آینده بتوانید در اسرع وقت برای رفع آن اقدام کنید. خرید دستگاه خشک کن صنعتی از طریق اینترنت و فروشگاههای اینترنتی نظیر فامکو و بامک سبب شده تا بتوان اینگونه دستگاهها را از این طریق نیز خریداری کرد. امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در زمینه ماشین آلات خشک کن در اختیار شما قرار داده باشیم. خوشحال میشویم تا در صورت تجربه استفاده از این نوع دستگاهها، نظرات و تجربیات خود را با ما در پایین همین مطلب در میان بگذارید.