معرفی 5 تا از جاذبه های تاریخی شهر بجنورد

معرفی 5 تا از جاذبه های تاریخی شهر بجنورد

بجنورد یکی از تاریخی‌ترین شهرهای شمال شرق ایران است که مراکز تاریخی، تفریحی بسیاری دارد. اگر در حال برنامه‌ریزی برای سفر به این شهر هستید، بازدید از جاهای دیدنی بجنورد را از یاد نبرید. در پشت هر یک از بناهای تاریخی این شهر داستانی نهفته است که دیدن و شنیدن آن‌ها خالی از لطف نیست. در ادامه مطلب ۵ تا از دیدنی‌ترین مراکز تاریخی بجنورد را خدمت شما عزیزان معرفی می‌کنیم. تا پایان همراه ما باشید.

عمارت آیینه مفخم

عمارت سردار مفخم در بجنورد به‌عنوان بزرگترین و برجسته‌ترین نمونه معماری از دوره ناصرالدین شاه قاجار شناخته می‌شود. این اثر ملی اکنون به سه موزه مردم‌شناسی، باستان‌شناسی و اسناد و نسخ خطی تبدیل شده است که بازدید از آنها در زمان سفر به بجنورد بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.

جالب است که بدانید در دوره قاجار دارالحکومه مفخم شامل عمارتی با ساختار دو طبقه، ۳۴ اتاق و دو تالار بزرگ بوده است که با استفاده از هنرهای آینه‌کاری، کاشی‌کاری و گچبری زینت‌بخشیده شده بود. این بنا همراه با بناهای دیگری نظیر آینه‌خانه، کلاه‌فرنگی، حوض‌خانه و سردر نیز در یک باغ بزرگ قرار داشتند. یکی از جذابترین بخش‌های این مجموعه اتاق آینه نام دارد که دیوارها و سقف آن با آینه‌کاری زیبا تزئین شده است و تصاویر ۱۳۴ شخصیت مهم از عصر صفوی تا دوره قاجار زیر سقف این اتاق به چشم می‌خورد.

کوشک علی آباد

کوشک علی آباد، یکی دیگر از جاهای دیدنی بجنورد بوده که در روستای علی آباد و در فاصله سه کیلومتری شمال شرقی این شهر قرار دارد. این سازه که قدمت آن به حکمرانان شادلو برمی‌گردد، به‌عنوان نمونه بارزی از طراحی باغ ایرانی در خراسان شمالی شناخته می‌شود. در خصوص معماری ساختمان باید ذکر کرد که این کوشک دارای چهار ورودی است که هر یک در یکی از جهت‌های اصلی واقع شده‌اند.

طراحی سازه در طبقه همکف کوشک شامل یک حوضخانه با سقف گنبدی و دو اتاق در ضلع‌های شرقی و غربی آن است. پایه‌های این ساختمان از آجر و سنگ ساخته شده و سقف آن نیز با تیرهای چوبی پوشیده است. در زیر سقف حوضخانه طراحی‌های گچی با رسمی‌بندی و کاربندی قرار دارد که نمایانگر هنر معماری ایرانی است. جالب است که بدانید در زمان حکمرانی سردار مفخم، حاکم بجنورد، این کوشک تفرجگاهی برای شکار حکمرانان بوده است. درنهایت و در تاریخ ۱۳۸۰ این کوشک توسط کارشناسان میراث فرهنگی شناسایی و به فهرست آثار ملی اضافه شده است. اگر قصد سفر به بجنورد را دارید، حتماً از این بنای تاریخی بازدید کنید.

حسینه جاجرمی‌ها

حسینیه جاجرمی‌ها یک مکان تاریخی جذاب در بجنورد بوده که در وسط شهر و در محدوده بافت تاریخی واقع شده است. این حسینیه، به‌عنوان یک یادگار از آخرین دوره‌های قاجار، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بر اساس اسناد موجود این بنا در سال ۱۳۲۵ هجری قمری توسط استاد غلامرضا بنا یزدی ساخته شده است. حاج علی اکبر جاجرمی، مالک این خانه، سال‌های سال در آن زندگی و در نهایت آن را به‌عنوان حسینیه وقف کرد.

