عوارض آلایندگی‌ در شهرداریها کجا مصرف شود/ورود دستگاه های نظارتی

عوارض آلایندگی‌ در شهرداریها کجا مصرف شود/ورود دستگاه های نظارتی

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها- موسی شاعری*: واریز مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال به حساب برخی شهرداری‌های ‫خوزستان از محل عوارض آلایندگی نفت در روزهای گذشته اتفاق بسیار مهمی است که کمتر به آن پرداخته شده و لازم است که ابعاد مختلف آن مورد بررسی قرار گیرد.

پرداخت این مبلغ توسط دولت غافلگیرانه و خارج از برنامه‌ریزی قبلی شهرداری‌ها در بودجه مصوبشان است و در نتیجه برنامه خاص و از پیش تعیین شده‌ای برای هزینه کرد آن وجود ندارد؛ لذا لازم است که ستاد ویژه‌ای در استان تشکیل شده و بر نحوه تخصیص آن نظارت و در قالب یک برنامه ویژه توسعه‌ای مدیریت شود.

این رقم نباید صرف پرداخت دیون و یا هزینه‌های جاری مانند حقوق و دستمزد شده و صرفاً در حوزه زیرساخت‌ها و عمران مانند تکمیل پروژه قطار شهری، تقویت و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، توسعه فضای سبز، ایجاد شبکه آب خام و شبکه دفع آب‌های سطحی، بهسازی پایانه‌های مسافربری، ایجاد بازارچه‌ها، توسعه تجهیزات هوشمند و دوربین‌های کنترل ترافیک، بهبود و توسعه شبکه معابر، ایجاد تأسیسات لازم در حوزه مدیریت پسماند و… هزینه شود.

البته باید تکمیل پروژه‌های نیمه تمام به منظور جلوگیری از تحمیل هزینه‌های بیشتری همچون تعدیل‌ها و تاخیرها و جرایم دیرکرد باید در اولویت باشند.

پرداخت این پول نباید باعث تنبلی شهرداری‌ها و تلاش نکردن در راستای تحقق بودجه‌های مصوب و افزایش درآمدهایشان شود. چرا که این مبلغ می‌تواند موقتاً تراز مثبت مالی کاذب ایجاد کرده و در آینده شهرداری‌ها را با بحران‌های جدی مواجه کند.

با توجه به اینکه مبلغ اختصاص یافته به بعضی شهرداری‌ها چند برابر بودجه سالانه آنهاست برای جلوگیری از بروز ‫فساد لازم است که دستگاه‌های نظارتی، نظارتشان را بر پرداخت‌ها و نحوه هزینه کرد این پول به شکل ویژه‌ای افزایش دهند.

اگر قرار است که این پرداخت‌ها مستمر باشد از اکنون دولت برنامه ویژه‌ای را برای جهت دهی به آن در چارچوب حرکت توسعه بخش، یکپارچه، متوازن و محرومیت زدایی در این شهرها تدوین کند.

همچنین باید مراقبت شود که این پول صرف برنامه‌های تبلیغاتی و انتخاباتی اشخاص و گروه‌های خاص و پرداخت‌های جهت دار یا برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه‌هایی با رویکردهای انتخاباتی و تبلیغاتی در مناطقی خاص نشده و عدالت محوری و پرداختن به اولویات‌ها و نیازهای اساسی شهرها مد نظر باشد.

*شهردار اسبق اهواز

منبع : مهر