سیستم ضد پهپادی که پهپاد‌های مهاجم را مجبور به فرود می‌کند

سیستم ضد پهپادی که پهپاد‌های مهاجم را مجبور به فرود می‌کند

سیستم قابل حمل و خودکار مجهز به هوش مصنوعی موسوم به «تایتان» (Titan) ساخت شرکت «سیتادل» (Citadel)، تهدیدات هوایی، زمینی و دریایی را شناسایی می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، محققان برای دفاع از کشتی‌ها، وسایل نقلیه و هواپیما‌ها در برابر تهدیدات احتمالی پهپادها، یک سیستم ضد پهپاد خودکار متکی به هوش مصنوعی و فناوری یادگیری ماشین ساخته‌اند که قابل حمل است.

این سیستم موسوم به «تایتان» ساخت شرکت «سیتادل»، پهپاد‌ها یا هواپیما‌های بدون سرنشین را وادار می‌کند تا بدون ایجاد اختلال در ارتباطات الکترونیکی اطراف، به شکل ایمن به زمین بنشینند، چیزی که در مناطق پیچیده و متراکم شهری بسیار مفید خواهد بود.

«کریستوفر ویلیامز» مدیرعامل شرکت «سیتادل» توضیح داد: «تایتان» به عنوان تنها راه حل مجهز به حسگر خودکار RF (فرکانس رادیویی) موجود در بازار که از هوش مصنوعی و فناوری یادگیری ماشین برای تشخیص، شناسایی، ردیابی و تسلط ایمن بر هواپیما‌های بدون سرنشین استفاده می‌کند، یک نیروی ویژه برای ایالات متحده و نیرو‌های متحد آن است.

اما «تایتان» دقیقا چگونه کار می‌کند و چه کاری انجام می‌دهد؟ همانطور که شرکت سازنده اشاره کرده است،«تایتان» به راحتی ظرف کمتر از پنج دقیقه قابل راه‌اندازی است و می‌تواند منطقه‌ای به وسعت بسیار بیشتر از محدوده دید چشم انسان را اسکن کند. ضمن اینکه به منظور سهولت کار، «تایتان» به گونه‌ای طراحی شده است که کاربران آن نیازی به آموزش‌های ویژه ندارند و برای کار با آن نیازی به تخصص نیست.

برای اینکه این سیستم به راحتی قابل استفاده باشد، برای هر دو کارایی ثابت و متحرک مهندسی شده است، بنابراین می‌تواند به عنوان یک دستگاه خودکار و مستقل به تنهایی یا سوار بر یک وسیله نقلیه استفاده شود.

علاوه بر این، «تایتان» قادر است هواپیما‌های بدون سرنشین را در خشکی، زیر آب و هوا شناسایی کند و داده‌ها را برای تجزیه و تحلیل ردیابی و ذخیره کند.

این سیستم با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی تهدید‌های هواپیما‌های بدون سرنشین را طی چند هفته ارزیابی می‌کند و آن را با سوابق ماه‌ها یا گاهی حتی سال‌های گذشته مقایسه می‌کند.

«تایتان» با هدف محافظت از نیروها، تاسیسات و دارایی‌های ارزشمند در برابر تهدیدات هواپیما‌های بدون سرنشین در مواردی که نمی‌توان از سیستم‌های دارای چند حسگر استفاده کرد، ساخته شده است. این سیستم اقدامات متقابل هدفمندی را ارائه می‌دهد و گسترده‌ترین سطح شناسایی تهدید را در سیستم‌های ضد پهپادی فراهم می‌کند.

با وجود هواپیما‌های بدون سرنشین و سیستم‌های آن‌ها که هر ساله به روز می‌شوند، داشتن سیستم‌هایی مانند “تایتان” برای محافظت از مردم، نیرو‌ها و دارایی‌ها بسیار مهم است.