مواد اولیه ظروف پت

مواد اولیه ظروف پت

ظروف پت چیست و چه کاربردی دارد؟ اگر می‌خواهید بدانید که ظروف پت چیست باید در ابتدا با مواد اولیه و چگونگی استفاده از آن‌ها برای تهیه ظروف پت آشنا شویم. با ما همراه باشید تا درباره مواد اولیه ظروف پت بیشتر صحبت کنیم.

مواد اولیه ظروف پت چیست؟

ظروف پت را با ماده‌ای به نام پلی‌اتیلن ترفتالات (PET یا PETE) پلیمری تهیه می‌کنند که از آن علاوه بر ظروف pet در ساخت پلی‌استر، رزین بطری، فیلم و رزین‌های پلی‌استر مهندسی استفاده می‌کنند؛ اما بدانید که بیشترین کاربرد آن در زمینه تولید ظروف pet است. استفاده از این ماده به عنوان یکی از روش‌های بسته‌بندی نسبت به ظروف شیشه‌ای و فلزی مزایای زیادی دارد؛ زیرا pet یک ماده ای است که ظاهر و شکلی شفاف دارد و به صورت نیمه پلاستیکی و کریستالی می باشد. همچنین آن‌ها وزن کمی دارند و قیمت خرید ظروف پت نسبت به روش‌های بسته‌بندی دیگر ارزان‌تر است. این مواد اولیه را از نفت خام تهیه می‌کنند. به همین دلیل مطمئن و قابل اطمینان هستند. در واقع pet ها سبک وزن بوده و از نفوذ گازها به درون آن ها جلوگیری می‌کنند. یکی از ویژگی‌های خوب مواد pet این است که شما می‌توانید آن‌ها را به راحتی بازیافت کرده و دوباره به عنوان مواد اولیه ظروف pet در صنایع مختلف استفاده کنید. در حال حاضر پلی‌اتیلن ترفتالات به عنوان مواد اولیه ظروف pet با گرید های مختلفی در بازار عرضه می‌شوند که شما جهت خرید بهترین مواد اولیه ظروف پت برای محصولات خود می‌توانید قبل از خرید با کارشناسان اکوپت مشورت نمایید تا آن‌ها بهترین مورد را برای شما پیشنهاد دهند. در حال حاضر گرید های پلی‌اتیلن ترفتالات موجود در بازار به شکل زیر هستند.

  • پلی‌اتیلن ترفتالات (PET)/ TG641
  • پلی‌اتیلن ترفتالات (PET)/ BG821
  • پلى اتيلن ترفتالات (PET)/ SUPER BRIGHT
  • پلى اتيلن ترفتالات (PET)/ BG781
  • پلى اتيلن ترفتالات (PET)/ BG785
  • پلى اتيلن ترفتالات (PET)/ BG825
  • پلی‌اتیلن ترفتالات (PET)/ BG 821
  • پلی‌اتیلن ترفتالات (PET)/ 761
  • پلى اتيلن ترفتالات (PET)/ 821
  • پلی‌اتیلن ترفتالات (PET)/ TG645

ظروف پت چیست؟

همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم ظروف pet یکی از مشتقات پلیمری هستند که از آن برای بسته‌بندی مواد غذایی و غیر غذایی استفاده می‌کنند. از آن بیشتر برای تولید ظروف و بطری‌های آب معدنی و نوشابه‌های گازدار استفاده می‌کنند. خوب است بدانید که ظروف pet با بدن انسان‌ها سازگار است و قرار دادن مواد غذایی در آن‌ها به مدت طولانی با ظروف pet واکنش نشان نمی‌دهد. لذا شما می‌توانید از کیفیت و سلامت مواد غذایی خود در درون آن‌ها مطمئن شوید. همچنین به یاد داشته باشید که لمس کردن و بوییدن بطری‌های pet هیچ‌گونه ضرری را به شما وارد نمی رساند؛ بنابراین مصرف آن برای سلامتی شما هیچ‌گونه خطری را تهدید نمی‌کند.

به همین دلیل استفاده از ظروف پت در بسته‌بندی مواد غذایی و غیر غذایی بسیار رایج است و انقلاب بزرگی را در بسته‌بندی مواد مختلف ایجاد کرده است. مقاومت بالا این ظروف در برابر  دما و شکستگی، نفوذ گازها، وزن کم و غیره باعث شده است خرید ظروف پت در جهان روز به روز افزایش یابد. همچنین می‌توان بیان کرد که قیمت خرید ظروف پت نسبت به مواد شیشه‌ای و فلزی بسیار ارزان است و شما می‌توانید آن‌ها را با قیمت کمتری به صورت عمده خریداری نمایید. لذا می‌توان گفت که استفاده از مواد اولیه ظروف pet نسبت به مواد اولیه دیگر از هر لحاظ به صرفه‌تر و بهتر است.

