صدر اعظم آلمان: شرایط مهاجرت کاری به آلمان تسهیل می‌شود

صدر اعظم آلمان: شرایط مهاجرت کاری به آلمان تسهیل می‌شود

وعده تسهیل شرایط مهاجرت کاری به آلمان توسط صدر اعظم این کشور، یکی از خبرهای خوبی است که این روزها توجه متقاضیان را به خود جلب کرده است. کشور آلمان از شرایط مطلوبی برای کار برخوردار بوده و با ارائه دستمزدهایی متناسب با سطح زندگی در این کشور، به انتخاب اول بسیاری از مهاجران تبدیل شده است. اما آنچه که برای مهاجرت به آلمان اهمیت دارد، این است که بتوانید با شرایط این روند آشنا شده و اطلاعات کافی درباره آن داشته باشید. در ادامه با نگاهی به شرایط مهاجرت کاری به آلمان و جزئیات آن، به آخرین وعده‌ها و طرح‌هایی که با تغییرات سیاسی در این کشور ارائه شده، می‌پردازیم.

انواع ویزای کار در آلمان


کشور آلمان همواره یکی از مقاصد اصلی و جذاب برای مهاجرانی است که قصد دارند برای کار به یک کشور جدید بروند. دولت فدرال با در نظر داشتن این مسئله برنامه‌های مهاجرتی متعددی را طراحی کرده است. مهمترین تفاوت انواع ویزای کار آلمان، در مدت اقامت و انقضای آن است. افرادی که قصد مهاجرت کاری به آلمان را دارند باید این مسیرهای مختلف را بررسی کرده و با در نظر داشتن شرایط خود، ببینند کدام یک برای آنان مناسب‌تر است. مسیرهای اصلی مهاجرت کاری و انواع ویزای کاری آلمان عبارت است از:

  • ویزای کار (Employment Visa)
  • ویزای جستجوی کار یا جاب سیکر (Jobseeker Visa)
  • ویزای خود اشتغالی (Self-employed and Freelancer)
  • ویزای آوسبیلدونگ آلمان (Ausbildung Visa)
  • اخذ کارت آبی یا بلوکارت (Blue Card) آلمان
  • برنامه انتقال درون شرکتی ICT (Intra-corporate Transfer)
  • برنامه Au Pair and Internship


قوانین کار در آلمان


یکی دیگر از مواردی که افراد پیش از اقدام برای مهاجرت کاری به آلمان باید حتماً درباره آن تحقیق کنند، قوانین و فرهنگ کاری در این کشور است. آلمانی‌ها بسیار منظم و قانومند هستند و به همین دلیل عدم آشنایی با قوانین کار در این کشور، احتمالاً شما را با مشکل مواجه می‌کند. کمک گرفتن از وکلای مهاجرتی که هم با شرایط مهاجرت آشنایی داشته و هم قوانین را می‌دانند، می‌تواند بهترین راهنمای شما در مسیر مهاجرت باشد. تیم وکلای موسسه پارسی کانادا با سابقه و تجربه‌ای که در پرونده‌های بیشمار مهاجرتی دارند، می‌توانند هر آنچه که لازم است بدانید را در اختیار شما قرار دهند.
برخی از قوانین کار در آلمان، به تعداد ساعات و روزهای مرخصی و یا حداقل حقوق مربوط می‌شود که باید درباره آن اطلاع داشته باشید. روزهای کاری در آلمان دوشنبه الی شنبه و تعداد ساعات کاری در روز هم ۷ الی ۸ ساعت است. ۲۴ روز در سال مرخصی صادر می‌شود که زایمان، بیماری، نگهداری فرزند و … هم مرخصی جداگانه و با حقوق دارند. حداقل حقوق ساعتی از ماه جولای ۲۰۲۲ مبلغ ۱۰.۴۵ یورو و میانگین حقوق خالص ماهانه رقمی حدود ۴,۰۰۰ یورو است. بسته به میزانِ درآمد باید تا %۴۵ مبلغ حقوق را مالیات بدهید و نصفِ حق بیمه را هم خودتان باید پرداخت کنید.

