روایت آمار از لیگ قهرمانان اروپا در فصلی که گذشت

روایت آمار از لیگ قهرمانان اروپا در فصلی که گذشت

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سرانجام منچسترسیتی بعد از سال‌ها تلاش برای کسب اولین قهرمانی اروپایی‌اش موفق به کسب این افتخار شد. پیروزی پپ گواردیولا و شاگردانش برابر اینتر سیمونه اینزاگی اما با ثبت آماری همراه شد که به نوبه خودشان جالب توجه و بعضاً بی‌سابقه بودند. به همین بهانه سایت یوفا آمار لیگ قهرمانان اروپا در فصلی که گذشته را مورد بررسی قرار داده است.

یک

پپ گواردیولا اولین مربی در تاریخ رقابت‌های اروپایی است که دو بار موفق به کسب سه گانه (لیگ، جام حذفی و لیگ قهرمانان اروپا یا جام باشگاه‌های اروپا) می‌شود. او پیش از منچسترسیتی، در سال 2009 نیز با بارسلونا به این افتخار نائل آمده بود. در آن سال البته او موفق به کسب شش‌گانه شد که سه جام دیگر، سوپرجام اروپا، سوپرجام اسپانیا و جام جهانی باشگاه‌ها را هم شامل می‌شد.

دو

تنها برای دومین بار در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا – صرف‌نظر از بازی‌های کشیده شده به وقت‌های اضافه – در یک مسابقه از دقیقه 90 به بعد، سه گل به ثمر رسید که این اتفاق در پیروزی 2 بر یک اتلتیکومادرید برابر پورتو در مرحله گروهی رخ داد. از قضا همین دو تیم، رقم زننده نخستین بار وقوع چنین اتفاقی بودند.

سه

هت‌تریک روبرت لواندوفسکی برای بارسلونا مقابل ویکتوریا پلژن جمهوری چک در هفته نخست مرحله گروهی، مهاجم لهستانی را به اولین بازیکن در تاریخ تبدیل کرد که با سه تیم متفاوت در لیگ قهرمانان اروپا هت‌تریک کرده است. اولین بار برای دورتموند، دومین بار برای بایرن مونیخ و سومین بار برای بارسلونا.

منچسترسیتی سومین تیم انگلیسی تاریخ است که سه فصل متوالی به مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا رسیده است. چلسی و منچستریونایتد هر دو در فاصله سال‌های 2006 تا 2009 این کار را انجام داده بودند.

لیگ قهرمانان اروپا , تیم فوتبال منچسترسیتی انگلیس ,

پنج

دو تیم همشهری میلان و اینتر برای اولین بار در تاریخ خود طی یک فصل ۵ بار دربی دلامادونینا را در رقابت‌های رسمی برگزار کردند. در سری A سهم هر تیم یک پیروزی بود اما در سوپرجام و هر دو بازی رفت و برگشت نیمه نهایی لیگ قهرمانان این تیم آبی‌و‌مشکی‌پوش شهر میلان بود که همشهری قرمزومشکی‌پوش خود را شکست داد.

شش

بایرن مونیخ برای سومین بار طی ۴ فصل اخیر، هر ۶ بازی خود در مرحله گروهی لیگ قهرمانان را برد. باواریایی‌ها پیش از این اولین تیمی شده بودند که در سه فصل موفق به ثبت رکورد صد درصد پیروزی در مرحله گروهی شده‌اند.

از زمانی که مهمترین تورنمنت باشگاهی جهان به عنوان لیگ قهرمانان اروپا شناخته شده است (سال ۱۹۹۲)، بنفیکا ۶ بار به مرحله یک چهارم نهایی این مسابقات راه یافته و در هر ۶ مورد بازنده بوده است.

