مراحل تولید جامبوبگ | از بافندگی تا دوخت کیسه ها

مراحل تولید جامبوبگ | از بافندگی تا دوخت کیسه ها

تولید کننده جامبوبگ ولین مرحله ای که برای تولید جامبو بگ شروع میکند، مرحله ریسندگی میباشد:

برای شروع ساخت جامبوبگ در مرحله اول پلی پروپیلین و مواد نرم کننده را درون ماشین همزن میریزند تا مواد آن با یکدیگر به خوبی مخلوط شوند.

 در مرحله دوم و پس از آنکه مواد با یکدیگر مخلوط شدن، به صورت مذاب در می آیند، سپس این مخلوظ به دوش هایی وارد می گردند که دارای منفذ است و در ادامه با فشار هوا مواد مذاب از دوش ها خارج شده و به صورت رشته ها و الیاف هایی وارد کانال های خنک کننده می شوند.

در مرحله سوم، پس از عبور از کانال خنک کننده وارد قسمت های شده که این الیاف ها و رشته ها را در معرض کشسانی قرار می دهد تا به اندازه دلخواه شوند.

واحد بافندگی برای ساخت جامبوبگ

در بخش بافندگی یک تولید کننده جامبوبگ به سه روش زیر جامبو بگ ها بافته میشوند: 

  • بافندگی بصورت تاری و پودی
  • بافندگی بصورت حلقوی تاری
  • بافندگی بصورت حلقوی پودی

برش و دوخت درفرایند تولید جامبو بگ

در مرحله برش و دوخت جامبوبگ، رول های گونی جامبوبگ در خط برش توسط کارخانه تولید کننده جامبوبگ قرار میگیرند و توسط تیغه حرارتی به صورت دقیق و سفارش مشتری بریده می شوند.

بسته بندی جامبو بگ

این مرحله که مرحله پایانی در فرایند جامبوبگ میباشد، بسته بندی جامبوبگ های تولید شده میباشد.بیگ بگ ها در جامبوبگ سپاهان به صورت بسته های ۵۰۰ تایی بسته بندی می شوند و با دستگاه پرس و نایلون کشی دور کیسه ها بسته بندی نهایی و به بازار عرضه می گردد.

ماشین آلات مورد استفاده برای تولید جامبوبگ

برای تولید جامبو بگ توسط تولید کننده جامبوبگ خوب دستگاه های متنوعی مورد استفاده قرار میگیرد از جمله این دستگاه ها عبارت اند از:

  • دستگاه اکسترودر
  • دستگاه چاپ برای چاپ روی جامبوبگ
  • دستگاه گردبافت برای بافت های جامبوبگ
  • دستگاه دوخت جهت دوخت جامبوبگ ها
  • دستگاه برش جامبو بگ برای برش جامبوبگ ها
  • دستگاه دوخت داخلی برای دوخت داخلی جامبوبگ ها

دستگاه بسته بندی برای بسته بندی جامبوبگ هایی که به تازگی تولید شده اند.

متریال های تشکیل دهنده جامبو بگ

متریالی که در فرآیند تولید جامبو بگ استفاده می شود، باید طبق استاندارد مشخص و همچنین با توجه به نیاز مشتری باشد. متریال استفاده شده برای این فرآیند پارچه است که با توجه به موارد ذکر شده می تواند در انواع زیر باشد:

پارچه پلی پروپیلن صاف با یک لایه لمینیت

جهت جلوگیری از وارد شدن رطوبت به مواد داخل کیسه جامبو بگ از این نوع پارچه استفاده می شود.

پارچه پلی پروپیلن صاف یا گردبافت

در فرآیند تولید جامبو بگ، با توجه به ظرفیت محصول جهت بارگیری ایمن و همچنین ضریب ایمنی بالا از این پارچه استفاده می شود.

بافت تسمه از جنس پلی پروپیلن و یا پلی استر

این پارچه عرض ۵ الی ۷ سانتی متر دارد.

 https://jumbobagco.ir/

انواع فیلم پلی اتیلن به صورت تک لایه و چند لایه (لاینر داخلی)

۶۰ الی ۱۲۰ میکرون است و برای عدم ورود رطوبت به مواد داخل کیسه جامبو بگ استفاده می شود.

