فولاد ضد زنگ چیست و چگونه تولید می‌شود ؟

فولاد ضد زنگ چیست و چگونه تولید می‌شود ؟

فولاد پر مصرف ترین فلز در دنیا امروز ما است. اما یک ضع بزرگ دارد ان هم عدم مقوامت در برابر رطوبت است و همین امر سبب شده که در مواردی که رطوبت بیش از حد قابل تحمل فولاد باشد از دیگر فلزات استفاده گردد. اما هیچ فلزی مانند فولاد استحاکم و تحمل فشار را دارا نیست به همین منظور در ساخت وتولید فولاد از دیگر مواد استفاده می شود تا آن را در برابراکسید شدن محافظت کنند.

یکی از محصولات فولادی ناودانی است. ناودانی  فولادی نیز در مواقعی به صورت ضد زنگ تولید می‌شود.

ناودانی چیست؟

ناودانی دارای جنس های مختلفی است و در دسته های مختلفی گروه بندی شده است که از مهم ترین آن ها می توان به لوله گالوانیزه، آلومینیوم و استیل اشاره کرد. نوع آلومینیومی این محصول دارای وزن سبک تری به نسبت بقیه است و به همین علت امکان شکل پذیری بالا و دوام و پایداری بالایی را دارد. و به این خاطر خرید ناودانی حجم بسیاری زیادی در بین سازه های فولادی دارد.

ویژگی‌های ناودانی

ناودانی با در نظر گرفتن کاربردهای مختلفی که دارد دارای ویژگی های خاصی است که از آن ها می توان به موارد پایین اشاره کرد:

دوام و مقاومت بالا در برابر تنش های فولادی

نیاز به فضای کم

دارای سرعت نصب بالا در ساختمان ها

مقاومت در برابر ضربه های خارجی

کاربرد بالا در زمان های طولانی

سبک بودن وزن اسکلت فلزی

در هنگام تهیه ناودانی در نظر داشته باشید که مهم ترین عامل مروغوبیت آن است. توصیه می شود که کیفیت را فدای قیمت ناودانی نکیند

روش تولید فولاد های ضد زنگ

زوایای فولادی ضد زنگ و ویژگی های مشخصه آنها

میله های زاویه ای از فولاد ضد زنگ در ابعاد مشابه فولادهای کربنی (S235-S355) موجود است. این واقعیت محاسبه آسان تر و برنامه ریزی همزمان را امکان پذیر می کند. این امر به ویژه در مورد پروژه هایی است که به مزایای ویژگی های مقاوم در برابر خوردگی زوایای فولادی ضد زنگ نیاز دارند. به دلیل هندسه آنها ، نوارهای زاویه ای را پروفیل L نیز می نامیم. به طور کلی ، پروفیل L در درجه های زیر فولاد ضد زنگ موجود است: ۳۰۴ و ۳۰۴L ، ۳۱۶و ۳۱۶L و همچنین ۳۱۶Ti. میله های زاویه ای اساسی ترین پروفیل های فولاد ضد زنگ برای کاربردهای ساختاری هستند.

زاویه فولاد ضد زنگ برابر و نابرابر

زوایای مساوی از فولاد ضد زنگ متداول ترین آنها هستند. کوچکترین اندازه موجود ۱۰x10x2 میلی متر است. با نگاه به اندازه های بزرگتر ، زاویه های فولاد ضد زنگ می توانند تا ۲۰۰x200x20 میلی متر برسند. میله های با زاویه بزرگتر معمولاً پروفیل های خاصی هستند که کاربرد بسیار کمی دارند.

زوایای نابرابر فولاد ضد زنگ نیز از اندازه همتایان فولاد کربنی پیروی می کنند. کوچکترین اندازه ۲۰x10x3 میلی متر و بزرگترین آن ۲۰۰x150x15 میلی متر است. طول استاندارد میله های زاویه دار فولاد ضد زنگ ۶ متر است.

تولید زاویه فولاد ضد زنگ

بسته به نوع تولید ، تکنولوژی و کاربرد ، انواع مختلفی برای میله های زاویه دار در فولاد ضد زنگ و فولاد کربنی وجود دارد.

