همه چیز درباره روغن کمپرسور

همه چیز درباره روغن کمپرسور

برای عملکرد صحیح و موثر، موتورهای کمپرسور هوا نیاز به روانکاری با روغن کمپرسور دارند. در اصل روغن کمپرسور، به کاهش اصطکاک بین قطعات مختلف موتور کمک می کند که باعث کاهش تولید گرما، کاهش مصرف برق و افزایش عمر دستگاه می شود.

روغن کمپرسور چیست؟

وظیفه اصلی روغن کمپرسور ، خنک کنندگی است؛ به عبارت دیگر، گرما تولید شده در اثر عملکرد کمپرسور توسط این روان کننده ها دفع می شود. وظیفه بعدی این روغن ها در حین کار کمپرسور، اصطکاک و سایش قطعات در تماس با یکدیگر را کاهش می دهند.

جالب است بدانید که روان کننده های کمپرسور، هوای داخلی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند. در واقع، این روغن ها به عنوان مانعی عمل می کنند که از نفوذ آب به اجزا جلوگیری می کند.

انواع روغن کمپرسور هوا

روغن کمپرسور، نوع خاصی از روان کننده است که خاصیت خنک کنندگی دارد و برای جلوگیری از سایش در کمپرسورهای هوا استفاده می شود و به دو دسته روغن کمپرسور معدنی و روغن کمپرسور مصنوعی تقسیم می شود که از نظر ضخامت و ویسکوزیته و نوع مواد افزودنی به کار رفته، متفاوت است.

این روغن ها، با روغن موتور متفاوت هستند؛ زیرا حاوی مواد شوینده نیستند و نسبت کربن به گوگرد کمتری دارند. استفاده از نوع مناسب روغن کمپرسور هوا بسیار اهمیت دارد؛ زیرا روغن، چرخ دنده های داخل کمپرسور هوا را روغن کاری می کند تا عملکرد صحیحی داشته باشند. اکثر مردم، کمپرسورهای هوای روغن کاری شده را ترجیح می دهند؛ چرا که در طولانی مدت، دوام بیشتری دارند و بهتر هستند.

روغن کمپرسور معدنی یا استاندارد

روغن کمپرسور معدنی از مواد پایه معدنی تولید می شود و در مقایسه با نوع مصنوعی، قیمت کمتری دارد. روغن معدنی فراریت بالاتری دارد و سریعتر از نمونه های مصنوعی تبخیر می شود و در نتیجه مصرف بیشتری خواهد داشت.

این نوع روغن ها ظرفیت حمل بیشتری دارند و نسبت به مدل های مصنوعی، واکنش پذیرتر هستند. زنجیره های کربنی آن کاملا با هیدروژن اشباع شده است. به این معنی که با موادی که می توانند کمپرسور را مسدود کنند، سریعتر واکنش نشان می دهد؛ بنابراین عمر مفید روغن، فیلترها و جداکننده های روغن را کاهش می دهد.

کاربرد اصلی این روغن ها در پمپ های هوایی است که به طور مداوم استفاده نمی شود؛ حتی می توانید از این نوع روغن های کمپرسور خانگی که سبک تر از نمونه های صنعتی هستند، استفاده کنید.

قیمت روغن کمپرسور

برای دریافت قیمت روغن کمپرسور کافیست ابتدا لیست محصولات را در سایت روغن کیان ببینید و برند مورد نظرتان را انتخاب کنید و با شماره های موجود در سایت تماس برقرار کنید و آخرین قیمت را از کارشناسان روغن کیان بگیرید.

روغن توربین چیست؟

ما در صفحه معرفی محصولات روغن توربین قصد داریم به صورت جامع به بررسی روغن های توربین موجود در بازار بپردازیم؛ بنابراین همراه بازرگانی روغن کیان تا پایان این متن باشید.

موتورهای اصلی و پرکاربرد در صنعت برق اغلب توربین های صنعتی هستند. معمولا این دستگاه ها، برنامه های مدون که از قبل به آن ها داده شده است را که به طور مداوم نیز در حال اجرا هستند را اجرا می کنند.

پرسنل و کارشناسان تعمیر و نگهداری، از برنامه و استراتژی هایی استفاده می کنند که عملکرد کلی توربین های صنعتی را بهبود ببخشد؛ زیرا توربین ها در مدت زمان طولانی که در حال کار هستند با چالش زیادی مثل دماهای بسیار بالا، آب آلوده و مدت زمان طولانی کارکرد رو به رو می شوند.

عملکرد خوب توربین، به شدت به روانکاری مناسب بستگی دارد؛ انتخاب نادرست روانکار ممکن است اثرات مضر و جبران ناپذیری داشته باشد مانند خاموش شدن برنامه ریزی نشده دستگاه و هزینه های گران قیمت مربوط به تمیز کردن و فیلتر کردن سیستم های روانکاری؛ به همین علت انتخاب روغن مناسب امروزه یک امر حیاتی و بسیار مهم برای صاحبین کسب و کار های مرتبط با دستگاه های تورین صنعتی است.

