دکتر اعصاب و روان خوب برای درمان افسردگی

دکتر اعصاب و روان خوب برای درمان افسردگی

احتمالا برای شما نیز پیش آمده است که در دوره‌های مختلف زندگی خود، تحت تأثیر شرایطی که در آن قرار دارید، احساس ضعف و پوچی کنید یا ممکن است به وضوح تغییر خلق و خو را در اطرافیان و نزدیکان خود مشاهده کرده باشید. این اختلال خلقی که علائم مختلفی هم دارد، با عنوان افسردگی شناخته می‌شود و در صورت تشدید به درمان نیاز دارد. با توجه به اینکه یک درمانگر خوب نقش بسیار مهمی در روند بهبود اوضاع روحی و روانی افراد بیمار دارد، انتخاب یک دکتر اعصاب و روان متخصص و باتجربه به شدت مورد توجه قرار می‌گیرد. در این راستا برای شناخت دکتر اعصاب و روان خوب لازم است با ویژگی‌های یک روانپزشک حرفه‌ای آشنا شوید.

افسردگی چیست؟

قطعا وقتی به دنبال یک دکتر اعصاب و روان خوب هستید، قصد دارید که این اختلال خلقی را در خود یا دیگران درمان کنید و به همین منظور با علائم افسردگی آشنا هستید؛ اما اگر پیش از بررسی موضوع اصلی مختصری راجع به افسردگی صحبت کنیم خالی از لطف نخواهد بود. افسردگی نوعی بیماری روانی است که نحوه بروز احساسات و خلق و خو را تغییر می‌دهد. این علائم در صورتی به تشخیص قطعی افسردگی می‌انجامد که حداقل به مدت دو هفته وجود داشته باشد. معمولا افراد در شرایط خاص به این بیماری دچار می‌شوند. از طرفی به دلیل وجود تفاوت در خصوصیات اخلاقی هر فرد، می‌توان افسردگی را به چند نوع مختلف تقسیم کرد.

انواع افسردگی شامل:

  • اختلال افسردگی مزمن
  • افسردگی پس از زایمان
  • افسردگی روانی
  • اختلال افسردگی فصلی
  • اختلال دوقطبی 

تشخیص نوع افسردگی و شروع درمان این اختلال، آن هم به شیوه صحیح همگی به تخصص و تجربه یک دکتر اعصاب و روان خوب بستگی دارد. یک روانپزشک خوب به درستی می‌تواند حتی شدیدترین علائم افسردگی را درمان کند‌. تشخیص نوع افسردگی و نحوه درمان آن به عهده روانپزشک است؛ اما لازم است قبل از مراجعه به روانپزشک با علائم این بیماری آشنا باشید تا در صورت تکرار آن‌ها سریع به یک دکتر خوب مراجعه کنید.

علائم افسردگی چیست؟

اگر شما مدام احساس ناراحتی و پوچی می‌کنید یا دائما اضطراب دارید، ناامید و بدبین هستید، زود رنج و کج خلق شده‌اید، مانند قبل تمرکز ندارید، از فعالیت‌ها و سرگرمی‌های روزمره خود لذت نمی‌برید، مدام خسته و بی انرژی هستید، انگیره‌ای برای انجام فعالیت‌های روزمره ندارید، احساس گناه و خود کم بینی دارید، اشتهای خود را از دست داده و وزنتان تغییر کرده، احساس بی قراری دارید، به فکر خودکشی و مرگ هستید، حتی در خوابتان نیز تغییرات قابل توجهی ایجاد شده است، به عنوان مثال: خیلی بیشتر از قبل می‌خوابید یا بد خواب شده‌اید و در نهایت هر روز به این علائم دچار هستید، متأسفانه شما به اختلال افسردگی دچار هستید. اما اصلا جای نگرانی نیست؛ چون می‌توانید حتی شدیدترین حالت این بیماری را به کمک یک دکتر اعصاب و روان خوب درمان کنید.

روش‌های درمان افسردگی

همانطور که مشخص است برای درمان افسردگی باید به روانپزشک مراجعه کنید. روانپزشک در واقع پزشکی است که به مسائل جسمی و روانی آگاه است و با تخصص در زمینه سلامت روان و سلامت جسمی به بهبود ارتباط بین این دو کمک می‌کند؛ بنابراین درمان افسردگی هم با مشاوره و هم با دارو انجام می‌شود. دکتر اعصاب و روان با استفاده از داروهای ضد افسردگی تلاش می‌کند که عملکرد مغز را ارتقاء ببخشد و استرس و علائم ناشی از تغییرات خلق و خو را کاهش دهد. داروهای افسردگی مانند هر داروی دیگری پس از گذشت یک دوره مشخص اثربخشی خود را نشان می‌دهند. در این مدت روانپزشک سعی می‌کند با گفتگو و مشاوره، ذهن بیمار را از سمتی که او را آزار می‌دهد، دور کند‌.


