مشکلات پیش روی تسلا برای افتتاح گیگافکتوری در آلمان

مشکلات پیش روی تسلا برای افتتاح گیگافکتوری در آلمان

به گزارش «اخبار خودرو»، قرار بود پنجشنبه‌ هفته آینده یعنی اول ژوئیه روز جشن تسلا باشد؛ روزی که در آن این شرکت اَبَرکارخانه خود را در شهر گروهایند در نزدیکی برلین افتتاح می‌کند. اما به‌خاطر مخالفت‌های شدید طرفداران محیط‌زیست، کارهای دست‌وپا گیر اداری و موانع در برنامه‌ریزی معلوم نیست نخستین خودرو چه‌زمانی بتواند از خط‌تولید نخستین کارخانه اروپایی این تولیدکننده خودروهای برقی خارج شود.

تسلا برنامه‌ریزی خود را به‌اواخر سال جاری میلادی موکول کرده است. با این ‌حال آژانس حفاظت از محیط‌زیست در براندنبرگ یعنی ایالتی که این کارخانه‌ ۶.۹ میلیارددلاری در آن بنا شده، هنوز مجوز نهایی فعالیت آن را صادر نکرده و این بدان‌معناست که ممکن است افتتاح آن تا سال ۲۰۲۲ به‌تعویق بیفتد.

مشکل چیست؟

مساله تا حدی پیچیده است. تسلا و رئیس میلیاردی‌اش، ایلان ماسک در اواخر سال ۲۰۱۹ از برنامه افتتاح این کارخانه رونمایی کردند. هرچند که مکان این کارخانه تا حدی با ناحیه تولید آب شرب و همچنین عرصه تحت‌حفاظت منابع طبیعی همپوشانی دارد و مخالفت‌های شدید طرفداران محیط‌زیست را به‌دنبال داشته است. سال گذشته پس از آن‌که یک گروه طرفدار محیط‌زیست به‌خاطر ریسک از بین رفتن یک نوع نادر از مارها در نتیجه فعالیت تسلا در این ناحیه اعتراض کردند، این شرکت مجبور به‌توقف پاکسازی جنگل شد.

بنابراین پیش از آن‌که تسلا بتواند فعالیت خود را از سر بگیرد، این مارها باید نجات پیدا کنند. به‌علاوه تلاش‌های دیگری نیز از سوی طرفداران محیط‌زیست برای توقف فعالیت تسلا در این ناحیه صورت گرفته است.

به‌گفته مانوئلا هویر، یکی از ساکنان منطقه: «برای آماده‌سازی سایت این کارخانه هزاران هکتار از جنگل باید نابود شود و ساختن چنین کارخانه‌ای آن هم در یک منطقه حفاظت‌شده برای آب آشامیدنی جنایت علیه محیط‌زیست است.» اظهارنظرهای این شهروند منعکس‌کننده نظر کلی آلمانی‌ها درخصوص احداث کارخانه‌های جدید (حتی پروژه‌های تجدیدپذیر مانند احداث مزارع توربین بادی) است.

آیا مشکل تنها این است؟

نه؛ کارهای اداری و کاغذبازی‌ها در آلمان همواره برای تسلا مشکل اساسی بوده که بارها اعتراض این شرکت را به‌همراه داشته است. تا اینجای کار تسلا براساس مجوزهای اولیه کار احداث کارخانه را پیش برده و ساختمان و سالن‌های این شرکت در مساحتی بالغ بر ۷۴۰ جریب در زمینی به‌ارزش ۴۳.۴ میلیون‌دلار درحال ساخته شدن است. اما این کارخانه تنها زمانی که مجوز نهایی آژانس محیط‌زیست براندنبرگ صادر شود، می‌تواند فعالیت خود را آغاز کند.

این آژانس پیش از این اعلام کرده که زمان صدور مجوز هنوز مشخص نیست. هرچند، هرشرکتی که تاکنون توانسته مجوزهای اولیه را از آژانس محیط‌زیست براندنبرگ دریافت کند، درنهایت موفق به‌اخذ مجوز نهایی نیز خواهد شد.

اما نباید از ادامه مخالفت طرفداران محیط‌زیست با فعالیت این کارخانه غافل شد. هفته گذشته نیز شکایتی با طرح تقاضای عدم‌صدور مجوز برای فعالیت این کارخانه تسلا در دادگاه‌های آلمان ثبت شد.

کارخانه پیل باتری

برنامه‌های ساخت‌وساز تسلا باید در ماه جاری دوباره مورد ارزیابی قرار بگیرد تا بخش تولید پیل باتری این سایت تولیدی که به‌قیمت طولانی‌تر شدن راه‌اندازی کارخانه تمام می‌شود، به‌آن اضافه شود. کارخانه گروئن‌هاید شامل واحدهای متعدد تولید از جمله کارگاه پرس، ریخته‌گری و تولید بدنه می‌شود که به‌طور مستقل از پس تولید قطعات مورد نیاز و مونتاژ نهایی برمی‌آیند.

این کارخانه همچنین شامل تسهیلات تصفیه و بازیابی آب، آتش‌نشانی محلی و همچنین انبار دپو برای حمل‌ونقل کارآمد قطعات و سایر کالاها می‌شود.

انرژی مورد نیاز این کارخانه توسط اتاق نیرویی تهیه می‌شود که زیر آن واقع شده و از انرژی‌های تجدیدپذیر این ناحیه استفاده می‌کند. افزوده شدن خط تولید پیل باتری به‌کارخانه بدین معناست که تسلا باید کل فرآیند تولید را به‌عقب برگرداند. براساس گزارش‌های منتشرشده این کارخانه ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰ میلیون پیل (معادل ۵۰ گیگاوات بر ساعت) انرژی را دارد.

این رقم بالاتر از رقم تولیدی کارخانه فولکس‌واگن است که ۴۰ گیگاوات بر ساعت است و در فاصله ۳۰۰ کیلومتری گیگافکتوری تسلا احداث می‌شود.