ویژگی های یک روغن توربین خوب چیست؟

ویسکوزیته مناسب: بسته به نوع توربین (توربین های دریایی با گیربکس یا توربین های بزرگ) ویسکوزیته مناسب متفاوت خواهد بود.

قابلیت جداسازی آب از روغن: به دلیل ظرفیت قوی این توربین ها برای جداسازی آب از روغن که تجزیه پذیری قابل توجهی دارد؛ اغلب از امولسیون آب و روغن تشکیل می شود. آب ممکن است به دلیل متراکم شدن، نشتی داشته باشد و روغن باید فوراً از آب استخراج یا جدا شود.

ضد زنگ و غیر خورنده باشد: ویژگی خوب دیگری که باید روغن های توربین داشته باشند، این است که خورنده نباشد و از زنگ زدگی جلوگیری کند. اجزای فلزی مستعد خورندگی و زنگ زدگی هستند؛ بنابراین بهتر است آن ها را جدا نگه دارید. محصولات اکسیداسیون در روغن ممکن است یک فرآیند شیمیایی به نام خوردگی ایجاد کنند که می تواند برای برخی فلزات مضر باشد. فرآیندی که در هنگام هوازدگی برای آهن و فولاد اتفاق می افتد، زنگ زدگی نامیده می شود.

پایداری اکسیداسیون: روغن ها در تماس با هوا یا دمای بالا برای تولید اسیدها و ترکیبات اکسیداسیون، اکسید می شوند؛ پس بهتر است که پایداری بالایی در این زمینه داشته باشند.

مقاوم در برابر کف کردن: روان کننده ها باید در برابر کف کردن مقاوم باشند. اگر مقاوم نباشند، در اثر تعامل مداوم با هوا، فوم ایجاد شده و دچار اکسیداسیون و تغییر در ویژگی های روغن می شوند.

قیمت روغن توربین

برای دریافت قیمت روغن توربین کافیست ابتدا لیست محصولات را در سایت روغن کیان ببینید و برند مورد نظرتان را انتخاب کنید و با شماره های موجود در سایت تماس برقرار کنید و آخرین قیمت را از کارشناسان روغن کیان بگیرید.

گریس صنعتی چیست؟

چند تعریف از گریس وجود دارد که با هم بررسی می کنیم:

  • گریس ماده روانکاری است که در ساختار آن از پرکننده استفاده شده تا بتواند به قطعات متحرک چسبیده و تحت نیروی جاذبه و یا فشار کارکرد، قطعه جدا نشود.
  • گریس ماده ای جامد و یا نیمه جامد است که از ترکیب یک پرکننده در داخل روغن ساخته شده است.
  • گریس ماده ای جامد یا نیمه جامد است که از مشتقات نفتی و صابون و پرکننده تشکیل شده است.

اما مهمترین تعریف، تعریف انجمن مواد اولیه آمریکا (ASTM) است که گریس صنعتی را اینگونه تعریف می کند:

محصولی جامد یا نیمه جامد از عوامل غلیظ کننده در روان کننده مایع، سایر مواد موجود در خصوص موارد ویژه را نیز می توان در این تعریف گنجاند.

گریس ها برای مکانیسم هایی استفاده می شود که فقط به ندرت ممکن است روغن کاری شوند. آن ها همچنین به عنوان سیلانت عمل می کنند تا از ورود آب و مواد غیر قابل فشار جلوگیری کنند. یاتاقان های روغنی به دلیل ویسکوزیته بالا دارای ویژگی اصطکاک بیشتری هستند.

یکی از مزایای استفاده از گریس این است که می توان از آن در مناطق خاصی (بلبرینگ چرخ ها) به جای روغن برای روانکاری استفاده کرد. فونداسیون صابونی ایجاد کننده گریس که ترکیبی با روغن پایه و مواد افزودنی، نتیجه دلخواه را به ما می دهد و تاثیر به سزایی در نوع کاربرد گریس ها دارد.

انواع گریس صنعتی

گریس صنعتی اغلب با مواد دیگر ترکیب می شود یا به تنهایی به عنوان روان کننده استفاده می شود. همانطور که قبلا گفته شد، گریس صنعتی برای روانکاری قطعات متحرکی که ممکن است در حین کار با هم برخورد کنند، استفاده می شود. این ماده شیمیایی معمولا در حالت نیمه جامد یافت می شود و معمولا از نفت به دست می آید.

ظرفیت عملکرد در محیط با شرایط مختلف، یکی از حیاتی ترین ویژگی هایی است که این روغن باید داشته باشد و معمولا باید به گونه ای ایجاد شود که بتواند خواص خود را در شرایط مختلف حفظ کند. توجه به این نکته مهم است که گریس ها مدل های مختلفی دارند که در زیر به طور کامل توضیح داده ایم:

گریس بر پایه کلسیم

گریس کلسیم، یکی از اولین گریس هایی که برای استفاده روزمره ساخته شده است و کاربردهای مختلفی دارد. برای مصارف صنعتی، خودرویی و کشاورزی مفید است؛ همچنین در برابر آب مقاوم است و دارای خواص ضد خوردگی و زنگ زدگی موثر است اما این گریس در شرایط دمای پایین بهترین عملکرد را دارد.