مواد اولیه ظروف پت

ویژگی‌های پلی‌اتیلن ترفتالات

با توجه به این که در بالا در مورد برخی از خواص مواد اولیه ظروف پت صحبت کردیم؛ اما در ادامه قصد داریم آن‌ها را به صورت کامل برای شما مشخص کنیم تا شما بتوانید آن‌ها را خیلی راحت‌تر با مواد اولیه بسته‌بندی دیگر مقایسه کنید.

  1. مقاومت و سختی pet نسبت به سایر مواد مانند PBT بیشتر است.
  2. استحکام ظروف pet بسیار بالا است.
  3. وزن pet پایین است و برای همین حمل و نقل آن آسان می باشد.
  4. ظروف پت به عنوان عایق رطوبت شناخته می‌شوند.
  5. یکی از کاربردهای ظروف پت استفاده از این ظروف به عنوان عایق الکتریکی است.
  6. مواد اولیه ظروف pet می‌تواند دمای بین منفی ۶۰ تا ۱۳۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل کند.
  7. استفاده از ظروف pet به عنوان عایق گاز نیز کاربرد دارد. به طوری که شما از آن می‌توانید در این گونه موارد نیز استفاده کنید.
  8. یکی از ویژگی‌های ظروف پت این است که آن‌ها دچار پارگی و شکنندگی نمی‌شوند.
  9. استفاده از ظروف pet از نظر بسیاری از سازمان‌ها و آژانس‌های بهداشتی کاملا سالم و بهداشتی است. لذا شما از آن‌ها می‌توانید برای تمام مواد غذایی و نوشیدنی‌های بی‌خطر استفاده نمایید.
  10. وقتی شما ظروف pet را در ماکروویو قرار می‌دهید دیوکسین یا هوای گرم تولید نمی‌کند.

محدودیت‌های استفاده از ظروف پت پلاستیکی

با توجه به این که استفاده از ظروف پت مزایای زیادی نسبت به ظروف شیشه‌ای و فلزی دارد؛ اما با این حال استفاده از آن محدودیت‌هایی دارد که اطلاع در مورد آن می‌تواند در مورد خرید ظروف پت به شما کمک کند.

  1. مقاومت pet در برابر ضربه نسبت به PBT کمتر است.
  2. قالب‌پذیری ظروف pet به دلیل سرعت تبلور آن نسبت به PBT کمتر است.
  3. اگر شما ظروف pet را در مجاورت آب جوش قرار دهید با آن واکنش نشان می‌دهد. همچنین استفاده از آن در محیط‌های بازی و قلیایی مناسب نیست.
  4. اگر دمای ظروف پت بیش از ۶۰ درجه سانتیگراد باشد با کتون‌ها، هیدروکربن‌های معطر، کلر، اسیدها و بازهای رقیق نیز واکنش نشان می‌دهد. لذا آن‌ها در مجاورت هوای خیلی گرم قرار ندهید.
  5. یکی از محدودیت‌های استفاده از ظروف pet این است که آن‌ها در برابر شعله مستقیم مقاومت کمی دارند.
  6. شما بعد از مصرف ظروف pet باید آن ها را بازیافت کنید؛ زیرا آن‌ها اگر در طبیعت رها شوند بعد از ۳۰۰ سال تجزیه می‌شوند.

خلاصه

همان طور که گفتیم، ظروف pet از ماده‌ای به نام پلی‌اتیلن ترفتالات (PET یا PETE) که نوع ماده پلیمری است، تهیه می‌شود. قیمت، کیفیت، مقاومت، شفافیت و غیره این ماده به عنوان معیارهای کیفی بطری پت باعث شده است به سرعت جایگزین مواد فلزی و شیشه‌ای در بسته‌بندی مواد غذایی و غیر غذایی شود. به همین دلیل شما می‌توانید آن را با قیمت مناسب‌تری از فروشگاه اینترنتی اکوپت خریداری کنید. جهت خرید ظروف پت از این مجموعه می‌توانید سفارش خود را به صورت آنلاین یا تلفنی ثبت نمایید.