رشد ۲۴ درصدی‌آموزش‌های مهارتی/ ایجاد ۲ و نیم میلیون فرصت شغلی

رشد ۲۴ درصدی‌آموزش‌های مهارتی/ ایجاد ۲ و نیم میلیون فرصت شغلی

به گزارش خبرگزاری مهر، صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز صبح امروز در مجموعه تلاش وزارت کار میزبان ۲۰۰ نفر از دانشجویان بسیجی دیدار کرد تا رشته‌های تخصصی با مسائل مهم کشور مماس شوند.

وزیر تعاون در این مراسم به شرح اقدامات وزارت تعاون پرداخت و گفت: این جلسات شب قدری است تا مدیران، خدا را ناظر بر کرده‌های خود ببینند. به روایت آمار، دهه ۹۰ دهه رکود در کشور بوده است. معدل رشد اقتصادی نیز منفی و در برخی سنوات تا نیم درصد بوده است. نرخ بیکاری افزایش نامتناسب داشته، ضریب جینی و فاصله طبقاتی تناسب نداشته و بدهی‌ها نیز افزایشی بوده است.

وی ادامه داد: تا سال ۱۴۰۰ صندوق‌های بازنشستگی کشوری ۴۰۰ همت کسری منابع داشتند و ارز ترجیحی که برای کالاهای اساسی پیش‌بینی کرده بودند در ۵ ماه نخست سال تمام شده بود. دولت لایحه‌ای را با قید فوریت به مجلس تقدیم کرد، مجلس فوریت را نپذیرفت و دولت با اذن رهبر معظم انقلاب اسلامی سال را با لایحه قبلی ادامه داد.

مرتضوی خاطرنشان کرد: روز چهارشنبه رئیس کل بانک مرکزی گزارش داد که نرخ رشد اقتصادی ما در کانال ۷.۲ قرار گرفته است.

وزیر تعاون تاکید کرد: در حالی که دولت قبل اصل و فرع اوراق خزانه را بالغ بر ۶۰۰ همت تا سررسید ۱۴۰۴ منتشر کرد، توانستیم امروز به رشد اقتصادی برسیم و نرخ بیکاری در اغلب زمینه‌ها کاهش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون فرآیند اشتغال خرد و خانگی افزایش پیدا کرده و معدل این است که بیش از ۲ و نیم میلیون فرصت شغلی در این کشور ایجاد شده است. آموزش‌های مهارتی در حوزه وزارت کار و رفاه اجتماعی ۲۴ درصد رشد داشته است.

مرتضوی در ادامه گفت: افزایش ۱۰ درصدی اشتغال فارغ التحصیلان، استقرار نظام جامع اطلاعات بازار کار با راه‌اندازی سامانه جستجوی شغل و رصد اشتغال کشور، حفظ و صیانت از نیروی کار، افزایش بهداشت کار، ایجاد ۸۴۲ خانه بهداشت کارگری، افزایش ۳.۵ درصد شاغلان بخش تعاون، رشد ۱۰ درصدی تعاونی‌ها، توسعه تعاونی‌های دانش‌بنیان، کاهش مدت زمان ثبت و تشکیل تعاونی‌ها، رشد ۹۴ درصدی اعطای تسهیلات به فعالان بخش تعاون از دیگر اقدامات بخش تعاون است.

وزیر تعاون با بیان اینکه در حوزه رفاه اجتماعی نیز چند کار خوب انجام شده است، ادامه داد: در قانون بودجه ۱۴۰۱ به دولت اجازه داده شد تا با حذف ارز ترجیحی سامانه کالابرگ را راه‌اندازی کند. این سامانه در برنامه قرار نگرفته بود، وزارت تعاون به این موضوع ورود کرد و این سامانه اکنون در همه نقاط کشور راه‌اندازی شده و مجموعاً ۲۰۰ هزار فروشگاه به این سامانه متصل شده‌اند.

مرتضوی متناسب‌سازی یارانه با دهک‌بندی را از دیگر اقدامات وزارت تعاون دانست و افزود: اکنون سه دهک اول تا سوم جامعه یارانه ۴۰۰ تومانی و دهک‌های بعدی یارانه ۳۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند. در قدم بعدی برای تشویق آحاد مختلف مردم از یارانه، دولت یک یارانه مضاعف در نظر گرفت تا آن دسته از افرادی که از کالابرگ الکترونیکی استفاده می‌کنند، در صورت خرید معادل ۵۰ درصد یارانه‌شان، تا ۱۲۰ هزار تومان یارانه مضاعف دریافت کنند.

وزیر تعاون گفت: کار دیگری که دولت در این زمان انجام داد، بحث پرداخت یارانه به کودکان زیر ۶ سال دهک ۱ تا ۷ جامعه که نمودار رشد آن‌ها دارای اختلال است، ماهانه ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان یارانه پرداخت می‌شود.

وی در خصوص اقدامات دیگری که در این وزارتخانه انجام شده به تأدیه بدهی ۱۷۰ هزار میلیارد تومانی تأمین اجتماعی و تسویه بدهی انباشته اشاره کرد و افزود: پوشش هزینه‌های بیماران خاص، معافیت افراد بالای ۶۵ سال از پرداخت فرانشیز بیمارستان‌ها، افزایش مرخصی بارداری از ۶ ماه به ۹ ماه، کاهش مراجعه ۱۶۰ میلیونی مراجعین تأمین اجتماعی با ارائه خدمات غیرحضوری در قالب ۷۵ خدمت، حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل از دیگر اقدامات این بخش است.