در گذشته مردم و به خصوص جاجرمی‌ها از این ساختمان برای برگزاری مراسم عزاداری در شب‌های محرم استفاده می‌کردند. امروزه این حسینیه به‌عنوان مرکز تولید هنرهای سنتی و صنایع دستی شناخته می‌شود. این مکان مذهبی در نگرش عمومی ساکنان این شهر جایگاه ویژه‌ای دارد و از نظر خصوصیات معماری، یکی از جذاب‌ترین ساختمان‌های بجنورد به حساب می‌آید.

تفرجگاه تاریخی تفریحی بش قارداش

گردشگاه بش قارداش از دیگر جاهای دیدنی بجنورد است که در فاصله هفت کیلومتری از شهر و در ابتدای جاده بجنورد به اسفراین واقع شده است. تماشای محیط زیبای این مجموعه با درختانی بلند و سرسبز و برکه‌های آب با داستانی تاریخی بسیار جذاب و دلنشین است. در حقیقت مکان تفریحی بش قارداش دارای یک ساختمان بقعه‌ای است که براساس تحقیقات، فرم معماری آن به هیچ وجه در آثار معماری ایران قابل مشاهده نبوده و صرفاً توسط هنرمندان بجنوردی ایجاد شده است.

جالب است که بدانید نام «بش قارداش» از داستان تاریخی محلی گرفته شده است. بر اساس این افسانه پنج برادر در شهر بجنورد زندگی می‌کردند و به‌دلیل مخالفت با ظلم حکمران از مأموران فرار می‌کنند و به کوهی پناه می‌برند. این پنج برادر از خداوند طلب کمک می‌کنند و با یاری خدا در کوه پنج سوراخ ایجاد می‌شود که هریک از این برادران به آن پناه می‌برند. پیش‌تر و قبل از خشکسالی از این سوراخ‌ها آب‌های گوارایی جاری بود که چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کرد؛ با‌این‌حال این تفرجگاه هنوز هم میزبان بسیاری از گردشگران است.

آتشکده اسپاخو

آتشکده مشهور اسپاخو، در روستایی با همین نام و در فاصله ۶۱ کیلومتری جنوب غرب شهر آشخانه، در نزدیکی جاده گرگان به بجنورد در قلب شهرستان مانه و سملقان واقع شده است. جالب است که بدانید در این روستا ۱۴ اثر و مکان تاریخی ازجمله آتشکده اسپاخو، قلعه شهر سوخته، معدن تاریخی، ساختارهای آرامگاهی، قلعه ساسانی، محوطه باستانی اسپاخو، حمام، راه قدیمی، محوطه ساسانی، رشته قنات قدیمی، محوطه اسلامی و محوطه چشمه علی اصغر شناسایی شده‌؛ اما نمادین‌ترین اثر این مجموعه آتشکده اسپاخو بوده که روی تپه‌ای نسبتاً بلند در جنوب روستا واقع شده است.

براساس نتیجه حفاری‌های باستان‌شناسی پیشینه آتشکده اسپاخو به دوره حکومت ساسانیان و به ۲۵۰۰ سال قبل نسبت داده می‌شود. برخی از کارشناسان نیز بر این باورند که معبد سنگی اسپاخو درواقع یک کلیسا بوده؛ با این حال هنوز سندی دال بر این ادعا پیدا نشده است.

فلای تودی؛ ارزان‌ ترین سایت خرید بلیط هواپیما

اگر که به‌دنبال ارزان‌‌ترین بلیط‌های سفر به بجنورد هستید، خرید بلیط از فلای تودی را فراموش نکنید. این مجموعه از طریق همکاری با شرکت‌های مختلف هواپیمایی گزینه‌های بسیاری را برای خرید بلیط قطار و هواپیما در اختیار شما قرار می‌دهد که با بررسی هر گزینه و قیمت آن می‌توانید مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشید؛ به‌علاوه امکان رزرو هتل و مسافرخانه نیز در سایت فراهم شده است. با بررسی امکانات هر اتاق و خواندن نظرات مسافران قبلی می‌توانید با خیال راحت محل اقامت خود را مشخص و برای بازدید از جاهای دیدنی بجنورد برنامه‌ریزی کنید.