شرایط عمومی مهاجرت کاری به آلمان


مانند تمام کشورهای دنیا، آلمان نیز برای پذیرش مهاجران به‌خصوص در حوزه مهاجرت کاری شرایط خاص خود را دارد. البته شرایط کلی برای متقاضیان چندان سخت نیست و وجود چندین مسیر مهاجرتی تحت انواع ویزای کاری آلمان، کار را ساده‌تر کرده است.
علاوه‌براین، چندی پیش صدر اعظم جدید این کشور اذعان کرد که شرایط مهاجرت کاری به آلمان در آینده بسیار ساده‌تر نیز می‌شود. به طور کلی، متقاضیان جهت اقدام برای مهاجرت کاری به این کشور، باید چند شرط اساسی را رعایت کنند که عبارت است از:

  • رعایت شرایط سنی اخذ ویزا (معمولاً بین ۱۸ تا ۴۵ سال است)
  • تسلط به زبان آلمانی و داشتن مدرک سطح B1 یا B2
  • داشتن سابقه کار مرتبط با شغل مورد نظر در آلمان و ارائه مدارک اثبات آن
  • داشتن پیشنهاد شغلی یا جاب آفر (برای اکثر روش‌ها ضروری است)
  • ارائه مدارک مربوط به تمکن مالی (با نوع ویزا تعیین می‌شود)


تأثیر تغییرات سیاسی روی شرایط مهاجرت کاری به کشور آلمان


کشور آلمان این روزها با تغییرات سیاسی قابل ملاحظه‌ای روبرو شده که در پی تغییر صدراعظم این کشور اتفاق افتاده است. این تغییرات روی روند پذیرش مهاجران و به‌خصوص مهاجرت کاری به آلمان نیز تأثیر گذاشته است. اولاف شولتس، صدراعظم جدید آلمان، در یکی از سخنرانی‌های اخیر خود به ارائه طرح‌هایی در حوزه مهاجرت کاری اشاره کرده که به عقیده بسیاری، کار را برای متقضایان ساده‌تر می‌کند.
طی شرایط جدیدی که ایجاد خواهد شد، نیروی کار متقاضی تحت یک سیستم امتیازدهی ارزیابی می‌شوند تا برای یافتن کار، به آلمان بروند. این تغییرات به نفع کسانی است که در زمینه شغلی خود از مهارت و تخصص بالایی برخودار بوده اما هنوز موفق نشده‌اند یک شغل ثابت در آلمان پیدا کنند. به بیان ساده‌تر، شانس یافتن شغل برای مردان و زنانی که در این سیستم امتیازدهی شرکت می‌کنند، افزایش می‌یابد.


جمع‌بندی


در مقایسه با شرایط نسبتاً سختگیرانه‌ای که برای مهاجرت به برخی کشورهای اروپایی وجود دارد، مهاجرت کاری به آلمان به دلیل کمبود نیروی کار در این کشور بسیار ساده‌تر است. علاوه‌براین، آلمان کشور زیبایی است که در کنار شرایط مطلوب کاری، رفاه عمومی و آزادی را برای کسانی که در این کشور زندگی می‌کنند، فراهم می‌کند. تنها کافی است در حوزه کاری خود تخصص و مهارت کافی داشته و بتوانید از طریق یکی از انواع ویزای کاری این کشور برای مهاجرت اقدام کنید. همچنین با تغییر صدراعظم این کشور نیز به نظر می‌رسد که شرایط برای متقاضیان مهاجرت کاری به کشور آلمان ساده‌تر می‌شود. در این مطلب درباره این تغییرات بیشتر صحبت کرده و شرایط عمومی مهاجرت کاری به آلمان را بررسی کردیم. با مراجعه به وب سایت موسسه پارسی کانادا به آدرس parsicanada.com نیز می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره کشور آلمان و شرایط کار در این کشور به دست آورید.