هفت

محمد صلاح ستاره مصری خط حمله لیورپول در هفته چهارم مرحله گروهی فصل جاری که تیمش در گلاسکو با پیروزی ۷ بر یک برابر رنجرز نماینده اسکاتلند را تحقیر کرد، سریع‌ترین هت‌تریک تاریخ لیگ قهرمانان را در 7 دقیقه نخست بازی به ثبت رساند.

هشت

منچسترسیتی در حالی اولین قهرمانی‌اش در لیگ قهرمانان اروپا را کسب کرد که در هیچ یک از بازی‌هایش طعم شکست را نچشید. تیم پپ گواردیولا 8 تا از 13 تا بازی‌اش را برد و در مابقی آنها مساوی کرد. سیتی در عصر لیگ قهرمانان هشتمین تیم و در کل تاریخ این مسابقات با احتساب جام باشگاه‌های اروپا پانزدهمین تیمی است که بدون باخت قهرمان لیگ قهرمانان می‌شود.

یازده

اینتر چهارمین تیمی شد که در ۱۱ دقیقه نخست یک بازی از مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا، دو گل از حریف خود پیش می‌افتد. یوونتوس برابر منچستریونایتد در سال 1999، منچستریونایتد برابر آرسنال در سال 2009 و منچسترسیتی برابر رئال مادرید در سال 2022، سه تیم قبلی بودند که این کار را انجام دادند.

پانزده

در هفته چهارم مرحله گروهی این فصل، الکسیس سانچس با آرتورو ویدال به عنوان بهترین گلزن شیلیایی تاریخ لیگ قهرمانان اروپا با ۱۵ گل زده برابر شد.

لیورپول در این فصل به تنها چهارمین تیم تاریخ تبدیل شد که با وجود کسب ۱۵ امتیاز در مرحله گروهی به عنوان تیم سرگروه به مرحله بعدی نمی‌رود.

شانزده

با ۱۶ سال و ۳۴۳ روز سن، وارن زییر امری، هافبک تیم پاری‌سن‌ژرمن جوان‌ترین بازیکنی شد که در یک بازی از مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا در ترکیب اصلی تیمش قرار می‌گیرد. این اتفاق در شکست یک بر صفر پاریسی‌ها برابر بایرن مونیخ در بازی رفت مرحله یک هشتم نهایی رخ داد.

سادیو مانه مهاجم سنگالی بایرن مونیخ در هر ۱۶ بازی اخیرش در لیگ قهرمانان اروپا که در آنها گل زده، شاهد پیروزی تیمش بوده است. آخرین باری که او گل زد و تیمش نبرد، سال ۲۰۱۸ که لیورپول در فینال لیگ قهرمانان اروپا به لیورپول باخت.

هفده

آنتونیو نوسا، بازیکن کلوب بروژ بلژیک با گلی که در هفته دوم مرحله گروهی مسابقات به پورتو زد، با ۱۷ سال و ۱۴۹ روز سن، دومین گلزن جوان تاریخ لیگ قهرمانان اروپا شد.

لیگ قهرمانان اروپا , تیم فوتبال منچسترسیتی انگلیس ,

هجده

لیونل مسی و کریم بنزما به ترتیب با همراهی پاری‌سن‌ژرمن و رئال مادرید مسابقات این فصل، اولین بازیکنانی شدند که 18 فصل متوالی در لیگ قهرمانان حضور داشته‌اند و البته این آخرین فصل حضورشان در این مسابقات بود.

نوزده

بایرن مونیخ در ۱۹ دوره اخیر لیگ قهرمانان اروپا، همواره اولین بازی‌های خودش را در مرحله گروهی برده است و در 17 مورد آنها گلی هم دریافت نکرده است.

بیست

ناپولی با ۲۰ گل زده، بیشترین تعداد گل به ثمر رسانده در مرحله گروهی فصل جاری را ثبت کرد.

بیست‌و‌سه

منچسترسیتی بیست‌و‌سومین تیم متفاوتی است که فاتح لیگ قهرمانان/ جام باشگاه‌های اروپا می‌شود و از سال 2012 اولین تیمی است که برای نخستین بار قهرمانی در این رقابت‌ةا را تجربه می‌کند.

