احیای بازار صادراتی فرش دستبافت ایرانی

احیای بازار صادراتی فرش دستبافت ایرانی

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی ضیغمی سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه در حوزه فرش دستباف اقدامات مطلوبی صورت گرفته، گفت: تلاش می‌شود بخشی از این مشکلات این حوزه با بهره‌گیری از ظرفیت نهادهایی مانند سازمان توسعه تجارت ایران رفع شود.

وی با بیان اینکه اقدامات خوبی در صادرات این حوزه شروع شده، اضافه کرد: تمرکز برای جذب بازار خارجی فرش دستبافت ایرانی کشورهای شرق آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی است.

وی در خصوص رفع مشکلات ارزی کالاهایی مانند فرش بیان کرد: این بخش نیاز به حمایت دولت دارد به‌خصوص در بحث بازگشت ارز که در قانون قبلی ما درخواست کردیم که یک سال به سه سال افزایش پیدا کند و اگر این اتفاق بیافتد در بحث بازگشت در حوزه فرش تسهیل فراهم شده که با بازگشت شمش طلا و در حوزه ارز توافقی عملاً دیگر آن مشکل را نرخ ارز نخواهیم داشت.

ضیغمی، با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در حوزه فرش یادآور شد: یک نمایشگاه مشترک با میراث فرهنگی در نظر داریم که از متخصصان و تأثیرگذاران جهان در این نمایشگاه تخصصی دعوت به‌عمل می‌آوریم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: امیدواریم این نمایشگاه در پایان سال جاری برگزار شود تا بتوانیم فرش و صنایع دستی خود با قدرت بیشتری تبلیغ کنیم.

ضیغمی همچنین گفت: امیدواریم اقتدار و جایگاهی که ایران طی دهه‌های پیش در حوزه فرش دستباف داشت باز هم احیا شود و بتوانیم حداقل ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار به صادرات فرش دستباف در بازه قابل قبولی اضافه کنیم.