اگر درمان دارویی و روان درمانی نتیجه رضایت‌بخشی نداشته باشد، دکتر اعصاب و روان، درمان به روش‌های تحریک مغز را آغاز می‌کند‌. روش الکتروشوک یک روش درمانی موثر برای درمان افسردگی‌های شدید شناخته می‌شود. این روش درمانی طبق تشخیص و دستور پزشک طی چند جلسه انجام می‌شود. همانطور که افراد افسرده تمام علائم افسردگی را بروز نمی‌دهند، روش‌های درمان افسردگی نیز در تمام افراد یکسان نیست و در هر فرد به شدت بیماری او بستگی دارد. در نظر داشته باشید تلاش و همت بیمار نیز تأثیر بسیار زیادی در روند درمان و بهبودی او دارد.

یک روانپزشک خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

حال که با علائم افسردگی آشنا شده‌اید و روش‌های درمانی آن را شناخته‌اید، می‌توانیم راجع به ویژگی‌های یک دکتر روانپزشک خوب صحبت کنیم. با توجه به اینکه تعداد زیادی از روانپزشکان در سطح شهر طبابت می‌کنند، انتخاب بهترین روانپزشک تهران کمی چالش برانگیز و سخت شده است. به همین خاطر شناخت ویژگی‌های یک دکتر خوب می‌تواند به شما کمک کند که هرچه سریع‌تر با او ارتباط بگیرید و پروسه درمان را آغاز کنید. فراموش نکنید یک دکتر خوب می‌تواند مانند یک چراغ راهنما شما را به مسیر روشن هدایت کند و از تاریکی نجات دهد. در واقع انتخاب یک درمانگر خوب لازمه یک درمان موفق است.

تخصص و مهارت

یک دکتر اعصاب و روان خوب قبل از هرچیزی باید در حوزه فعالیت‌های خود دانش، آگاهی و تخصص کافی داشته باشد و از تجربه و مهارت‌های عملی بالا در به کارگیری روش‌های درمانی برخوردار باشد.

مشاوره حرفه‌ای

درمان دارویی یا به کارگیری تکنیک‌های درمانی در حیطه تخصص هر روانپزشکی است. پس آنچه به ارزش و اعتبار یک درمانگر خوب می‌افزاید، نحوه ارتباط ایشان با شماست. یک فرد افسرده بیشتر از اینکه به درمان دارویی واکنش نشان دهد، منتظر یک تلنگر برای ایجاد تغییر است و این ویژگی از ذات و خصلت او نشأت می‌گیرد. هر چند درمان دارویی نقش بسیار مهمی در روند درمان بیمار دارد؛ اما یک فرد افسرده بیشتر به همدلی نیاز دارد و یک دکترمتخصص اعصاب و روان باید بتواند با شناخت جنبه‌های روانشناختی بیمار به بهترین شکل با او ارتباط دوستانه برقرار کند و با کلام خود ذهن و روح فرد افسرده را تحت تأثیر قرار دهد. به این ترتیب یک دکتر اعصاب و روان قبل از هر چیزی باید آرامش و اعتماد فرد بیمار را جلب کند.

برای این منظور دکتر متخصص اعصاب و روان (روانپزشک) باید بدون عجله و با آرامش مقابل بیمار بنشیند و با ایجاد ارتباط چشمی ضمن ایجاد یک فضای آرام به بیمار فرصت صحبت کردن بدهد. دکتر اعصاب و روان باید به بیمار حق انتخاب بدهد یا این حس در بیمار تلقین شود که تنها یک بیمار است و این بیماری ناخواسته چیزی از ارزش و احترام او کم نکرده است. دکتر خوب باید برای بیمار وقت بگذارد و به تمام صحبت‌های او گوش بسپارد. یک پزشک خوب باید از هویت و سابقه بیمار مطلع شود تا بتواند بهتر راجع به درمان او تصمیم بگیرد. این در حالی است که برخی بیماران از بیان هویت یا سابقه خود شرم دارند یا احساس ضعف می‌کنند‌ و این توانایی پزشک است که بتواند چنین شهامتی را در فرد بیمار ایجاد کند.

جمع‌بندی

در این مطلب ضمن بررسی چیستی افسردگی علائم آن را شرح دادیم و به اختصار انواع افسردگی را برشمردیم. پس از آن ویژگی‌های یک دکتر اعصاب و روان خوب را بررسی کردیم. از آنجا که یک پزشک خوب نقش بسیار پررنگی در درمان افسردگی دارد، انتخاب یک دکتر متخصص حرفه‌ای اهمیت ویژه‌ای می‌یابد. در این راستا شما می‌توانید با شناخت ویژگی‌های یک درمانگر خوب، بهترین روانپزشک تهران را پیدا کرده و روند درمانی خود را آغاز کنید.