بیست و‌چهار

هیچ‌یک از 24 بازی قبلی تیم مارسی در لیگ قهرمانان اروپا با تساوی همراه نشده است.

تیم ویکتوریا پلژن جمهوری چک با ۲۴ گلی که در مرحله گروهی فصل جاری خورد، رکورددار بیشترین گل خورده در این مرحله از لیگ قهرمانان اروپا شد.

باشگاه منچسترسیتی با ۲۶ بازی بدون باخت خانگی متوالی در لیگ قهرمانان اروپا، رکورد بیشترین بازی بدون شکست متوالی خانگی در اروپا میان تیم‌های انگلیسی را شکست. آخرین باخت خانگی سیتی در لیگ قهرمانان با نتیجه 2 بر یک برابر لیون در فصل 19-2018 بود.

سی‌‌و‌پنج

گل ارلینگ هالند برای منچسترسیتی برابر بایرن مونیخ در بازی برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا، او را به رکورددار ثبت کوتاه‌ترین زمان برای به ثمر رساندن 35 گل و همزمان به جوانترین بازیکنی که این تعداد گل در لیگ قهرمانان اروپا زده است، تبدیل کرد. ستاره نروژی در بیست‌و‌هفتمین بازی خود در لیگ قهرمانان اروپا و با 22 سال و 272 روز سن، سی‌و‌پنج گله شد. رکورددار قبلی رود فن‌نیستلروی با 42 بازی بود.

لیگ قهرمانان اروپا , تیم فوتبال منچسترسیتی انگلیس ,

سی‌و‌شش

منچسترسیتی در تمام بازی‌های خانگی‌اش در مراحل گروهی لیگ قهرمانان اروپا 36 گل به ثمر رسانده است.

سی‌و‌هفت

با دقیقاً ۳۷ سال و ۵۴ روز سن، لوکا مودریچ، هافبک کروات رئال مادرید به پنجمین بازیکن مسن تاریخ لیگ قهرمانان اروپا تبدیل شد. او این رکورد را در هفته آخر مرحله گروهی ثبت کرد، رکوردی که ادین ژکو مهاجم بوسنیایی اینتر در بازی رفت مرحله نیمه نهایی برابر میلان تکرار کرد. ژکو همچنین به دومین گلزن مسن مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا بعد از رایان گیگز با ۳۷ سال و ۱۴۷ روز سن، تبدیل شد.

چهل

کیلیان امباپه، مهاجم فرانسوی پاری‌سن‌ژرمن با 23 سال و 317 روز سن، جوانترین بازیکنی شد که در لیگ قهرمانان اروپا به گل چهلم می‌رسد و رکورد قبلی که در اختیار مسی با 24 سال و 130 روز سن بود را شکست.

یکصد

پپ گواردیولا سومین سرمربی تاریخ است که تعداد پیروزی‌هایش در لیگ قهرمانان اروپا سه رسمی می‌شود. کارلو آنچلوتی با 107 پیروزی و سرالکس فرگوسن با 102 پیروزی نفرات قبلی بودند.

لیگ قهرمانان اروپا , تیم فوتبال منچسترسیتی انگلیس ,

۱۹۱

کارلو آنچلوتی سرمربی رئال مادرید در بازی برگشت تیمش برابر منچسترسیتی در مرحله نیمه نهایی، رکورد یکصدونود یک بازی در لیگ قهرمانان اروپا به عنوان سرمربی را ثبت کرد و رکورد قبلی که متعلق به فرگوسن بود را شکست.

۳۰۴

در مرحله گروهی لیگ قهرمانان فصل جاری ۳۰۴ گل به ثمر رسید که ۷ تا بیشتر از همین مرحله در فصل گذشته بود، به طور متوسط ۳.۱۷ گل در هر بازی.

انتهای پیام/