نورد گرم زاویه های فولاد ضد زنگ مقرون به صرفه ترین روش تولید است. پروفیل های L رول داغ بسیار پرهزینه و پیچیده نیست. بنابراین ، دستیابی به کالاها جایگزین اقتصادی است. با این حال ، با استفاده از این فناوری شخص محصولی با نیاز مجدد محدود از نظر تحمل ، زاویه های گرد و شعاع داخلی دریافت می کند که می تواند تا دو برابر ضخامت مواد باشد.

نورد سرد

نورد سرد میله های زاویه ای در فولاد ضد زنگ باعث ایجاد سطح پروفیل خوب و روشن می شود. این پروفیل ها دارای تحمل تنگ هستند و در داخل و همچنین در خارج ، شعاع بسیار کوچکی دارند.

چنین زوایای فولادی ضد زنگ اغلب در کاربردهای زیبایی استفاده می شود ، به عنوان مثال. در ساخت مبلمان آنها همچنین اغلب با آینه جلا داده می شوند ، که به نظر می رسد آسان است ، به دلیل سطح در حال حاضر صاف.

ابعاد موجود زاویه های فولاد ضد زنگ نورد سرد محدود است ، اما فقط به اندازه ۶۰x60x6 میلی متر می رسد.

نقاشی سرد

ترسیم سرد میله های زاویه ای در فولاد ضد زنگ یکی دیگر از روش های تولید است که به بخش های بسیار دقیق اجازه می دهد. تحمل این پروفیل های فولاد ضد زنگ در محدوده h11 است. همه گوشه ها تیز هستند و شعاع داخلی ندارند.

محدوده ابعادی برای زوایای فولادی ضد زنگ کشیده سرد مشابه پروفیل های L نورد سرد است. طول تولید بین ۳ تا ۴ متر است. آنها همچنین در برنامه های زیبایی استفاده می شوند. با این حال ، بیشترین محدوده استفاده برای ساخت ماشین است ، جایی که سطح بالایی از دقت و دقت ابعادی مورد نیاز است.

زاویه های فولادی ضد زنگ جوش داده شده با لیزر

مصرف سالانه جهانی نوارهای زاویه ای بزرگتر از ۱۵۰ میلی متر آنقدر پایین است که به حداقل مقدار برای فرآیند نورد گرم نمی رسد. بنابراین ، زاویه های فولادی ضد زنگ جوش داده شده با لیزر انتخاب بهتری خواهد بود. ما پروفیل های L را با جوش دادن دو میله مسطح فولاد ضد زنگ تولید می کنیم. نتیجه لبه تیز است ، داراییک درز داخلی جوشکاری حداکثر دو میلی متر است و دارای تحمل محکمی است.

شکل گیری سرد یا ترمز مطبوعاتی

تشکیل سرما و ترمز پرس دو فناوری مشابه دیگر برای تولید میله های زاویه ای هستند. هر دو روش تولید مشترک هستند ، زیرا آنها شعاع خمشی را در داخل و خارج ایجاد می کنند. تغییر شکل شدید سرد منجر به سخت شدن کار فولاد ضد زنگ می شود ، که نه تنها نامطلوب نیست بلکه می تواند پیامدهای منفی دیگری نیز به همراه داشته باشد.

هنگام شکل گیری سرد ، میله های مسطح به دنده نورد در دمای اتاق هدایت می شوند. در آنجا آنها را می چرخانیم تا به شکل دلخواه برسند. ما از این روش برای هندسه هایی با اندازه های کوچک و دیواره نازک استفاده می کنیم. اغلب ، حداقل مقدار چند کیلومتر برای شکل سرد ضروری است.

کاربرد برای محدوده ساخت ، سالن های فلزی ، سازه های مختلف فلزی ، حصار ، دروازه ، تیر ، قاب ، چارچوب ، تقویتیا محافظت از قطعات مختلف ، ماشین آلات ، کاربردهای مختلف.