رشد ۲۷۴۳۲ واحدی شاخص کل بورس

رشد ۲۷۴۳۲ واحدی شاخص کل بورس

به گزارش خبرنگار مهر، شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با رشد بیش از ۲۷ هزار واحدی را ثبت کرد

ارزش معاملات خرد عدد ۶,۶۲۱ میلیارد تومان را به ثبت رسانده است که نسبت به میانگین هفتگی، ۱۸% و نسبت به میانگین ماهانه ۴۲% افزایش داشته است.

در یک هفته گذشته برآیند معاملات در بازار سهام، خروج نقدینگی حقیقی (فروش حقیقی به حقوقی) به ارزش ۲۲ میلیارد تومان را نشان می‌دهد. اما امروز ۱۷۷ میلیارد تومان ورود نقدینگی انجام شده است. این دومین روز متوالی است که نقدینگی حقیقی وارد سهام می‌گردد.

برآیند معاملات صندوق‌های درآمد ثابت نیز در یک هفته گذشته حاکی از ۲۰۴ میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی از این صندوق‌ها است. خروج نقدینگی از این صندوق می‌تواند نکته مثبتی برای بازار سهام باشد. امروز نیز روند خروج نقدینگی حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت برای سومین روز متوالی با ثبت رقم ۷۸۳ میلیارد تومان همچنان ادامه دارد. در یک هفته گذشته شیب خروج از این صندوق‌ها هم نسبت به میانگین ماهانه در حال افزایش است.

ارزش صف‌های خرید ۲۶۲ میلیارد تومان است که کاهش ۲ میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی را نشان می‌دهد.
این در حالی است که ارزش صف‌های فروش با افزایش ۳۱ میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی، در محدوده ۳۱۹ میلیارد تومان قرار دارد.

ولید هلالات فعال بازار سرمایه در این باره نوشت: بازگشت ۱۰۰ هزار نفری فعالان بازار به معاملات امروز در کنار حجم و ارزش معاملات فضای روانی نسبتاً خوبی را ترسیم کرد. بازار بدون توجه به اخبار خارج از بازار کار خود را آغاز کرد و فعالین بازار عمدتاً در حال بحث در خصوص اطلاعات و اخبار مرتبط با بورس بودند. ارزش معاملات سهام و حق تقدم ۵.۵ همت بود و بیش از یک هزار میلیارد تومان نیز صندوق‌های سهامی مورد معامله قرار گرفتند.

به گفته هلالات، حدود ۲۰ درصد فعالین بازار ترجیح دادند به جای خرید سهام، اقدام به خرید یک پرتفوی متنوع کنند. همچنان کدهای فروشنده از کدهای خرید قوی‌تر هستند اما سوابق نشان می‌دهد که پس از چند روز برگشت و پس از تثبیت بازار، کدهای خریدار از فروشنده‌ها قوی‌تر می‌شوند و دقیقاً در زمانی که دیگر کسی انتظار بالاتر رفتن را ندارد، سهم‌های به قیمتی بالاتر از آنچه تحلیلگران انتظار دارند، می رسند.

تزریق محرک‌هایی از جنس اقتصاد و بازار سهام، می‌تواند فضای نزولی ۷ ماه اخیر را صعودی کند. روز گذشته در نظرسنجی ۹۲ درصد افراد اعتقاد داشتند که بازار امروز متعادل یا صعودی خواهد بود. ۶۵ درصد فعالان بازار اعتقاد داشتند که شاخص ۲۰ تا ۴۰ هزار واحد مثبت خواهد خورد و در نهایت شاهد رشد ۲۷ هزار واحدی بودیم. همین نشان می‌دهد که نگاه منفی تضعیف شده و داده‌های مثبت از درون بورس می‌تواند منجر به جوشش بازار شود.