در فرآیند ساخت بیگ بگ ها این پارچه ها برش خورده و دوخته می شود. همانطور که مشاهده کردید با توجه به محصول و نیاز از پارچه های مختلفی استفاده می شود. میزان ایمنی و تحمل وزن در هر یک از این پارچه ها متفاوت است. همچنین رنگ پارچه های استفاده شده سفید است اما می تواند با توجه به نظر مشتری تغییر کند.

نکات مهم متریال های جامبوبگ ها

نکات مهمی که تولید کننده جامبوبگ حرفه ای باید به آن توجه داشته باشد عبارت است از:

۱)پارچه های که برای تولید جامبوبگ مورد استفاده قرار میگیرد، پلی پروپلین نام دارد که از ماده ای به اسم ویرجین تهیه می شود و باتوجه به اینکه این ماده نوعی محصول پتروشیمی می باشد، از مواد درجه یک و عالی ساخته میشود. سپس از آن نخ های پروپلین ، نخ های مولتی فیلامنت تهیه می گردد و در نهایت این نخ ها بافته می شوند و پارچه پلی پروپلین تولید می شود.

۲) از آنجایی که از کیسه های جامبوبگ برای حمل و نقل موادی همچون قیر استفاده میشود که نباید به آنها آب و رطوبت برسد در تولید پارچه های جامبوبگ از لمینیت نیز استفاده میشود، که بصورت یک لایه محافظ پوششی که برای مورد ذکر شده، در کیسه های جامبو قرار می گیرد. البته لمینت فقط مانع ورود رطوبت می شود و برای جلوگیری از ورود آب باید از یک لایه دیگر استفاده کرد. جهت جلوگیری از نفوذ آب از لایه پلی اتیلن یا همان نایلون استفاده می شود.

انواع مختلف کیسه جامبوبگ از نظر شکل ظاهری

پس از تولید کیسه های جامبوبگ قابل مشاهده است که این کیسه ها از نظر ظاهری به ۴دسته تقسیم میشوند:  

  • دسته اول،جامبوبگ بالا باز: دسته اول کیسه‌هایی هستند که به شکل مکعب مستطیل تولید می‌شوندو دارای جنس پلاستیکی میباشند و قسمت رویه‌ی آن‌ها کاملا باز می‌باشد. از این دسته کیسه‌های فله، برای جابجایی موادی که آب و گرد و غبار تاثیری بر روی آن‌ها ندارد، به کار گرفته می‌شوند.
  •  دسته دوم، کیسه جامبوبگ لیفه‌ای:  دسته دوم از کیسه‌های جامبوبگ در قسمت بالایی خود دارای یک پارچه اضافی می‌باشند که می‌توان با استفاده از آن، راه بالایی کیسه فله بر را کاملا بست یا باز کرد. بالک بگ‌های لیفه‌ای در مواردی که پوشش کامل برای حمل و نقل مواد لازم است به کار گرفته می‌شوند.
  •  دسته سوم، کیسه‌های جامبوبگ آستردار: این کیسه‌ها از نوع جامبوبگ‌های روباز هستند. مزیتی که این کیسه‌ها نسبت به جامبوبگ‌های بالا باز دارند، آسترهای داخلی محکم‌تر و باکیفیت‌تر آن‌ها است. در نتیجه از کیسه جامبوبگ آستردار برای جابجایی مواد نسبتا سنگین استفاده می‌شود.
  • دسته چهارم، کیسه جامبوبگ قیف دار: یکی دیگر از مدل های کیسه جامبوبگ، مدل قیف دار آن میباشد. این کیسه‌های جامبوبگ شبیه به کیسه هایی آستردار هستند اما در دهانه‌ی خود دارای قسمتی شبیه قیف میباشند و در صنایعی که مواد باید به سرعت به داخل کیسه انتقال پیدا کنند، به کار گرفته می‌شوند.