گریس بر پایه بنتون

این گریس به دلیل استفاده از خاک رس بنتونیتی در تولید آن دارای پایه خاک رسی است. نقطه ریزش ندارد و آن را به یک روان کننده غیر ذوب تبدیل می کند. ویژگی های اصلی گریس بنتون، افزایش پایداری برشی، تحمل آب عالی، تغییر دما و محافظت عالی در برابر پارگی و سایش اس. لازم به ذکر است که برای کاربردهای سنگین ایده آل است.

گریس کمپلکس سدیم

گریس ایده آل برای بارهای سنگین و کاربردهای با سرعت بالا، گریس کمپلکس سدیم است. به دلیل عملکرد عالی، پایداری مکانیکی و مقاومت در برابر دمای بالا، بهترین گزینه برای کاربردهای دریایی، صنعتی و تولیدی است؛ همچنین دارای تحمل آب عالی، مقاومت شیمیایی قوی و پایداری عالی در برابر اکسیداسیون است.

گریس چند منظوره

ویژگی های دو یا چند نوع مختلف از گریس های تخصصی در گریس چند منظوره ترکیب می شود که ممکن است در چندین کاربرد مورد استفاده قرار بگیرد. گریس ساخته شده از لیتیوم یک نمونه عالی از گریس چند منظوره است. این ممکن است برای شاسی و یاتاقان چرخ خودرو استفاده شود.

گریس بر پایه لیتیوم

یکی دیگر از روان کننده های همه کاره، گریس لیتویم است که به دلیل پایداری، دوام و ویسکوزیته بالا مشهور است. می تواند محافظت طولانی مدت در برابر خوردگی، اکسیداسیون، سایش و پارگی و دمای بالا ارائه دهد. گریس های لیتیوم نیز به دلیل روانکاری عالی و مقاومت در برابر آب بسیار معروف هستند. آن ها همچنین مقاومت فشار زیادی دارند.

کاربرد گریس صنعتی

گریس صنعتی بیشتر برای دستگاه ها و کاربردهایی استفاده می شود که به دلیل مشکلات عملکردی ناشی از مقدار بیش از حد باقیمانده در برخی ابزارها یا تجهیزات، روغن کاری امکان پذیر نیست. به منظور جلوگیری از ورود آب و مواد قابل تراکم، گریس ها به عنوان درزگیر نیز عمل می کنند. به دلیل ویسکوزیته بالا، یاتاقان های روغن کاری شده با گریس، ادعا می شود که ویژگی های اصطکاک بسیار بیشتری دارند.

گریس ها در صنایع صنعتی، خودروسازی و دریایی کاربرد دارند. آن ها معمولا در انواع ماشین آلات یا قطعات خودرو مانند بلرینگ استفاده می شوند. اگرچه روغن و گریس دو اصطلاح نزدیک به هم هستند اما بسیاری از مردم هنوز در مورد اینکه دقیقا چه تفاوتی دارند، اطلاعاتی ندارند. روغن و گریس کاربردهای متفاوتی دارند. شرایطی وجود دارد که روغن انتخاب بهتری است و شرایط دیگری وجود که گریس بهترین گزینه است.

تفاوت اصلی جداسازی گریس از روغن، غلیظ کننده آن است. گریس فرم غلیظ تر روان کننده است. این غلیظ کننده درون گریس اغلب به عنوان اسفنجی عمل می کند که روغن پایه را نگه می دارد و مواد افزودنی را کنار هم نگه می دارد. این فرآیند به گریس ساختاری نیمه سیال یا جامد می دهد.

اگر بخواهیم به صورت تیتر وار از ویژگی انواع گریس و کاربردهایش بگوییم، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • گریس ها مثل مانعی در برابر گرد و خاک عمل می کنند
  • هزینه استفاده از گریس در قطعه های آب بندی و کاسه نمدها بسیار مقرون به صرفه تر است
  • تعداد دفعه های روانکاری با گریس، بسیار کمتر از روغن های صنعتی است و همین امر باعث می شود که هزینه و تعمیر آن را کاهش می دهد
  • با برخی از گریس ها حتی مشکل روانکاری مجاورت با اب را نداریم
  • گریس ها باعث کاهش صدا هم می شوند
  • بر خلاف روغن های صنعتی، بسیاری از گریس ها در دماهای مختلف کاربرد دارند

قیمت گریس صنعتی

برای دریافت قیمت گریس صنعتی کافیست ابتدا لیست محصولات را در سایت روغن کیان ببینید و برند مورد نظرتان را انتخاب کنید و با شماره های موجود در سایت تماس برقرار کنید و آخرین قیمت را از کارشناسان روغن کیان بگیرید.

منبع مقاله : وب سایت بازرگانی روغن کیان