نقد و بررسی فیلم فارست گامپ

نقد و بررسی فیلم فارست گامپ

شاید بارها برای شما اتفاق افتاده‌است که پس از تماشای یک فیلم،دوست دارید نظرات دیگران را نیز درباره‌ی فیلم بدانید و یا حتی گاهی دوست دارید که پیش از تماشای یک فیلم نظرات دیگران را درباره‌ی فیلم بشنوید که مطمئن شوید آیا فیلم ارزش تماشا‌کردن را دارد یا خیر،بنابراین مطالعه‌ی نقد و بررسی فیلم‌ها در این زمینه کمک‌های بسیاری به ما می‌کند.

در این مقاله قصد داریم به بررسی یکی از برترین آثار هالیوودی،یعنی فیلم فارست گامپ بپردازیم و این اثر تحسین‌ شده را در ابعاد مختلف از جمله داستان فیلم، بازی بازیگران، کارگردانی فیلم و… بررسی کنیم.فیلم فارست گامپ به کارگردانی رابرت زمیکس، سال ۱۹۹۴ در ژانر کمدی-درام ساخته‌ شد و چنان مورد توجه قرار گرفت که موفق به کسب ۶ جایزه‌ی اسکار شد و همچنین توانست ظرف مدت ۶۶ روز رکورد فروش را به بالای ۲۵۰ میلیون دلار برساند.اگر شما نیز از علاقه‌مندان به آثار هالیوودی هستید و می‌خواهید درباره‌ی این فیلم بیشتر بدانید در ادامه‌ی این مطلب ما را همراهی کنید.

داستان فیلم فارست گامپ

تجربه در سینما نشان داده‌است که معمولا فیلم هایی که با برداشت از آثار ادبی ساخته میشوند جذابیت بیشتری برای مخاطبان دارند، فیلم فارست گامپ نیز براساس یک رمان با همین نام به نگارش وینستون گروم ساخته شده‌است.حدود ۸ سال پس از انتشار این کتاب رابرت زمیکس شروع به ساخت این اثر سینمایی کرد و در نهایت موفقیت‌های بسیاری کسب کرد. فارست گامپ یکی از بهترین فیلم های انگیزشی در تاریخ سینما است .

داستان فیلم با ظرافت زیادی به نگارش درآمده‌است و تناقض‌هایی در دل داستان وجود دارد که به جذابیت آن می‌افزاید به طوری که لحظات طنز فیلم می‌توانند اشک تماشاگر را دربیاورند.فیلم قصه‌ی مردی ساده‌دل است که در ایستگاه اتوبوس نشسته‌است و داستان زندگی‌اش را برای خانمی تعریف می‌کند.او از دوران کودکی خود شروع می‌کند،دورانی که او به دلیل کم‌هوش بودن مورد تمسخر اطرافیان بوده‌است تا به اتفاقات دوران بزرگسالی‌اش میر‌سد،او درباره‌ی عشقش به جنی تعریف می‌کند و آنچه که از شخصیت فارست می‌فهمیم آن است مهم‌ترین چیز برای او در زندگی عشق او به مادرش و جنی است که به هیچکس اجازه‌ی صدمه زدن به این عشق را نمی‌دهد.

آنچه که فیلم را دلنشین می‌کند این است که فیلم داستان ساده‌ای دارد که در عین سادگی تاثیرات عمیقی بر افکار مخاطب دارد. فیلمنامه اثر توسط اریک راث بسیار زیبا به نگارش درآمده‌است و دیالوگ‌های دلنشین زیادی دارد، حتی یکی از دیالوگ‌های این فیلم رتبه‌ی چهلم را در میان ۱۰۰ دیالوگ برتر از طرف انجمن فیلم آمریکا گرفته‌است،دیالوگی که فارست می‌گوید:مامان همیشه می‌گفت زندگی مثل یک جعبه‌ی شکلات است، شما هرگز نمی‌دانید که چه اتفاقی خواهدافتاد.

بازیگران فیلم فارست گامپ

قطعا یکی از تاثیرگذارترین عوامل در موفقیت هر فیلم بازی بازیگران است،در فیلم فارست گامپ نیز شاهد اکت‌های شگفت‌انگیز بازیگران به خصوص تام هنکس بودیم، به طوری که می‌توان گفت بازی او در این فیلم یکی از بهترین و روان‌ترین نقش‌آفرینی‌های تاریخ سینما است، آنچه که در بازی او بیش از بقیه مورد توجه قرار می‌گیرد بازی بدن او است که بدون حرکات اضافی و در چارچوبی درست آن را به کار می‌گیرد به طوری لازم نیست حتما دیالوگ بگوید که با مخاطب ارتباط برقرار کند.

سازندگان بازیگران زیادی را برای بازی در این فیلم در نظر داشتند و بررسی‌های بسیاری برای انتخاب بازیگران صورت گرفت که‌ نتیجه‌ی نهایی آن بسیار مطلوب بود.درست است که در این فیلم بازی تام هنکس بیش از بقیه مورد توجه قرارگرفت‌هاست اما بی‌انصافی است اگر از بازی‌های روان و کنترل‌شده‌ی سایر بازیگران فیلم مثل رابین رایت ایفاگر نقش جنی و گری سینایس ایفاگر نقش ستوان تیلور یاد نکنیم که با بازی‌های به جای خود بازی تام هنکس را کامل کرده‌اند.

نقاط قوت فیلم فارست گامپ

و اما در آخر می‌خواهیم از سایر عواملی که در خوش‌ساخت بودن این فیلم تاثیر بسزایی داشتند صحبت کنیم.در این از جلوه‌های ویژه‌ استفاده‌ی گسترده‌ای شده‌است که به جذابیت فیلم می‌افزاید و حتی فیلم برنده‌ی جایزه‌ی اسکار برای بهترین جلوه‌های ویژه شد.یکی دیگر از نقاط قوت فیلم موسیقی فیلم است و همچنین آهنگ‌هایی که در فیلم دوره‌های مختلف فیلم را انعکاس می‌دهند.

و اما کارگردانی فیلم که قطعا یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت فیلم می‌باشد که رابرت زمکیس به بهترین نحو از عهده‌ی آن برآمد و توانست علاوه بر جلب رضایت منتقدان جایزه‌ی اسکار بهترین کارگردانی را نیز دریافت کند و می‌توان گفت بازی درخشان بازیگران فیلم به خصوص تام هنکس نتیجه‌ی بازیگردانی درست و دارای چارچوب رابرت زمکیس می‌باشد.